• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • MsJulie

Oj oj, nu vet du inte vad du har gett dig in på. Detta kan vara BT:s mest omdebatterade frågor. Vänta dig en hätsk diskussion...

• JG x 2

Nu gifter jag mig visserligen inte i Svensk kyrka man min pappa kommer överlämna mig...
    Jag har också haft samma bild så jag bad svärmor att fråga prästen och det skulle inte vara några problem, min älskade pappa får överlämna mig!!! :D

• shakynose

Ingen aning faktiskt. Alla jag känner inom kyrkan är emot det fullständigt, men å andra sidan har jag varit på några bröllop i SK där bruden blivit överlämnad.

• Julibrud och nästan 30

Jo min pappa kommer att överlämna mej och vi har borgerlig vigsel.
    Varför skulle man inte få ha det så i kyrkan? De får ni väl själv besluta...

• shakynose

Julibrud och nästan 30 skrev 2010-02-18 11:05:41 följande:

Jo min pappa kommer att överlämna mej och vi har borgerlig vigsel.Varför skulle man inte få ha det så i kyrkan? De får ni väl själv besluta...
    Och DÄR gick startskottet!

*väntar*
  • Kattpoet

Det är helt upp till prästerna i kyrkan, vissa vill värna om våra svenska tradtioner nu när allt börjar bli mer och mer amerikanskt.

Jag själv vägrar att bli överlämnad, jag gör detta av fri vilja och inte för att min far vill ha bort mig.

Tradtionen kommer av att pappan släpade in bruden vare sig hon ville eller inte så bröllopet skulle bli av.

• ängeln24

Jag har varit på ett bröllop där pappan förde in sin dotter och ett där paret gick in tillsammans. Ett bröllop gick bruden in själv medan brudgummen stod framme vid altaret och väntade.

Jag vet inte riktigt än. Det måste nog sambon vara med och bestämma vad han vill men det lutar åt att gå in tillsammans (tror jag )

• kapellösa

Så länge man är medveten om symboliken i det så tycker jag att man får göra som man vill. Man måste respektera att man kanske får nej, men fråga kan man ju alltid göra.

Personligen kommer jag inte att gå med pappa, för mig är associationerna till inledd get lite för nära till hands. Jag är en stor tjej, kan själv!
    (ja, jag respekterar er som vill gå in med pappa, gör som ni vill, det känns inte rätt för mig)

• ascensionday

Nej, min pappa äger inte mig och kan inte ge bort mig till någon annan. Han skulle för övrigt vägra om jag bad honom

Each to their own - man ser ju alla olika symboler och meningar i samma händelse. Men för mig hade det varit helt fel, och man kan inte heller förvänta sig att svenska kyrkan ska ändra sina principer efter hur ett brudpar vill ha det. Man får helt enkelt fråga prästen om det man vill går för sig, och acceptera det svar man får.

• Andelle
    Kattpoet skrev 2010-02-18 11:14:02 följande:
    Jag själv vägrar att bli överlämnad, jag gör detta av fri vilja och inte för att min far vill ha bort mig. Tradtionen kommer av att pappan släpade in bruden vare sig hon ville eller inte så bröllopet skulle bli av.
    Jag skriver under på det. Varför skulle jag en modern vuxen kvinna som flyttade hemifrån för över 10 år sedan ges bort av min far till min blivande, jag är väl för 17 inte livegen eller ett stycke kött?

Ni som vill ha det så här har troligtvis sett för mycket amerikanska filmer
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?