• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Duchess

Min pappa hade skrattat hjärtligt om min man hade frågat honom om min hand. Han har nämligen uppfostrat mig till en mycket självständig kvinna, så om jag hade hittat en karl som trodde att han skulle anhålla hos pappa om min hand, då hade nog min pappa ifrågasatt MITT omdöme....

kikel skrev 2010-02-22 17:40:17 följande:
    Min m2b frågade min pappa för han tyckte det var en fin chest och det är det, pappa sa bara att han kan ta bägga händer inte bara en. Jag tycker det var fint gjort. Inte för att han hade brytt sig om pappa sagt nej. Jag tycker det är finnt med sådana traditioner. Samma sak min m2b köpte min ring av en hel månadslön och mina föräldrar står för kostnaderna till bröllopet men det är mest för att dom kan utan att deras ekonomi ändras
  • kikel

jag menar inte att du fördomer mig eller någon här inne. Men det finns dom som gör därför tar jag illa upp.

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 17:39:56 följande:
    Oj, nu har jag missat inlägg igen?Vart fanns manshatet?Jag är knappast en överdriven femenist. Jag är pinsamt dålig på femenism. Men nu diskuterar man jämnställdhet i ett forum på nätet. Vill man inte kan man sluta skriva eller bara skriva att:"Okej, så tycker ni och jag har tagit del av era tankar men jag kommer ändå gå fram till altaret med min pappa"Sen kan man låta de som är kvar fortsätta med diskuttionen själva.Ingen fördömer dig eller någon annan, så du behöver inte bli sårad eller ta illa upp!
  • anne på grönkulla

Om man frågar och sen inte ens tänker respektera svaret - varför fråga då? Vad är det för fint med det? Jag förstår faktiskt inte...

kikel skrev 2010-02-22 17:40:17 följande:
    Min m2b frågade min pappa för han tyckte det var en fin chest och det är det, pappa sa bara att han kan ta bägga händer inte bara en. Jag tycker det var fint gjort. Inte för att han hade brytt sig om pappa sagt nej. Jag tycker det är finnt med sådana traditioner. Samma sak min m2b köpte min ring av en hel månadslön och mina föräldrar står för kostnaderna till bröllopet men det är mest för att dom kan utan att deras ekonomi ändras
  • Duchess

Det finns många kvinnor som väljer att leva underordnade sina män, oftast av religiösa skäl. Men det finns andra som gör det av tradition, sexuella preferenser (BDSM, t ex) och så vidare.

Jag skulle aldrig vilja leva så själv, men jag känner många som gör det och respekterar deras livsval.

kikel skrev 2010-02-22 17:42:02 följande:
    ja men självklart jag ska leva underordnad av min man.. hahavarför skulle jag göra det??? det är faktiskt ironiskt
  • Lyckliga013bruden

Jag förstår inte riktigt felet med att fråga brudens far innan. Om min festis hade frågat min pappa först så hade de ju inte spelat någonroll vad pappa svarat. Och om pappa säger ja så kan ju jag sen säga nej till frieriet. Så då har jag ju som brud min vilja kvar eller har jag missat något?

Duchess skrev 2010-02-22 17:43:19 följande:
    Min pappa hade skrattat hjärtligt om min man hade frågat honom om min hand. Han har nämligen uppfostrat mig till en mycket självständig kvinna, så om jag hade hittat en karl som trodde att han skulle anhålla hos pappa om min hand, då hade nog min pappa ifrågasatt MITT omdöme....
  • kikel

Men man behöver inte göra det bara för att man väljer och kan stanna hemma!

Duchess skrev 2010-02-22 17:44:44 följande:
    Det finns många kvinnor som väljer att leva underordnade sina män, oftast av religiösa skäl. Men det finns andra som gör det av tradition, sexuella preferenser (BDSM, t ex) och så vidare. Jag skulle aldrig vilja leva så själv, men jag känner många som gör det och respekterar deras livsval.
  • Panzerfaust
    Duchess skrev 2010-02-22 17:44:44 följande:
    Jag skulle aldrig vilja leva så själv, men jag känner många som gör det och respekterar deras livsval.
    Ah, men hur ofta är det egentligen ett val att leva underordnad sin man när vi talar om kulturyttringar och religiösa dumheter?
  • anne på grönkulla

Jag svarade på en del av detta i inlägg 155 tidigare idag. Inget frieri, ingen morgongåva (men den KAN göras ömsesidig), ingen slöja. O inget bröllop utan engagerad blivande.

MochA skrev 2010-02-22 17:32:40 följande:
    Jag undrar fortfarande hur det kan vara okej för mannen att fria, hur morgongåvor kan anses acceptabelt, varför bruden ska bära vitt, hur slöja ens kan komma på tal mm ??? Dessa seder och traditioner har alla ett symboliskt värde som inte borde förknippas med jämställdhet.Sedan är jag fortfarande frågande till var alla män på detta forum gömmer sig? I jämställda Sverige borde det vara 50/50 mellan könen på ett bröllopsforum, eller?Uppenbarligen lockar bröllop fram något hos fler kvinnor än män som gör att vi sitter på ett forum och diskuterar. Detta något visar sig olika men enligt mig så verkar alla vara påverkade av sina egna förställningar om bröllop som bygger på deras tidigare erfarenheter, traditioner och intryck. Vi har bara snappat upp olika saker.Håller med den som ovan skrev att vi hellre bör tänka på de enorma summor vi spenderar, hur mycket nytta vi skulle kunna göra för dessa pengar! Merparten av skribenter i detta forum tycks ändå hellre vilja lägga tusenlappar på vita klänningar som symboliserar oskuld (vilket jag tror få av oss är) än att spendera dem på "vettiga" saker som tex kan hjälpa människor runt om i världen. Så egentligen, vad gör det då om några vill ha med sig pappa i kyrkgången eller ej?maxiander.blogspot.com/
  • anne på grönkulla

men vad har han alls med saken att göra?

Lyckliga013bruden skrev 2010-02-22 17:47:03 följande:
    Jag förstår inte riktigt felet med att fråga brudens far innan. Om min festis hade frågat min pappa först så hade de ju inte spelat någonroll vad pappa svarat. Och om pappa säger ja så kan ju jag sen säga nej till frieriet. Så då har jag ju som brud min vilja kvar eller har jag missat något?
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?