• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Andreas flicka

Jag har varit på ganska många bröllop men aldrig sett en brudöverlämning, eller vad man nu ska kalla det. Iofs har jag ju aldrig varit på bröllop i USA. I Grekland träffas man utanför kyrkan och går in tillsammas. Där sker iofs en viss typ av brudöverlämning enligt följande.

Brudgummen väntar utanför kyrkan med hela sin släkt och med buketten. Efter ett tag kommer bruden med hela sin släkt (gäster som inte är så nära står liksom vid sidan av, hon ställer sig nedanför trappan (om det finns en trappa) eller utanför kyrkomuren. Varpå brudparet börjar förhandla med varandra om vem som ska komma gå fram till till vem först. Typ: du får komma fram till mig, nej, du får komma och hämta mig... Det slutar med att man möts på mitten, hon får buketten de kysser varandra och går in i kyrkan. Väldigt roligt är det att titta på och lite synd att jag inte får vara med om det själv .

• Sebastiána

Andreas flicka skrev 2010-02-21 13:05:23 följande:

Jag har varit på ganska många bröllop men aldrig sett en brudöverlämning, eller vad man nu ska kalla det. Iofs har jag ju aldrig varit på bröllop i USA. I Grekland träffas man utanför kyrkan och går in tillsammas. Där sker iofs en viss typ av brudöverlämning enligt följande.Brudgummen väntar utanför kyrkan med hela sin släkt och med buketten. Efter ett tag kommer bruden med hela sin släkt (gäster som inte är så nära står liksom vid sidan av, hon ställer sig nedanför trappan (om det finns en trappa) eller utanför kyrkomuren. Varpå brudparet börjar förhandla med varandra om vem som ska komma gå fram till till vem först. Typ: du får komma fram till mig, nej, du får komma och hämta mig... Det slutar med att man möts på mitten, hon får buketten de kysser varandra och går in i kyrkan. Väldigt roligt är det att titta på och lite synd att jag inte får vara med om det själv .
    Ganska romantisk
  • Rufsas
    Sebastiána skrev 2010-02-21 12:46:42 följande:
    Jag hade ingen aning om att det var så många som förespråkade brudöverlämning innan jag började hänga på BT. På ALLA bröllop jag varit på, även det i Italien, har brudparet gått in tillsammans.
    Jag håller med CeKe. Upplever inte att jag förespråkar något mer än att alla ska få tycka som de vill och att vi andra är glada för den personens skull. Det är egentligen det jag har mest emot när det gäller dessa trådarna.

Det finns flera trådar där blivande brudar väljer saker som jag aldrig hade valt, men jag är uppriktigt glad för att det finns något för alla.

Världen skulle vara en mycket trevligare plats om vi alla skulle glädjas lite mer åt varandra.
  • Chris24
    Rufsas skrev 2010-02-21 13:10:08 följande:
    Jag håller med CeKe. Upplever inte att jag förespråkar något mer än att alla ska få tycka som de vill och att vi andra är glada för den personens skull. Det är egentligen det jag har mest emot när det gäller dessa trådarna.Det finns flera trådar där blivande brudar väljer saker som jag aldrig hade valt, men jag är uppriktigt glad för att det finns något för alla.Världen skulle vara en mycket trevligare plats om vi alla skulle glädjas lite mer åt varandra.
    Jag håller med CeKe och Rufsas också, aldrig hört något illa om det innan BT.
  • Chris24

Andreas flicka skrev 2010-02-21 13:05:23 följande:

Jag har varit på ganska många bröllop men aldrig sett en brudöverlämning, eller vad man nu ska kalla det. Iofs har jag ju aldrig varit på bröllop i USA. I Grekland träffas man utanför kyrkan och går in tillsammas. Där sker iofs en viss typ av brudöverlämning enligt följande.Brudgummen väntar utanför kyrkan med hela sin släkt och med buketten. Efter ett tag kommer bruden med hela sin släkt (gäster som inte är så nära står liksom vid sidan av, hon ställer sig nedanför trappan (om det finns en trappa) eller utanför kyrkomuren. Varpå brudparet börjar förhandla med varandra om vem som ska komma gå fram till till vem först. Typ: du får komma fram till mig, nej, du får komma och hämta mig... Det slutar med att man möts på mitten, hon får buketten de kysser varandra och går in i kyrkan. Väldigt roligt är det att titta på och lite synd att jag inte får vara med om det själv .
    Hahaha, så har vi också det i Libanon, pappa följer med mig hemifrån och fram till kyrkans port/trappa och sen kommer min blivande och fortsätter därifrån och in i kyrkan
  • Andelle

