Är jag en egoist?
Jag tycker du ska börja med att flytta till ett eget boende, bli särbosom du känner att du inte vill göra slut. Lär dig att stå på egna ben och att ingen man ska säga åt dig vad du ska eller inte ska göra.
Är man i ett förhållande får man ge och ta; man kan inte få sin vilja igenom 100 % av tiden, men man ska heller inte krypa ihop till en skugga som finner sig i sin partners alla nycker.
Jag tror ni båda (helst enskilt) är i behov av samtalsterapi hos någon psykolog. Kolla upp vilka alternativ till terapi det finns. En varning dock: det finns så många som utger sig för att vara än det ena än det andra, men se till så du går hos någon som har en genuin utbildning; psykolog är en skyddad yrkestitel.
Och som någon skrev: att vara emot otrohet är knappast en unik egenskap; de flesta jag känner (både tjejer och killar) är helt emot otrohet, och så tror jag faktiskt majoriteten av befolkningen känner.
Var gränsen för otrohet går, är förstås upp till varje par, men om man inte ens får sätta sig vid datorn för att den andra är svartsjuk och tror att man är otrogen, DÅ lever man i ett osunt förhållande.
Att leva ensam är faktiskt inte så dumt det heller; personligen skulle jag hellre leva ensam än med en man som beter sig som din fästman. Hårda ord, kan tyckas, men försök se objektivt på hur han beter sig; jag tycker det verkar som om ni BÅDA faktiskt skulle må bäst av att vara ensamma en tid och få tänka igenom era liv.