• Sebastiána

Knasig fråga om brudgumskläder

Alltså jag gillar snygga kläder, både på mig och min BM. Själv tänker jag ha långa handskar därför att det är snyggt, särskilt till den klänningen, och för att dölja mina fula armbågar. Jag tänker också låna min mammas brudkrona och bära slöja. Handskarna åker av vid middagen och jag tar nog inte på mig dem igen. Slöjan åker antingen av till middagen eller festen beroende på hur lång den är.

Jag tror att min BM skulle bli oerhört stilig i frack och det skulle ju matcha den klädseln jag har i kyrkan.

MEN vi ska inte ha något frackbröllop. På sin höjd blir det klädkod "Mörk kostym". Kan min brudgum ändå ha frack eller ser det konstigt ut?

På sidor om brudgumsklädsel står det att frack är det vanligaste vid bröllop. Är det verkligen det? Ingen jag känner har haft eller varit på bröllop där mannen haft frack.

Som sagt, jag tycker att det är vansinnigt stiligt och min BM skulle inte ha något emot att ha det, han gillar också att klä upp sig ibland - och om man ska ha frack en gång i livet ska det väl vara på sitt bröllop. Min kille väljer såklart själv vad han ska ha på sig och om han vill ha frack tycker jag på något sätt att han ska få ha det. Vill han ha mörk kostym är det också OK för min del.

Men som sagt, tar vi i om han väljer frack?

Egentligen är väl väl vår klädsel helt fel eftersom tonen på festen annars är "rustikt", men hur klär man sig rustikt

• Svar på tråden Knasig fråga om brudgumskläder
  • Sebastiána
    eldstad skrev 2010-02-15 17:46:59 följande:
    Min personliga åsikt, som jag tror även delas av Margareta Ribbing, är att bruden alltid kan ha brudklänning (enligt tradition) men att mannen ska ha samma klädkod som är angivet på inbjudan för gästerna. Väljer din man ändå att ha en klädkod över inbjudan så ska eventuella marskalkar absolut inte ha det utan klä sig i den på inbjudan angivna klädkoden. Vanligaste klädkoden på bröllop numera är sannolikt mörk kostym (eller kavaj?). På alla bröllop jag varit på så har brudgummen varit klädd i samma klädkod som gästerna. Min åsikt är att om man bryter mot etikett så ska man i alla fall veta om det. Nu vet du och kan således fatta ditt eget beslut. Lycka till!
    Jodå, jag vet detta mycket väl, det är därför jag frågar - om man kan göra som jag skriver TROTS att det är emot etiketten. Jag tycker någonstans att det är trist att bruden får klä upp sig och bli extra fin och sticka ut från de andra kvinnorna medan mannen ska vara en i mängden.
  • Sebastiána

...och om både bruden och brudgummen är överklädda matchar de ju i alla fall varandra!

• Sebastiána
    JessicaJnsson skrev 2010-02-15 22:29:40 följande:
    I övrigt tycker inte jag att det är fel att brudparet klär sig över gästerna.
    Egentligen är det etikettsmässigt fel, men av alla bröllop jag varit på, utom ett, har brudparet varit mer uppklädda än gästerna. De flesta bröllop jag har varit på har bruden haft lång klänning och slöja och mannen frock coat eller mörk kostym medan gästerna haft klädkoden "valfri" vilket i våra kretsar betyder vanlig festklädsel (typ som man har på en vanlig födelsedagsfest eller så) och några gäster har till och med haft jeans och rutig skjorta.
  • Sebastiána

Nån mer som tycker något?

Jag vet som sagt vad etiketten säger. Frågan är egentligen hur många som bryr sig om den.

• Sebastiána

I början var jag tveksam till att ha klädkoden "Mörk kostym" eftersom många av mina bekanta till och med tycker att "Kavaj" är för fint, men jag tycker att det har varit sååå trist att aldrig få klä upp mig ordentligt när jag varit på bröllop. Nu är det dags - och som sagt, när jag tänker efter är det nog inte många, i alla fall inte på min sida, som har koll på det där med etikett över huvud taget.

...och om jag klär upp mig tycker jag nog att det är OK för brudgummen att göra det också OM HAN VILL.

• Sebastiána
    eldstad skrev 2010-02-17 21:03:22 följande:
    Absolut ska man få klä upp sig och det är ju ett gyllene tillfälle. Själv ska jag försöka börja leta efter en bröllopsklänning som inte är så "bröllopig", har tänkt på att ha en grå som går till knäna. Jag vet inte om vitt passar min hy. Till blivande maken tänkte vi gå ut och leta reda på en riktigt snygg kostym med riktigt vackert foder och väst etc. Han har iofs redan kostymer i och med att han oftast bär kostym till vardags men det kan ju kännas kul med nått nytt.
    Om han brukar bära kostym kan det ju vara värt att satsa på skräddarsytt! Min BM har ofta kostym på jobbet och jag har sagt att om han vill gifta sig i kostym tycker jag att han ska unna sig det. Det har man ju användning av långt efter bröllopet
  • Sebastiána

Jag har bestämt mig för att för mig är det OK om min BM väljer att ha frack, som sagt då matchar ju vi varandra. Om han ska ha kostym kan han ju ha en broderad väst som matchar brudbuketten.

• Sebastiána

Jag tycker också att brudparet ska vara i en klass för sig och matcha varandra, sedan kan tärnan och marskalken matcha varandra.

Svar på tråden Knasig fråga om brudgumskläder