• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • JustMeAndMyLove

Tradition och norm. Många reagerade väldigt positivt överaskande på att jag ville gå in med min mamma (förutom min mamma då som tyckte det var hemskt) och de flesta jag pratade med hade aldrig ens tänkt tanken.
    Normen styr oss ofta helt omedvetet. Samma gäller alla samhällsgrupper.

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 11:37:53 följande:

Ja, jag menar om du har en tanke om varför det alltid är just bruden som vill gå in med sin pappa och andra kombinationer är väldigt ovanliga, om de alls förekommer. Vi hör massor med förklaringar i det enskilda fallet, men varför ser nästan alla fall nästan likadana ut, undrar jag?
  • Gnistra mera

Min pappa kommer överlämna mig. Jag är brittisk och kommer gifta mig i den engelska kyrkan i göteborg. Varken jag, prästen eller pappa tycker det är konstigt, utan fint. Däremot tycker min sambo att det känns lite jobbigt. Han upplever det mer som en förolämpning till jämnställdighet.

Men då det är viktigt för mig och säkert jätte viktigt för min pappa då jag är den enda dottern, kommer vi att göra så.

• MochA

Gnistra mera skrev 2010-02-22 11:44:15 följande:

Min pappa kommer överlämna mig. Jag är brittisk och kommer gifta mig i den engelska kyrkan i göteborg. Varken jag, prästen eller pappa tycker det är konstigt, utan fint. Däremot tycker min sambo att det känns lite jobbigt. Han upplever det mer som en förolämpning till jämnställdighet.Men då det är viktigt för mig och säkert jätte viktigt för min pappa då jag är den enda dottern, kommer vi att göra så.
    Tycker också det är fint :)

maxiander.blogspot.com/
  • anne på grönkulla

Så din och din pappas åsikt om hur vigseln mellan dig och din blivande ser ut är viktigare än vad din blivande tycker? Han får anpassa sig till vad du tycker är fint, medan det går emot hans värden?

Jag skulle inte kunna fatta beslut så om ett bröllop mellan 2 jämbördiga parter. Så jag förstår nog inte riktigt.

Min pappa kommer överlämna mig. Jag är brittisk och kommer gifta mig i den engelska kyrkan i göteborg. Varken jag, prästen eller pappa tycker det är konstigt, utan fint. Däremot tycker min sambo att det känns lite jobbigt. Han upplever det mer som en förolämpning till jämnställdighet.Men då det är viktigt för mig och säkert jätte viktigt för min pappa då jag är den enda dottern, kommer vi att göra så.
  • JustMeAndMyLove

Måste bara få säga att jag hellre skulle se ett par gifta sig där en pappa går in med sin dotter - där både mannen och kvinnan delade åsikten om att det bara var en vacker gest mot pappan.
    Än att giftermål där ett bröllop handlar om bruden enbart och hennes drömmar och tankar.

• Gnistra mera

Ingenting handlar enbart om den ena partnern...
    Men i en relation handlar det om att ge och ta och att mötas.
    Detta är något som är viktigt för mig och min sambo vill möta mig i denna önskan. Hade det varit JÄTTE VIKIGT för honom att göra på något annat sätt skulle vi få ta och diskutera det.

Tex. själv ville jag aldrig bo ihop innan äktenskap men gjorde det ändå till slut för att det var just JÄTTE VIKTIGT för min sambo....och HAN är JÄTTE VIKITIG för mig...

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 12:28:17 följande:

Måste bara få säga att jag hellre skulle se ett par gifta sig där en pappa går in med sin dotter - där både mannen och kvinnan delade åsikten om att det bara var en vacker gest mot pappan.Än att giftermål där ett bröllop handlar om bruden enbart och hennes drömmar och tankar.Gnistra mera skrev 2010-02-22 11:44:15 följande:
  • JustMeAndMyLove

Ja jag förstår det du skriver, men förstår inte tanken.
    Men det kanske beror på att jag aldrig behövt ge efter på något som vart väldigt viktigt för mig för att min sambo har snarlika ideal. Jag kritiserade inte just dig, jag blev bara förvånad antar jag.

Gnistra mera skrev 2010-02-22 12:39:41 följande:

Ingenting handlar enbart om den ena partnern...Men i en relation handlar det om att ge och ta och att mötas. Detta är något som är viktigt för mig och min sambo vill möta mig i denna önskan. Hade det varit JÄTTE VIKIGT för honom att göra på något annat sätt skulle vi få ta och diskutera det. Tex. själv ville jag aldrig bo ihop innan äktenskap men gjorde det ändå till slut för att det var just JÄTTE VIKTIGT för min sambo....och HAN är JÄTTE VIKITIG för mig... JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 12:28:17 följande:
  • Dolly84

Men ingenting ändras väl i denna värld pga att vi Inte går in med våra pappor? Man kan ju inte direkt påstå att vi gör de förtryckta kvinnorna en tjänst genom att inte göra det? Deras tillvaro kommer ju att vara exakt likadan. Annars har man väldigt höga tankar om sig själv...

Självklart tycker jag synd om de kvinnor och män som tvingas gifta sig emot sin vilja, det är fruktansvärt. Samma sak med all svält, vattenbrist, misshandel osv.
    Är det då även symboliskt att inte äta gott, slösa på vatten osv? Tänk alla pengar de flesta av oss spenderar på våra bröllop. De pengarna skulle ju kunna hjälpa människor.

• Rufsas
    Panzerfaust skrev 2010-02-22 13:26:19 följande:
    Problemet med alla er som är för överlämning är att ni tyvärr inte tänker längre än näsan räcker.
    Och HÄR kom dumförklarandet som jag, Chris24 och många andra menar. Jag betackar mig sådana kommentarer. Vi är inte dumma i huvudet. Vi har ÅSIKTER. Passar de inte dig så fine. Men kom inte och säg att vi är mindre intelligenta varelser.
  • pettan
    Dolly84 skrev 2010-02-22 15:31:45 följande:
    Men ingenting ändras väl i denna värld pga att vi Inte går in med våra pappor? Man kan ju inte direkt påstå att vi gör de förtryckta kvinnorna en tjänst genom att inte göra det? Deras tillvaro kommer ju att vara exakt likadan. Annars har man väldigt höga tankar om sig själv...Självklart tycker jag synd om de kvinnor och män som tvingas gifta sig emot sin vilja, det är fruktansvärt. Samma sak med all svält, vattenbrist, misshandel osv. Är det då även symboliskt att inte äta gott, slösa på vatten osv? Tänk alla pengar de flesta av oss spenderar på våra bröllop. De pengarna skulle ju kunna hjälpa människor.
    Håller med!
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?