• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • kikel

hhmm jag undrar om alla som är imot brudöverläming vet varför man från första början gick in med sin blivande i kyrkan i sverige?? För att överlämingen skede utanför kyrkan av hela familjen. Så igentligen så har det ingen betydelse eller?

• wiicky
    kikel skrev 2010-02-19 16:15:29 följande:
    hhmm jag undrar om alla som är imot brudöverläming vet varför man från första början gick in med sin blivande i kyrkan i sverige?? För att överlämingen skede utanför kyrkan av hela familjen. Så igentligen så har det ingen betydelse eller?
    Det är iof sant, men då fick man i alla fall gå in kyrkan tillsammans och av fri vilja...
  • Sebastiána
    kikel skrev 2010-02-18 18:25:20 följande:
    Du ger värkligen inte upp. Vi kommer göra som vi vill oavsett vad vissa tycker om det. Allt blir mordärare även kyrkan.
    Så en ålderdomlig sed där kvinnan ses som underordnad mannen är modern...eller hur menar du?
  • Sebastiána
    Grodfrun skrev 2010-02-18 22:29:58 följande:
    Jag gar in med pappa, for oss var det ett sjalvklart val eftersom vi bada dessutom inte vill se varandra innan brollopet (kanske skrockfullt eller larvigt i andras ogon, men sa blir det iaf). Jag ar tillrackligt stark i min roll som kvinna och jamlik och sa vidare och sa vidare att jag inte har nagra problem att ga in med pappa, och mannen i vara familjer har inte mansgriskomplex heller sa det ska nog ga bra, fastan det kanske ar 'forlegat', osvenskt och nsa vidare. Dessutom ar det tradition dar min blivande kommer ifran och han ar inte svensk. Jag tycker att tjusningen med att leva i dagens moderna samhalle ar val att vi ges mer utrymme att blanda kulturer, traditioner, religioner och sa vidare :)
    Jag och min BM funderar på att inte heller ses innan bröllopet - och han kommer också att få se mig en första gång...i det lilla brudgemaket vid vapenhuset! Det blir alltid en första gång oavsett var man ser varandra.
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-02-18 22:39:03 följande:
    Så fort en BT-medlem startar en sådan här tråd är det en liten grupp (ja, det är ALLTID samma personer) som attackerar genom att tala om hur kvinnoförnedrande det är med "brudöverlämning" (skulle egentligen vilja kalla det något annat). Jag skulle önska att ni som är så otroligt starka motståndare, läser era egna inlägg och själva reflekterar över vilken ton ni har. Naturligtvis ska ni kunna informera om huruvida Svenska Kyrkan ser på saken osv. Men gör det på ett schysst sätt. Ganska intressant att ni tror att eran metod på något sätt omvänder människor. Snarare tvärtom. Det är provocerande och förlöjligande. Med andra ord inte så framgångsrikt. Du har inte funderat på någon annan metod eftersom det här inte verkar fungera?
    Det är klart att det alltid är samma personer (plus några nya) som är emot brudöverlämning. En sån sak byter man inte åsikt om direkt.

Det finns flera skäl att vara mot brudöverlämning. Det viktigaste är jämställdhetsaspekten. En annan aspekt är att man stör sig på att det faktiskt finns människor som har noll omvärldskunskap utan tror att allt är som i amerikanska hollywoodfilmer. Det finns t.ex också de som på allvar tror att det i svenska domstolar finns en jury. Det är lite störande att det finns människor som inte känner till sederna i sitt eget hemland.
  • JustMeAndMyLove

Jag ville gå fram med min mamma, för vi har en sån otroligt fin relation. Jag ville att det skulle symbolisera hur hon hjälpt mig fram i livet.
    Efter ett tags diskuterande bla här på BT så insåg jag hur fel det var. Hon har hjälpt mig genom livet, men det är inte dags för min blivande att ta över. Jag står på egna ben och är vuxen.
    Jag tänker hedra min mamma på andra sätt, varje dag, resten av mitt liv. Genom att vara den jag är och den hon uppfostrat mig till att vara.

Min mamma skulle hur som helst vägra. Hon är feminist och stolt över sina 6 självständiga, modiga, vackra döttrar som hon uppfostrat helt på egen hand. Jag tänker föra det vidare till mina barn. Allas lika värde och vikten av att ifrågasätta och värdera traditioner och symbolik.

I början blev jag förbannad över att främlingar på BT förvrängde min vackra bild av överlämning till nått fult och till nått jag själv verkligen inte stod för. Men lägger jag känslorna åt sidan och ser på det med nya ögon inser jag hur det ser ut med brudöverlämning.

• iregnet2010

Andreas flicka skrev 2010-02-19 15:09:31 följande:
     Mycket kommer och har kommit från USA, vi proppas bl.a. fulla av "hur det ska vara" genom alla Hollywoodfilmer som produceras. Man blir lite Hollywoodskadad (nej, din kille kommer inte springa efter tåget som du av någon anledning har hoppat på precis när ni har gjort slut, stoppa det och kyssa dig på perrongen samt fria med världens största diamantring). Om detta forum funnits år 1980 är min gissning att frågan om brudöverlämning inte ens hade tagits upp. Traditioner kanske i vissa fall till för att brytas men frågan är vilka traditioner man vill ha kvar och vad symboliserar traditionen? Vem vet, snart kanske vi börjar fira Thanksgivning i Sverige?

Min kille friade med världens största diamantring så visst händer det .

Men visst är vi hollywoodskadade i Sverige, kallas kulturella influenser, skedde redan på medeltiden och det är så kulturer utvecklas genom att man inspireras av kulturer som framstår som åtråvärda.

Jag ser brudöverlämning som en kärlekshandling mot min far som stolt får delta i bröllopet och vandra med mig längs kyrkgången. INGEN som känner oss (och det ärju de som ska vara på bröllopet) skulle tro att min far egentligen gav bort mig och att jag inte hade gift mig om han inte velat det..på samma sätt som INGEN kommer tro att jag är oskuld trots att jag har vi klänning och slöja.

Men det är intressant hur folk brinner så starkt för dessa frågor. (det jag gillar med forum som det här -intressant)

• Sebastiána

Jag ser intåget med mig make som en kärlekshandling gentemot honom.

Jag och min far har också en mycket nära och speciell relation, men det gäller mig och min man nu.

• anne på grönkulla

Jätteintressant och säkert sant. Men om vi ska fundera ett steg vidare: varför är det just brudens far som ska ges en särställning av alla personer och familjemedlemmar i brudparets liv? Vad gör pappa vid altaret när han inte ska gifta sig och ingen annan förälder till brudparet finns med där?

iregnet2010 skrev 2010-02-19 19:11:08 följande:

Jag ser brudöverlämning som en kärlekshandling mot min far som stolt får delta i bröllopet och vandra med mig längs kyrkgången.
  • Aleta

Många intressanta inlägg i den här tråden, kul att läsa!

Jag lärde mig nyligen att så många som 70 000 ungdomar inte har möjlighet att själv välja vem de ska gifta sig med - i Sverige!
    Det är en av anledningarna till att jag tycker att det är så viktigt att värna om de jämlika traditioner som vi har i Sverige och som, tyvärr, är smått unika i världen.
    Alla små saker vi tillsammans gör förbättrar livet för andra tror jag. Vi lever inte var och en helt skilda från varandra utan allt vi gör påverkar vår omgivning.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?