Inlägg från: ElinDaniel |Visa alla inlägg
  • ElinDaniel

Barnfritt bröllop

Vill föräldrarna absolut få med sig barnet på bröllopet kommer de att lirka och försöka. Naturligtvis säger mamman att dottern älskar din klänning. Vilken liten prinsessdrömmande tjej gör inte det? :)

Det finns många anledningar till att föräldrar vill ha med sig sina barn på precis allt. Det finns det verkligen. Det finns även tusen sätt för andra att föra över åsikter så pass övertygande, att man till slut tycker att det är ens egna. Det är inget svaghetstecken eller fel, men det kan bli så. Jag råkar ut för det titt som tätt. Sen rannsakar man beslut och undrar varför man gör som man gör.

Alla gör olika. Jag har varit på bröllop där barn har varit välkomna på festen. Vi har inga barn, och är inte helt opartiska. Men vi har valt att de som inte kan fixa barnvakt, får tacka nej. Hade vi haft någon i vår närmaste krets som ammade eller dyligt, hade situationen varit annorlunda.

Men som det ser ut idag så är det bara "ytliga" vänner som har småttingar. Sådana vänner till familjen som vi inte träffar så mkt annars. Ett par har två barn. En av dem har jag träffat tre gånger, varav en gång då lillknodden fortfarande låg i magen på mamman. :) Den andra har vi inte mött och de är ett halvår respektive fyra.

Att planera bröllop är överväldigande glädje blandat med ångestattacker... Iaf för mig... Men en sak är säker. Man får bestämma sig, komma överens och hålla sig till det. Antingen bjuder man några få barn från tidigt stadium, eller så bjuder man alla eller inga.

Velar man så är erfarenheten at fler föräldrar kommer och smörar och försöker. Kanske även ger skuldkänslor.. Då är det bäst att ha en sköld och veta vart man står. Hur man känner och tycker.

Vi har satt vår gräns vid tio år. Mycket beroende på brist på många barn i släkten. Men även pga. egen erfarenhet. Barn är underbara. Men denna dag vill jag och min blivande make att det ska handla om oss.

Detta är MIN åsikt, och bara min och min killes.
    Lycka till!

• ElinDaniel

Ville även tillägga, att om ni inte har egna barn så borde inte barnpassning vara erat bekymmer. Visst, ni är nära släkt och vill att det ska lösa sig. Men att hjälpa dem att föreslå barnvakt är nästan dömt att misslyckas... Ens barn lämnar man inte ifrån sig till vem som helst och detta beslut övervägs nogrant.

Bestäm er för hur ni tycker att ni vill ha det och kör på det. Ett tisp som inte nämns här är att hyra in en ansvarsfull tonåring till festen. Denne tar ansvar för barnen i ett avgränsande rum med film och tidningar. Att begränsa barnen till kyrkan kan vara svårt, om än ett bra förslag, då de inte bor i samma stad.

• ElinDaniel

Varför många väljer att ha barnfritt vet jag inte. Vet inte ens hur statestiken ser ut eller vad som är vanligt. Alla gör ju sina variaationer på den stora dagen.

Anledningen till att vi vill göra så är att vi inte har några små barn i vår närmaste krets. Att små barn som vi inte träffar så ofta ska sitta på en lång missag blir inte roligt för någon. Min brors bröllop är en måttstock för mig. De hade ett par småttingar som gärna gjorde sina röster hörda under talen.

Vi älskar barn, men vill inte att dagen ska kretsa runt någon annans barn. Lite ego alltså. :)

Sen kan de ju vara så att små barn uppskattar fest ändå, fast den inte är barnanpassad. Men många blir trötta och griniga och många äter inte "vuxenmat".

Tror att anledningarna till att man vill ha en fest utan barn är väldigt olika. Detta gäller allt från 30 års fester till bröllop.

• ElinDaniel

Trasan99 nämner till sista punkten: pengar. Håller med! Har man festen på ett hotell kostar varje stol. Ska sedan specialare göras kostar det med. Är man på en bygdegård och kan ordna saker själva blir det en annan sak. Men då köttbullar kostar lika mkt som den fina varmrätten, då känns det inte värt det.

Många, om inte alla par som gifter sig vänder ut och in på alla argument och tankar. Tror ingen väljer bort någon potentiell gäst, vuxen eller barn, utan att i alla fall ha diskuterat det och övervägt det först.

Det är hemskt med folk som ger en skuldkänslor, men alla känner nog någon som stämmer in på den punkten...

• ElinDaniel

Problemet kan bli då man har lovat någon, så vill fler också komma... Hur gör ni, Siina, med barnen som din sambo lovade komma??

Svar på tråden Barnfritt bröllop