Inlägg från: CeKe |Visa alla inlägg
  • CeKe

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har inte bestämt mig om jag ska gå själv eller med pappsen. Och ja, jag vet allt om symboliken etc, så det behöver ni inte berätta

• CeKe

Trasan99: Inte då. Det härliga är väl att alla har rätt till sin egen uppfattning i olika frågor

• CeKe

Fast snälla rara, inte är det så att man inte delar dagen tillsammans bara för att man inte väljer att gå in längs altargången tillsammans??? Det kan ju bara vara ett annat sätt att dela det minnet på än så som vissa finner som det enda korrekta sättet.

Jag håller med om att det alltid är bra att göra medvetna val och jag vet att vigsel är en gudstjänst och att det finns regler och riktlinjer kring det, vilket jag respekterar! Samtidigt är jag rätt fascinerad över er som orkar hålla alla dessa trådar med information om vad brudöverlämning står för i grunden.. men ni gör ett bra jobb där Men om nu brudpar har frågat sina präster och de sagt ja, så låt dem göra som de bestämt med sina präster och klanka inte ner på dem för det.

Ingen blir glad av att dessa trådar blir hetska otrevliga diskussion och nej, alla kommer aldrig att bli överens i denna fråga.

• CeKe

Eller att prästen kanske inte är kvar i ett stenålderstänk???

Och jo, har prästen sagt ja, så kan man göra som man vill. Oavsett om det är en gudstjänst eller inte. Men jag håller också med om att man som brudpar absolut inte ska böna och be en präst om att gå med på "överlämning" om han/hon från början sagt nej.

• CeKe

Vi tänker olika och vet du, det är ju det som är så underbart med människor! Vore riktigt trist om alla bara höll med varandra hela ti´n Jag hör vad du säger (eller skriver) och repekterar det, så hoppas du respekterar mina (och andras) sätt att tycka och tänka också.

Duchess skrev 2010-02-18 18:31:07 följande:
    Själv tycker jag nog att det är mer "stenålderstänk" att förespråka brudöverlämning än att gå in tillsammans i kyrkan.Jag känner också flera par där mannen och kvinnan väljer att leva i en relation där kvinnan är underordnad mannen. Att några av dessa har haft brudöverlämning vid sin vigsel tycker jag är helt OK, för då stämmer symboliken överens med hur paret vill utforma sitt liv tillsammans. Så det stämmer inte att jag i alla sammanhang är emot brudöverlämning.
  • CeKe

Och vet ni, jag är ingen "bruöverlämningsförespråkare" egentligen, bara en förespråkare för att man måste vara beredd att lyssna på andra människors sätt att se och tänka kring saker. Tycker det viktigaste faktiskt är att ha respekt för sina medmänniskor och vara beredd att ta in att vi alla är olika, men har helt rätt i att vara och tänka olika!

• CeKe

Och ja, respektera kyrkan också såklart. Men det gör ett brudpar som frågar sin präst om det är ok och lyssnar på det svar prästen ger!

• CeKe

Ärligt talat så är det ingen i min närhet som skulle se det som att en brud blev överlämnad och att det finns nån symbolik i detta. Har frågat flera om deras tankar kring det, även den äldre generatioen, och ingen har fattat vad jag dillar om för dumheter

Så ledsen att säga det, men jag tror mest att det är här på BT som det ses som nåt fult med nån stor symbolik.

• CeKe

Nåja, det är en viss skillnad i att förespråka och inte göra nån big deal av det hela... Tycker väl mest att det måste vara väldigt tråkigt för er som är så oerhört emot det hela, om ni hamnar på en vigsel där bruden går in med någon annan än brudgrummen. Måste va hemskt att välja att sitta och må dåligt över något som för alla andra inte är något fult eller konstigt, utan bara ett annat sätt att gå in i kyrkan!

För mig gör det verkligen detsamma om ett brudpar väljer att mötas framme vid altaret eller gå in tillsammans, finns inget som är finare eller fulare än det andra! Det viktiga är väl att det är en dag i kärlekens tecken

• CeKe

bra skrivet!

ElinDaniel skrev 2010-02-24 09:41:38 följande:
    Jag kan inte på några sätt förstå denna enorma uppståndelse kring att gå in med någon annan än sin blivande i kyrkan. Självklart handlar dagen om dem som ska gifta sig! Men vaf talar för att det är av ovilja man går dit med sin pappa tillexempel? Pratar man med dem i USA, England osv förstår de ingenting av dessa argument.Som jag sagt tidigare så är det många, många traditioner man tar från annat håll. Få av de saker vi äter, ser på, gör eller använder är från Sverige. Tvprogram, Tacos, julgranen osv. Jag har inte hört från ett enda bröllop där någon annan än brudgummen följt bruden till altaret, att någon oponerat sig. Kära nån, man gifter sig av kärlek och lycka. Ingen leder och sliter någon till altaret. Det är ett modigt val, att fira kärleken tillsammans med de man tycker om! Är det inte det bröllop handlar om? Att dela denna dagen med de man älskar. Få förhållandet välsignat och ha sina kära symboliskt i ryggen som stöder och är glada?Jag vet att det händer saker i andra världsdelar som jag inte tycker om. Krig, massmord och så vidare. Det finns även hörn av världen som lever efter gamla värderingar, inte minst då det gäller bröllop. I andra länder kanske det inte handlar om kärlek utom om ekonomi. Vi i västvärlden är "besatta" av kärleken, medan man i många länder väger in mycklet annat. Hörde just en debatt om detta. naturligtvis tycker jag att det är vidrigt att små tjejer gifts bort till en mycket äldre man. Men jag kan inte förstå paralellen med att just denna lilla detalj i vigselcermonin. Alla som äter tabletter är inte missbrukare, alla som äger en kniv är inte mördare... Jag tror att alla som har fri vilja har en önskan om att få bli accepterad för sina värderingar. Oavsett om det handlar om homosexuallitet, religion, politisk åsikt eller annat. Man vill få känna det man vill och göra det man vill.Jag lever efter att man får göra vad man vill, så länge man inte skadar någon annan med vilje. Det är ok att säga att brudöverlämning, om man nu föredrar det uttrycket, inte är något för en själv. Men att anklaga alla som vill ha det tycker jag inte är sjysst. Alla gör vad de vill med sina liv och vigselakter. En så stor händelse byggd på kärlek och hopp borde inte överrösas med så mkt oro eller anklagelser.Jag har läst om par där en hund, mormor eller mamma lämnat över också. Så det handlar inte om att det är mannen som bestämmer! I många förhållanden idag är det faktiskt tvärt om! :)Heja kärleken och låt glädje och förståelse stå i centrum!Ha en bra dag!
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?