Vill föräldrarna absolut få med sig barnet på bröllopet kommer de att lirka och försöka. Naturligtvis säger mamman att dottern älskar din klänning. Vilken liten prinsessdrömmande tjej gör inte det? :)
Det finns många anledningar till att föräldrar vill ha med sig sina barn på precis allt. Det finns det verkligen. Det finns även tusen sätt för andra att föra över åsikter så pass övertygande, att man till slut tycker att det är ens egna. Det är inget svaghetstecken eller fel, men det kan bli så. Jag råkar ut för det titt som tätt. Sen rannsakar man beslut och undrar varför man gör som man gör.
Alla gör olika. Jag har varit på bröllop där barn har varit välkomna på festen. Vi har inga barn, och är inte helt opartiska. Men vi har valt att de som inte kan fixa barnvakt, får tacka nej. Hade vi haft någon i vår närmaste krets som ammade eller dyligt, hade situationen varit annorlunda.
Men som det ser ut idag så är det bara "ytliga" vänner som har småttingar. Sådana vänner till familjen som vi inte träffar så mkt annars. Ett par har två barn. En av dem har jag träffat tre gånger, varav en gång då lillknodden fortfarande låg i magen på mamman. :) Den andra har vi inte mött och de är ett halvår respektive fyra.
Att planera bröllop är överväldigande glädje blandat med ångestattacker... Iaf för mig... Men en sak är säker. Man får bestämma sig, komma överens och hålla sig till det. Antingen bjuder man några få barn från tidigt stadium, eller så bjuder man alla eller inga.
Velar man så är erfarenheten at fler föräldrar kommer och smörar och försöker. Kanske även ger skuldkänslor.. Då är det bäst att ha en sköld och veta vart man står. Hur man känner och tycker.
Vi har satt vår gräns vid tio år. Mycket beroende på brist på många barn i släkten. Men även pga. egen erfarenhet. Barn är underbara. Men denna dag vill jag och min blivande make att det ska handla om oss.
Detta är MIN åsikt, och bara min och min killes.
Lycka till!