• eldstad

Knasig fråga om brudgumskläder

Min personliga åsikt, som jag tror även delas av Margareta Ribbing, är att bruden alltid kan ha brudklänning (enligt tradition) men att mannen ska ha samma klädkod som är angivet på inbjudan för gästerna. Väljer din man ändå att ha en klädkod över inbjudan så ska eventuella marskalkar absolut inte ha det utan klä sig i den på inbjudan angivna klädkoden.

Vanligaste klädkoden på bröllop numera är sannolikt mörk kostym (eller kavaj?). På alla bröllop jag varit på så har brudgummen varit klädd i samma klädkod som gästerna. Min åsikt är att om man bryter mot etikett så ska man i alla fall veta om det.

Nu vet du och kan således fatta ditt eget beslut. Lycka till!

• eldstad
    Sebastiána skrev 2010-02-16 21:20:47 följande:
    Egentligen är det etikettsmässigt fel, men av alla bröllop jag varit på, utom ett, har brudparet varit mer uppklädda än gästerna. De flesta bröllop jag har varit på har bruden haft lång klänning och slöja och mannen frock coat eller mörk kostym medan gästerna haft klädkoden "valfri" vilket i våra kretsar betyder vanlig festklädsel (typ som man har på en vanlig födelsedagsfest eller så) och några gäster har till och med haft jeans och rutig skjorta.
    Med tanke på det som du berättat i inlägget här om din bekantskapskrets och erfarenheter från deras bröllop så tycker jag din blivande kan ha frack om det är det han vill. Ingen borde reagera om det redan är "standard" för er. Jag reagerade nog lite starkt innan men det är nog p.g.a. min uppväxt. Klädsel vid födelsedagar, julaftnar och andra festligheter var minst kavaj och etikettsregler följdes strikt (vissa som jag nu förstått är väldigt gamla och knappast tillämpas). T.ex. så var det helt oacceptabelt att ställa in en nyårsfest 2 dagar innan om man hade 40 graders feber.
    Hoppas er dag blir underbart vacker!
  • eldstad

Absolut ska man få klä upp sig och det är ju ett gyllene tillfälle.

Själv ska jag försöka börja leta efter en bröllopsklänning som inte är så "bröllopig", har tänkt på att ha en grå som går till knäna. Jag vet inte om vitt passar min hy. Till blivande maken tänkte vi gå ut och leta reda på en riktigt snygg kostym med riktigt vackert foder och väst etc. Han har iofs redan kostymer i och med att han oftast bär kostym till vardags men det kan ju kännas kul med nått nytt.

• eldstad
    Sebastiána skrev 2010-02-17 21:13:59 följande:
    Om han brukar bära kostym kan det ju vara värt att satsa på skräddarsytt! Min BM har ofta kostym på jobbet och jag har sagt att om han vill gifta sig i kostym tycker jag att han ska unna sig det. Det har man ju användning av långt efter bröllopet
    Oh, bra idé. Har du några tips om något speciellt ställe eller så.
Svar på tråden Knasig fråga om brudgumskläder