• Sebastiána

Knasig fråga om brudgumskläder

Alltså jag gillar snygga kläder, både på mig och min BM. Själv tänker jag ha långa handskar därför att det är snyggt, särskilt till den klänningen, och för att dölja mina fula armbågar. Jag tänker också låna min mammas brudkrona och bära slöja. Handskarna åker av vid middagen och jag tar nog inte på mig dem igen. Slöjan åker antingen av till middagen eller festen beroende på hur lång den är.

Jag tror att min BM skulle bli oerhört stilig i frack och det skulle ju matcha den klädseln jag har i kyrkan.

MEN vi ska inte ha något frackbröllop. På sin höjd blir det klädkod "Mörk kostym". Kan min brudgum ändå ha frack eller ser det konstigt ut?

På sidor om brudgumsklädsel står det att frack är det vanligaste vid bröllop. Är det verkligen det? Ingen jag känner har haft eller varit på bröllop där mannen haft frack.

Som sagt, jag tycker att det är vansinnigt stiligt och min BM skulle inte ha något emot att ha det, han gillar också att klä upp sig ibland - och om man ska ha frack en gång i livet ska det väl vara på sitt bröllop. Min kille väljer såklart själv vad han ska ha på sig och om han vill ha frack tycker jag på något sätt att han ska få ha det. Vill han ha mörk kostym är det också OK för min del.

Men som sagt, tar vi i om han väljer frack?

Egentligen är väl väl vår klädsel helt fel eftersom tonen på festen annars är "rustikt", men hur klär man sig rustikt

• Svar på tråden Knasig fråga om brudgumskläder
  • Bluebride

min bror hade frack, men hade kavaj som klädkod. Ska din m2b ha bestman ska han också ha frack, det är helt ok

• maj2010

Min blivande man ska ha frack (mest för att han äger en och väldigt sällan får använda den). Klädkod för gästerna är mörk kostym. Jag tycker inte det känns konstigt. Ingen av gästerna kommer ju att ha balklänning heller fastän min brudklänning egentligen är på den nivån.

• eldstad

Min personliga åsikt, som jag tror även delas av Margareta Ribbing, är att bruden alltid kan ha brudklänning (enligt tradition) men att mannen ska ha samma klädkod som är angivet på inbjudan för gästerna. Väljer din man ändå att ha en klädkod över inbjudan så ska eventuella marskalkar absolut inte ha det utan klä sig i den på inbjudan angivna klädkoden.

Vanligaste klädkoden på bröllop numera är sannolikt mörk kostym (eller kavaj?). På alla bröllop jag varit på så har brudgummen varit klädd i samma klädkod som gästerna. Min åsikt är att om man bryter mot etikett så ska man i alla fall veta om det.

Nu vet du och kan således fatta ditt eget beslut. Lycka till!

• Aleta

Jag har varit på många bröllop där brudgummen har haft frack. Bara på ett enda av dem var även klädseln för gästerna frack. Då var det inte så kul med frack på brudgummen längre, för han försvann bland alla gästerna.

Jag håller inte med Ribbing i den här frågan, varför ska bara bruden vara "överklädd"? Det är ju brudgummens bröllop också. Klart att han ska vara extra fin!

• Sebastiána
    eldstad skrev 2010-02-15 17:46:59 följande:
    Min personliga åsikt, som jag tror även delas av Margareta Ribbing, är att bruden alltid kan ha brudklänning (enligt tradition) men att mannen ska ha samma klädkod som är angivet på inbjudan för gästerna. Väljer din man ändå att ha en klädkod över inbjudan så ska eventuella marskalkar absolut inte ha det utan klä sig i den på inbjudan angivna klädkoden. Vanligaste klädkoden på bröllop numera är sannolikt mörk kostym (eller kavaj?). På alla bröllop jag varit på så har brudgummen varit klädd i samma klädkod som gästerna. Min åsikt är att om man bryter mot etikett så ska man i alla fall veta om det. Nu vet du och kan således fatta ditt eget beslut. Lycka till!
    Jodå, jag vet detta mycket väl, det är därför jag frågar - om man kan göra som jag skriver TROTS att det är emot etiketten. Jag tycker någonstans att det är trist att bruden får klä upp sig och bli extra fin och sticka ut från de andra kvinnorna medan mannen ska vara en i mängden.
  • Sebastiána

...och om både bruden och brudgummen är överklädda matchar de ju i alla fall varandra!

• maj2010
    Sebastiána skrev 2010-02-15 21:43:45 följande:
    ...och om både bruden och brudgummen är överklädda matchar de ju i alla fall varandra!
    Precis så resonerar vi! :)
  • JessicaJnsson

Vi var senast på ett bröllop med smoking som klädkod, det var så fint med alla uppklädda herrar :) Blev lite sugen att köra på det. Men kan man skriva svart kostym med väst, som alternativ. Det är ju lite finare än bara "mörk kavaj". Men kan man skriva så, eller blir det rörigt och förvirrande?

• JessicaJnsson

I övrigt tycker inte jag att det är fel att brudparet klär sig över gästerna.

• Jessika81
    JessicaJnsson skrev 2010-02-15 22:28:47 följande:
    Vi var senast på ett bröllop med smoking som klädkod, det var så fint med alla uppklädda herrar :) Blev lite sugen att köra på det. Men kan man skriva svart kostym med väst, som alternativ. Det är ju lite finare än bara "mörk kavaj". Men kan man skriva så, eller blir det rörigt och förvirrande?
    Vad kul! Hade alla gäster en smoking hemma i garderoben redan? Jag antar att det är lika ovanligt att äga en smoking som en frack? Vill ha frackbröllop men har nog gett upp eftersom det, t.o.m. enligt Ribbing, är så hemskt ohyfsat att "tvinga" folk att klä upp sig i kläder de inte har...
    Förlåt att det kanske blev lite OT!
Svar på tråden Knasig fråga om brudgumskläder