• sarafalk

    hjälp snälla!

    Är inte så duktig på rim. Kan man skriva såhär i inbjudan:

    För oss är det alldeles tillräckligt att ni vill vara med och fira vår stora dag. Vi är lyckosamma med ett fint hus o hem. Men skulle vi ändå önska oss någonting så skulle det vara att få se mer av världen!

    Presenttips: Presentkort hos Resia

    Vad tycker ni? Tacksam för synpunkter!

  • Svar på tråden hjälp snälla!
  • Rufsas

    För mig rimmar det inte men det kanske inte är meningen? Det finns annars en uppsjö av rim på det som du just vill beskriva. Kolla här och på övriga nätet!

    Lycka till!

  • sarafalk
    Rufsas skrev 2010-02-18 08:37:32 följande:
    För mig rimmar det inte men det kanske inte är meningen? Det finns annars en uppsjö av rim på det som du just vill beskriva. Kolla här och på övriga nätet!Lycka till!
    Har kollat men inte hittat något som beskriver riktigt det jag vill få med. Det är inte presentkort på bröllopsresa vi önskar oss. Bröllopsresan har vi redan fixat. Vi önskar presentkort till en framtida resa. Eventuellt en vinterresa till Thailand.

    Någon som kan hjälpa mig att få till mitt lilla rim?
  • sarafalk

    Kanske är bättre att bara skriva:

    " Det viktigaste för oss är att få dela vår dag med er. Vill ni ändå ge oss en gåva är bidrag till en framtida Thailandsresa det vi önskar oss allra mest!

  • Red Scarlet

    Det är svårt att beskriva hur man ska "önska sig pengar" på ett trevligt sätt, ännu lite svårare blir det ju nu eftersom resan ligger i framtiden.

    Vi åkte på en resa dagen efter bröllopet men önskade oss bidrag till fickpengarna vi skulle spendera på resan. Jag tycker att det är svårt att formulera det på ett bra sätt och var inte helt nöjd med vår formulering, eftersom jag avskyr att önska mig pengar. Tycker innerst inne att det är lite "fult", menmen! Vi skrev inte det här i någon inbjudan eller dylikt, utan på vår bröllopshemsida och hänvisade dit när någon frågade vad vi önskade oss. Vi skrev först en förklaring (så att folk skulle förstå att vi inte skulle ha presentöppning på bröllopet) och sedan ett glatt rim:

    "Vår tanke var att inte önska oss något alls, den största presenten för oss är att ni är där och firar vår stora dag med oss. Men när så många ändå undrar är det väl bäst att berätta vad vi önskar oss! Något att ha i åtanke är dock att vi inte kommer att ha någon presentöppning på bröllopet.

    Vår högsta önskan är att bli make och maka,
    och att släkt och vänner ska vara med och bevaka.
    Vi vill på bröllopsemester resa
    men efter vår bröllopsfinansiering är våra bankkonton ganska
    glesa,
    Vi önskar därför inget att ställa i vår hylla,
    hjälp oss i stället drömmen om en bröllopsresa uppfylla!

    Om ni vill bidra till vår bröllopsresa:
    - Kan ni sätta in ett bidrag på vårat sparkonto i XX
    - Eller ge presentkort från Forex
    "

  • fibobs

    Det var ju kanoooon!!
    Förutom att bara säga "resa" om ni nu inte vill att det skall gå till er bröllopsresa!
    Vilken rimmare du e Red Scarlet :)

    Red Scarlet skrev 2010-02-18 15:19:34 följande:


    Det är svårt att beskriva hur man ska "önska sig pengar" på ett trevligt sätt, ännu lite svårare blir det ju nu eftersom resan ligger i framtiden. Vi åkte på en resa dagen efter bröllopet men önskade oss bidrag till fickpengarna vi skulle spendera på resan. Jag tycker att det är svårt att formulera det på ett bra sätt och var inte helt nöjd med vår formulering, eftersom jag avskyr att önska mig pengar. Tycker innerst inne att det är lite "fult", menmen! Vi skrev inte det här i någon inbjudan eller dylikt, utan på vår bröllopshemsida och hänvisade dit när någon frågade vad vi önskade oss. Vi skrev först en förklaring (så att folk skulle förstå att vi inte skulle ha presentöppning på bröllopet) och sedan ett glatt rim: "Vår tanke var att inte önska oss något alls, den största presenten för oss är att ni är där och firar vår stora dag med oss. Men när så många ändå undrar är det väl bäst att berätta vad vi önskar oss! Något att ha i åtanke är dock att vi inte kommer att ha någon presentöppning på bröllopet. Vår högsta önskan är att bli make och maka, och att släkt och vänner ska vara med och bevaka.Vi vill på bröllopsemester resa men efter vår bröllopsfinansiering är våra bankkonton ganskaglesa, Vi önskar därför inget att ställa i vår hylla, hjälp oss i stället drömmen om en bröllopsresa uppfylla!Om ni vill bidra till vår bröllopsresa:- Kan ni sätta in ett bidrag på vårat sparkonto i XX- Eller ge presentkort från Forex"
  • tågjäntan

