• stiina

Barnfritt bröllop

Jag och min blivande man vill ha ett barnfritt bröllop. Min syster har lite problem med vem som ska ta hand om hennes dotter men sagt att det löser sig. Dock fick jag idag veta att min blivande mans syster har samma problem men kan inte helt säga att det löser sig. Dessutom lyckades hon ger mig lite dåligt samvete (omedvetet eller ej) då hon säger att dottern hade bara suttit snällt och beundrat min klänning då hon skulle se mig som en prinsessa..
    Nu blir jag lite orolig över hur detta kommer sluta...ska vi ge med oss och säga okej till hennes dotter men inte till de andra barnen eller ska vi stå på oss?
    Någon annan i liknande situation angående syskonbarn på bröllop eller ej?

• Svar på tråden Barnfritt bröllop
  • Fremar

Min systers två barn kommer att vara med, för att de inte bor i samma stad som oss, och våra egna tre barn kommer vara med men planen är att min systers barn och våra barn ska åka hem till oss senare på kvällen så de ska inte va med hela festen!

• stiina

Oki! Då jag och min sambo inte har barn ännu så kanske det gör att vi är mer för ett barnfritt bröllop! Dessutom bor de på samma ort som oss, vilket min syster inte gör som säger att hon löser det! Vi har iaf pratat med henne om hur vi vill ha det så vi får väl se om de kan lösa det med barnvakt, vilket jag hoppas på!!

• KatjaB

ibland kan det ju vara så att vissa faktiskt inte har så många barnvakter att tillgå, eller att alla vanliga barnvakter är bjudna redan på bröllopet. O i de fall så får ni ju antingen vara benhårda och hoppas på att det löser sig för dem, med risk för att de inte kan komma eller att ni blir osams. Eller göra ett undantag för dem eller säga att de barnen får komma till kyrkan eller tom kl 22.00 tex och därefter barnfritt.

• stiina

Tack för tipsen, dock har vi idag gett dem ex antal namn som de umgås mycket med samt har barn i dotterns ålder men inget som föll henne helt i smaken..men vi hoppas på det bästa och få ta problemet om det uppkommer i framtiden. Men jag tror nog att vi kommer står fast vid ett barnfritt bröllop och om någon av våra gäster ej finner barnvakt hoppas vi iaf att en av dem kan komma, vi vet då även att risken är att ingen av dem kommer.

• stiina

Det var iaf skönt att få skriva av sig lite :)

• KatjaB
    stiina skrev 2010-02-14 20:27:41 följande:
    Det var iaf skönt att få skriva av sig lite :)
    ja det är klart bröllop brukar ju ge en del huvudbry också, just med barnfritt, vilka man ska och inte ska bjuda osv.. Hoppas det löser sig för er iallafall, är det ett tag kvar så borde det ju gå på något sätt tycker man ju
  • ElinDaniel

Vill föräldrarna absolut få med sig barnet på bröllopet kommer de att lirka och försöka. Naturligtvis säger mamman att dottern älskar din klänning. Vilken liten prinsessdrömmande tjej gör inte det? :)

Det finns många anledningar till att föräldrar vill ha med sig sina barn på precis allt. Det finns det verkligen. Det finns även tusen sätt för andra att föra över åsikter så pass övertygande, att man till slut tycker att det är ens egna. Det är inget svaghetstecken eller fel, men det kan bli så. Jag råkar ut för det titt som tätt. Sen rannsakar man beslut och undrar varför man gör som man gör.

Alla gör olika. Jag har varit på bröllop där barn har varit välkomna på festen. Vi har inga barn, och är inte helt opartiska. Men vi har valt att de som inte kan fixa barnvakt, får tacka nej. Hade vi haft någon i vår närmaste krets som ammade eller dyligt, hade situationen varit annorlunda.

Men som det ser ut idag så är det bara "ytliga" vänner som har småttingar. Sådana vänner till familjen som vi inte träffar så mkt annars. Ett par har två barn. En av dem har jag träffat tre gånger, varav en gång då lillknodden fortfarande låg i magen på mamman. :) Den andra har vi inte mött och de är ett halvår respektive fyra.

Att planera bröllop är överväldigande glädje blandat med ångestattacker... Iaf för mig... Men en sak är säker. Man får bestämma sig, komma överens och hålla sig till det. Antingen bjuder man några få barn från tidigt stadium, eller så bjuder man alla eller inga.

Velar man så är erfarenheten at fler föräldrar kommer och smörar och försöker. Kanske även ger skuldkänslor.. Då är det bäst att ha en sköld och veta vart man står. Hur man känner och tycker.

Vi har satt vår gräns vid tio år. Mycket beroende på brist på många barn i släkten. Men även pga. egen erfarenhet. Barn är underbara. Men denna dag vill jag och min blivande make att det ska handla om oss.

Detta är MIN åsikt, och bara min och min killes.
    Lycka till!

• ElinDaniel

Ville även tillägga, att om ni inte har egna barn så borde inte barnpassning vara erat bekymmer. Visst, ni är nära släkt och vill att det ska lösa sig. Men att hjälpa dem att föreslå barnvakt är nästan dömt att misslyckas... Ens barn lämnar man inte ifrån sig till vem som helst och detta beslut övervägs nogrant.

Bestäm er för hur ni tycker att ni vill ha det och kör på det. Ett tisp som inte nämns här är att hyra in en ansvarsfull tonåring till festen. Denne tar ansvar för barnen i ett avgränsande rum med film och tidningar. Att begränsa barnen till kyrkan kan vara svårt, om än ett bra förslag, då de inte bor i samma stad.

• Muulin

Ni bestämmer hur NI vill ha det!!!!

Jag gjorde som du o det blev ett j-vla liv på min sida... mina systerbarn bor långt bort men denna dagen ville vi göra precis som det passade oss!! Det blev några jobbiga veckor men nu är det frid o fröjd igen!

Stå på er!!! Du har ju uppenbarligen en lösning på barnvakt då får de väl nappa på det!!! Klart att varje förälder vill att deras små söta barn ska få vara med!!

Nej!Stå på er! Jag håller på er!! (o många med mig, jag fick jättefint stöd här inne när det var som jobbigast...)

• Sebastiána

Det är knepigt det där. Jag fasar för hur det blir när våra inbjudningar kommer ut. Nästan alla mina vänner har barn mellan 1 och 7 år. Om alla dessa skulle komma skulle det bli rena barnkalaset. Ett bröllop med 40 vuxna och 20 barn är väl inget jag ser fram emot direkt (inte min mamma heller som jobbar som förskollärare).

Ingen av dessa personers naturliga barnvakter är på bröllopet. Min svågers föräldrar kan passa min systers barn. Mina väninnors föräldrar/syskon kommer inte att bli bjudna på bröllopet så de borde kunna passa deras barn. En bror till min BM har dock problem. Hans fru har inga föräldrar kvar i livet och hennes syskon bor långt bort. Hans föräldrar är ju på bröllopet. Vi har bestämt att deras lilla dotter får följa med - och hoppas att hon också kan vara brudnäbb.

Jag hoppas att det inte blir några problem med de andra på min BM:s sida. De reser 120 mil till bröllopet och kommer att vara borta några dagar. Det kan ju vara svårt att hitta barnvakt som kan ställa upp i tre dagar. Å andra sidan tror jag att de allra flesta barn finns på min sida.

Vi kommer nog att ha 15-årsgräns. Egentligen borde det väl vara 18-årsgräns eftersom vi har fri bar, men det blir bara en 3 personer under 18 år så de kan man nog hålla koll på .

Svar på tråden Barnfritt bröllop