Första gången jag stötte på det var på min kusins bröllop för 15 år sedan. Min mamma kunde inte tro sina ögon när hennes bror kom in med sin dotter (min kusin) under armen, sen dess har hon med jämna mellanrum undrat vad det är för fel på min kusin o varför hon ville utsätta sig för en sån märklig ritual. Sen har jag stött på det i media (sist var det i radio förra sommaren) ett antal ggr sedan dess så att det enbart skulle vara ett fenomen på BT håller jag inte med om.

• Rufsas
    Andelle skrev 2010-02-21 22:22:02 följande:
    Sen har jag stött på det i media (sist var det i radio förra sommaren) ett antal ggr sedan dess så att det enbart skulle vara ett fenomen på BT håller jag inte med om.
    Jag påstår absolut inte att det endast är ett BT-fenomen. Jag menar bara att JAG aldrig har hört diskussionen tidigare.
  • Lyckliga013bruden

vi har inte riktigt pratat om det än. Men skulle han inte vilja gå in tillsammans så går jag in själv, kanske med tärna och marsalk bakom mig. Tanken på att gå in med pappa känns inte helt rätt för mig. Men som sagt vi har inte diskuterat något än.

• Panzerfaust

Men det är väl skönt att vi i Sverige är öppna för förändring? Jag tycker det är trevligt med den mångfald dessa yttringar innebär, förstår verkligen inte de som sitter och gnäller på en kvinnofientlig sed som omyndigförklarar bruden vid vigseln. Det är väl lite mysigt och pittoreskt med en återgång till svunna tider?

Kvinnlig rösträtt borde också revideras, det finns ju ingen anledning att omyndiga fruntimmer ska få rösta, sedan kan vi ju återgå till svunna tiders arvsrätt så att det blir lite ordning på torpet.

Så ni som tycker brudöverlämning är rätt, fint och riktigt ska stå på er och ska veta att det finns miljoner om inte miljarder män i världen som stödjer er i er kamp mot friheten som de vet att ni inte vill ha.

• JustMeAndMyLove

Kanske du har rätt, allt går ju i cykler.

Själv tänker jag alltid på BDSM förhållanden när jag tänker på brudöverlämning. Vet en kille som alltid går med sin flickvän i koppel. De är säkert jätte-jämnställda, vad vet jag. Men symboliken är lite för mycket för mig. Gillar inte att se brudar hasande efter en man med ett koppel runt halsen. Lite lätt obehagligt.
    Kan tillägga att vad folk gör i sovrummet bryr jag mig inte ett dugg om, det är just när man går på stan eller på krogen iförd koppel som jag tycker det blir lite fel..

Panzerfaust skrev 2010-02-21 22:57:03 följande:
    Men det är väl skönt att vi i Sverige är öppna för förändring? Jag tycker det är trevligt med den mångfald dessa yttringar innebär, förstår verkligen inte de som sitter och gnäller på en kvinnofientlig sed som omyndigförklarar bruden vid vigseln. Det är väl lite mysigt och pittoreskt med en återgång till svunna tider?Kvinnlig rösträtt borde också revideras, det finns ju ingen anledning att omyndiga fruntimmer ska få rösta, sedan kan vi ju återgå till svunna tiders arvsrätt så att det blir lite ordning på torpet.Så ni som tycker brudöverlämning är rätt, fint och riktigt ska stå på er och ska veta att det finns miljoner om inte miljarder män i världen som stödjer er i er kamp mot friheten som de vet att ni inte vill ha.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?