Inlägg från: JessicaJnsson |Visa alla inlägg
  • JessicaJnsson

Knasig fråga om brudgumskläder

Vi var senast på ett bröllop med smoking som klädkod, det var så fint med alla uppklädda herrar :) Blev lite sugen att köra på det. Men kan man skriva svart kostym med väst, som alternativ. Det är ju lite finare än bara "mörk kavaj". Men kan man skriva så, eller blir det rörigt och förvirrande?

• JessicaJnsson

I övrigt tycker inte jag att det är fel att brudparet klär sig över gästerna.

• JessicaJnsson

Jag är uppvuxen under flaggan "Man kan aldrig klä sig för fint!" / "Klä hellre upp dig för mycket, än för lite"
    Jag skulle lätt komma undan med aftonklänning på en inflyttningsfest, men inte med jeans på nobellmiddag...

Dom flesta bröllop jag varit på har varit långklänning.
    Bröllop tycker jag är ett ypperligt tillfälle att få klä upp sig ordentligt.

Jessika81 skrev 2010-02-15 22:44:24 följande:
    Vad kul! Hade alla gäster en smoking hemma i garderoben redan? Jag antar att det är lika ovanligt att äga en smoking som en frack? Vill ha frackbröllop men har nog gett upp eftersom det, t.o.m. enligt Ribbing, är så hemskt ohyfsat att "tvinga" folk att klä upp sig i kläder de inte har...Förlåt att det kanske blev lite OT!
    Min mb passade på att köpa en smoking, men många hade nog hyrt. Kan tillägga att det var eftermiddagsvigsel, och då hör det väl till etikett att bära smoking.
    Bland våra vänner är inte många fina i kanten och man vill inte att någon ska känna sig obekväm. Men i allt mingel under det bröllopet verkade inte någon speciellt obekväm. Däremot en vän till oss som INTE hade hyrt smoking kände sig aningen utanför.

Som gäst måste man väl också känna att det är en ära att få dela ett pars så viktiga dag.Och med tanke på vad ett brudpar lägger ner i pengar, tid och engagemang på sitt bröllop, så tycker jag gott man kan hyra en frack eller gul klänning eller vad det nu kan var som är brudparets önskan, OM man har råd vill säga, annars är det ju en helt annan sak.
    Alternativet är ju att tacka nej.
Svar på tråden Knasig fråga om brudgumskläder