Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

kikel skrev 2010-02-18 18:25:20 följande:
    Du ger värkligen inte upp. Vi kommer göra som vi vill oavsett vad vissa tycker om det. Allt blir mordärare även kyrkan.
    Så en ålderdomlig sed där kvinnan ses som underordnad mannen är modern...eller hur menar du?
  • Sebastiána
    Grodfrun skrev 2010-02-18 22:29:58 följande:
    Jag gar in med pappa, for oss var det ett sjalvklart val eftersom vi bada dessutom inte vill se varandra innan brollopet (kanske skrockfullt eller larvigt i andras ogon, men sa blir det iaf). Jag ar tillrackligt stark i min roll som kvinna och jamlik och sa vidare och sa vidare att jag inte har nagra problem att ga in med pappa, och mannen i vara familjer har inte mansgriskomplex heller sa det ska nog ga bra, fastan det kanske ar 'forlegat', osvenskt och nsa vidare. Dessutom ar det tradition dar min blivande kommer ifran och han ar inte svensk. Jag tycker att tjusningen med att leva i dagens moderna samhalle ar val att vi ges mer utrymme att blanda kulturer, traditioner, religioner och sa vidare :)
    Jag och min BM funderar på att inte heller ses innan bröllopet - och han kommer också att få se mig en första gång...i det lilla brudgemaket vid vapenhuset! Det blir alltid en första gång oavsett var man ser varandra.
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-02-18 22:39:03 följande:
    Så fort en BT-medlem startar en sådan här tråd är det en liten grupp (ja, det är ALLTID samma personer) som attackerar genom att tala om hur kvinnoförnedrande det är med "brudöverlämning" (skulle egentligen vilja kalla det något annat). Jag skulle önska att ni som är så otroligt starka motståndare, läser era egna inlägg och själva reflekterar över vilken ton ni har. Naturligtvis ska ni kunna informera om huruvida Svenska Kyrkan ser på saken osv. Men gör det på ett schysst sätt. Ganska intressant att ni tror att eran metod på något sätt omvänder människor. Snarare tvärtom. Det är provocerande och förlöjligande. Med andra ord inte så framgångsrikt. Du har inte funderat på någon annan metod eftersom det här inte verkar fungera?
    Det är klart att det alltid är samma personer (plus några nya) som är emot brudöverlämning. En sån sak byter man inte åsikt om direkt.

Det finns flera skäl att vara mot brudöverlämning. Det viktigaste är jämställdhetsaspekten. En annan aspekt är att man stör sig på att det faktiskt finns människor som har noll omvärldskunskap utan tror att allt är som i amerikanska hollywoodfilmer. Det finns t.ex också de som på allvar tror att det i svenska domstolar finns en jury. Det är lite störande att det finns människor som inte känner till sederna i sitt eget hemland.
  • Sebastiána

Jag ser intåget med mig make som en kärlekshandling gentemot honom.

Jag och min far har också en mycket nära och speciell relation, men det gäller mig och min man nu.

• Sebastiána
    iregnet2010 skrev 2010-02-19 19:11:08 följande:
      Min kille friade med världens största diamantring så visst händer det . Men visst är vi hollywoodskadade i Sverige, kallas kulturella influenser, skedde redan på medeltiden och det är så kulturer utvecklas genom att man inspireras av kulturer som framstår som åtråvärda.
    Visst, kulturer förändras. Det är bara synd att de förändras i en ojämställd riktning. Då finns det de som argumenterar emot. Jag hoppas att många skulle argumentera mot om någon skulle föreslå att vi avskaffar kvinnlig rösträtt...
  • Sebastiána
    ElinDaniel skrev 2010-02-20 11:06:15 följande:
    Finns några trådar till om detta. Jag ska bli gå brevid min pappa fram till altaret. Jag blir inte överläämnad, jag blir eskorterad. Där står min make och möter mig. Vi vill ha det så och prästen tycker det är helt ok. Många, många traditioner kommer från andra länder än Sverige. Presenter till gästerna är inte särskillt svenskt, tex.
    Det intressanta är att nästan allt detta kommer från USA. Det behöver inte vara fel i sig, men det är ju knappast "mångkulturellt" att ha favours, ledas in av pappsen, ha "something old, something new, something borrowed and something blue" osv
  • Sebastiána

Om man är för jämställdhet vill man mota alla tendenser till en tillbakagång till ojämställdhet.

• Sebastiána

Jag har varit på ett italiensk bröllop - där vi också fick sockerdragerade mandlar på vägen ut från festen.

Vi vill inte ha gästpresenter ändå - och godis får gästerna, men på gottebordet.

• Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-02-21 12:43:34 följande:
    Jag hade heller aldrig hört någon ogilla det innan jag blev medlem på BT.
    Jag hade ingen aning om att det var så många som förespråkade brudöverlämning innan jag började hänga på BT. På ALLA bröllop jag varit på, även det i Italien, har brudparet gått in tillsammans.
  • Sebastiána

Andreas flicka skrev 2010-02-21 13:05:23 följande:

Jag har varit på ganska många bröllop men aldrig sett en brudöverlämning, eller vad man nu ska kalla det. Iofs har jag ju aldrig varit på bröllop i USA. I Grekland träffas man utanför kyrkan och går in tillsammas. Där sker iofs en viss typ av brudöverlämning enligt följande.Brudgummen väntar utanför kyrkan med hela sin släkt och med buketten. Efter ett tag kommer bruden med hela sin släkt (gäster som inte är så nära står liksom vid sidan av, hon ställer sig nedanför trappan (om det finns en trappa) eller utanför kyrkomuren. Varpå brudparet börjar förhandla med varandra om vem som ska komma gå fram till till vem först. Typ: du får komma fram till mig, nej, du får komma och hämta mig... Det slutar med att man möts på mitten, hon får buketten de kysser varandra och går in i kyrkan. Väldigt roligt är det att titta på och lite synd att jag inte får vara med om det själv .
    Ganska romantisk
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?