    Jag tycker det var bra skrivet, men är som sagt inte ett rim direkt. Jag gillar att rimma, så jag gör ett försök här:

    Den största present ni kan ge
    är att vi er närvaro får se.
    Vi redan hus och hem har
    där vi kan leva lyckligt i många (eller alla) dar.
    Kan ni ändå inte låta bli
    en dröm för framtiden har vi.
    Att till Tailand åka få
    och njuta och gott må.
    Presentkort kan ordnas lätt;
    Resia hjälper er på bästa sätt.

    Hmmm... Jag vet inte om det var så bra. Ni får lägga till, dra i från eller inte använda alls. Lycka till!

  • sarafalk
    tågjäntan skrev 2010-02-18 15:37:42 följande:
    Jag tycker det var bra skrivet, men är som sagt inte ett rim direkt. Jag gillar att rimma, så jag gör ett försök här:Den största present ni kan geär att vi er närvaro får se.Vi redan hus och hem hardär vi kan leva lyckligt i många (eller alla) dar.Kan ni ändå inte låta blien dröm för framtiden har vi.Att till Tailand åka få och njuta och gott må.Presentkort kan ordnas lätt;Resia hjälper er på bästa sätt.Hmmm... Jag vet inte om det var så bra. Ni får lägga till, dra i från eller inte använda alls. Lycka till!
    Tyckte det var fint :)
  • Red Scarlet
    fibobs skrev 2010-02-18 15:27:25 följande:
    Det var ju kanoooon!!Förutom att bara säga "resa" om ni nu inte vill att det skall gå till er bröllopsresa!Vilken rimmare du e Red Scarlet :)Red Scarlet skrev 2010-02-18 15:19:34 följande:
    Haha tack, jag tror jag snodde lite här och därifrån från olika tips på BT. Jag tycker att det är kul om det rimmar men man behöver inte snärja in sig FÖR mycket i det, för då kan det bli för otydligt så folk inte förstår vad man menar riktigt. Så tänk på att det blir tydligt bara hur ni än skriver!
  • tågjäntan

    Vassego'!


    sarafalk skrev 2010-02-18 15:58:19 följande:
    Tyckte det var fint :)
  • NiVi

    åh får jag sno ditt rim och göra om det så det passar våra önskemål bättre? Vi kommer nämligen önska oss byggvaror alt.presentkort på någon bygghandel troligtvis byggmax eftersom vi håller på och renoverar och vill bygga ut huset! Eller så lämnar vi in en önskelista på byggmax kanske? Så jag tänkte man kunde ändra så här:

    Den största present ni kan ge,
    är att vi er närvaro får se.
    Vi hus och hem redan har,
    där vi kan leva lyckliga i alla dar.
    Kan ni ändå inte låta bli,
    en dröm för framtiden har vi.
    Att få bygga ut o renovera,
    kanske göra rum för flera?
    Så när det för presenter är dax,
    ni vänder er till bygg-max.


    tågjäntan skrev 2010-02-18 15:37:42 följande:
    Jag tycker det var bra skrivet, men är som sagt inte ett rim direkt. Jag gillar att rimma, så jag gör ett försök här:Den största present ni kan geär att vi er närvaro får se.Vi redan hus och hem hardär vi kan leva lyckligt i många (eller alla) dar.Kan ni ändå inte låta blien dröm för framtiden har vi.Att till Tailand åka få och njuta och gott må.Presentkort kan ordnas lätt;Resia hjälper er på bästa sätt.Hmmm... Jag vet inte om det var så bra. Ni får lägga till, dra i från eller inte använda alls. Lycka till!
  • tågjäntan

    Självklart NiVi. Det är bara kul att kunna hjälpa andra .
    Det var en bra fortsättning du skrev själv förresten. Fick du inpiration av mitt rim?

  • NiVi

    Jag har haft de raderna jag fortsatte med klara i huvudet men inte haft någon bra början och när jag läste ditt rim så kändes det som det bara klaffade med mina rader med detsamma!

  • tågjäntan

    Ah, va' kul! Måste vara skönt att få till det som du önskat .
    Lycka till!

Svar på tråden hjälp snälla!