Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Hur ska man tänka på resa till Haiti?

Om man bryr sig om att vara PK ska man nog undvika dylika kryssningar helt o hållet...

• shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-10 16:53:36 följande:
    Nja, tycker du? Jag vill inte flyga, för det om nått är ju hycklande. Jag tänker ite stå hemma och sopsortera och tänka å miljö och sen flyga flygpln till USA. Lite väl hycklande. Jag älskar havet och drömmer om att få se de här länderna. Ska man vara hundra PK borde man stanna hemma och odla morötter men det har jag ingen större lust med. Men för den delen vill jag inte resa runt och leva lajban på en strand som ligger någon mil från lidande, död och fattigdom. Någonstans måste man göra ett val, jag tror ingen kan leva hundra 100 mijövänligt och PK men det är väl nyttigt att ägna det en tanke i alla fall
    Det är ingenting fel med att åka båt! Men jag ser liksom inte en segelbåt framför mig, utan ett stort kryssningsfartyg a la Love Boat, när du pratar om karibienkryssning.

Läs t.ex. "A Small Place" av Jamaica Kincaid eller någonting annat ur den genre som brukar kallas postkolonial litteratur, så förstår du varför det inte är särskilt PK att åka på sådana kryssningar genom karibien där man bara gör korta stopp på tillrättalagda och inhängnade platser.
  • shakynose

Bara för att förtydliga: Jag menar inte att du skall lägga ned din dröm om att åka båt genom karibien, bara att det kan bli knepigt att göra det och samtidigt vara politiskt korrekt. Om du inte skaffar en segelbåt.

• shakynose

anne pÃ¥ grönkulla skrev 2010-02-14 23:15:35 följande:

Skuld hjälper ju ingen, även om man inte vore mänsklig utan att känna den, åtminstone ibland.
    Word!

Finns ingen poäng med att åka iväg bara för att må dåligt. Bättre då att som TS tänka efter före, på vad som egentligen är rätt sak att göra, och varför.
Svar på tråden Hur ska man tänka på resa till Haiti?