• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Panzerfaust
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 18:12:17 följande:
    Felet är väl såna som jag. Jag är biologiskt sett en kvinna, men jag trivs inte med det normen kräver av mig. Jag vill inte vara en man, jag vill inte vara kvinna. Det blir väldigt svårt för människor att acceptera mig om vi ska leva kvar i våra könsroller.
    Det är väl snarare så att folk måste acceptera att pojkar är pojkar, flickor är flickor och allt mittimellan är ok det med? Den könsfientliga inställningen som är allenarådande i dagsläget gynnar inte någon.
  • JustMeAndMyLove

Jag har aldrig upplevt den som fientlig, utan som nytänkande.
    vad är genetiskt,vad är inlärt? Vad är en flicka, vad är en pojke?
    Väldigt intressanta frågor tycker jag själv!

Panzerfaust skrev 2010-02-22 18:19:21 följande:
    Det är väl snarare så att folk måste acceptera att pojkar är pojkar, flickor är flickor och allt mittimellan är ok det med? Den könsfientliga inställningen som är allenarådande i dagsläget gynnar inte någon.
  • anne på grönkulla

Enligt de riktigt traditionella är nog vi barnlösa snart medelålders yrkeskvinnor ett minst lika stort hot mot könsrollerna. Våra livsval brukar provocera kraftigt de med...

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 18:12:17 följande:
    Felet är väl såna som jag. Jag är biologiskt sett en kvinna, men jag trivs inte med det normen kräver av mig. Jag vill inte vara en man, jag vill inte vara kvinna. Det blir väldigt svårt för människor att acceptera mig om vi ska leva kvar i våra könsroller.
  • JustMeAndMyLove

Haha, jag vet det allt för väl. Min släkt kommer från min mammas sida från kvinnor som är kända femenister på Island. Faktiskt blev det så att jag under tonåren hatade femenister för min mormor kunde vara så extrem. Men med min mamma har det liksom dalat av. Hon är ensamstående karriärkvinna men hon ser aldrig (som mormor kunde göra) ner på kvinnor som går en annan väg.

Det är dock löjligt att hons om kvinna tydligt behandlas olika i arbetslivet pga hennes kön. Men tyvärr är det så än. Så därför är det viktigt att vi fortsätter utvecklas mot en mer jämnställt samhälle

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 18:22:55 följande:

Enligt de riktigt traditionella är nog vi barnlösa snart medelålders yrkeskvinnor ett minst lika stort hot mot könsrollerna. Våra livsval brukar provocera kraftigt de med...
  • Dolly84

Passionsblomma skrev:
    *Krona-förr nekades kvinnor att bära församlingens krona ifall de inte var oskuld. I takt med den sexuella frigörelsen tystnade de kraven. Det är ett tecken på att sexualiteten bestämmer vi idag över själva och vad vi vill ha på huvudet styr ingen annan över. Kronan i sig är ett smycke, och egentligen inte en oskuldssymbol

Om symboliken för kronan inte längre gäller, pga av att vi själva väljer vad vi ska ha på huvudet. Så ska väl ingen heller styra över vem vi går in i kyrkan med? Då ska väl den dåliga symboliken med brudöverlämning också kunna försvinna och det är kanske bara vi som är för, som kan ändra den negativa uppfattningen om det.

• MochA

Bride in the city skrev 2010-02-22 18:18:36 följande:

Frågan om brudöverlämning är ständigt återkommande här, i alla fall var den på tapeten under den tid jag var här inför mitt bröllop i höstas. Ingen enskild fråga har lett till lika många inlägg tror jag. Själv blev jag friad till med en solitärring och jag har inga problem med det. Mina vänner och familj känner mig som en självständig person så de såg nog frieriet och ringen som en hyllning till mig lika mycket som person som en hyllning till mig som kvinna (jag menar inte därmed att jag är mer fantastisk än alla er andra här....) och ingen har någonsin påskinat att min man och jag därmed har ett ojämställt förhållande.
    Ingen i min omgivning har sagt något negativt alls, alla är bara fantastiskt glada, precis som vi är. För mig är frieriet en kärleksförklaring och därför blev jag världens lyckligaste när min blivande man friade :)
    Jag ser hela bröllopsgrejen på lite samma sätt. Som nått romantiskt fyllt av kärlek. Jag och min blivande man har inte lagt in värderingar i detta utan vi gör det som känns rätt bra, och försöker njuta av förberedelserna och planeringen så mycket vi kan!

Tycker att det är väldigt intressant att denna tråd är så aktuell, och att då tidigare trådar i samma ämne också blivit det.
  • Duchess

Nu är det ju inte min pappa som bestämmer vem jag ska gifta mig med, och därför förstår jag inte vad han har med saken att göra?

Lyckliga013bruden skrev 2010-02-22 17:47:03 följande:
    Jag förstår inte riktigt felet med att fråga brudens far innan. Om min festis hade frågat min pappa först så hade de ju inte spelat någonroll vad pappa svarat. Och om pappa säger ja så kan ju jag sen säga nej till frieriet. Så då har jag ju som brud min vilja kvar eller har jag missat något?
  • Duchess

Kulturyttringar har jag lite för dålig koll på för att uttala mig om. När det gäller kvinnor som lever underordnat sin man av religiösa skäl är det nog vanligare än vad man kan tro, speciellt när det gäller våra frikyrkor. Dessa kvinnor berättar sällan eller aldrig om detta för omgivningen eftersom de vet att de kommer att få en storm av frågor och kritik emot sig om de berättar om saken.

Panzerfaust skrev 2010-02-22 17:47:23 följande:
    Ah, men hur ofta är det egentligen ett val att leva underordnad sin man när vi talar om kulturyttringar och religiösa dumheter?
  • anne på grönkulla

Jag tror att vi resonerade om detta i inlägg 106 o 107, efetr att du frågade nåt liknande tidigare i tråden. Jo, det kan nog gå att ändra symboliken med tiden, men bara under vissa förutsättningar, som ännu inte är uppfyllda.

Dolly84 skrev 2010-02-22 18:28:11 följande:
    Passionsblomma skrev:*Krona-förr nekades kvinnor att bära församlingens krona ifall de inte var oskuld. I takt med den sexuella frigörelsen tystnade de kraven. Det är ett tecken på att sexualiteten bestämmer vi idag över själva och vad vi vill ha på huvudet styr ingen annan över. Kronan i sig är ett smycke, och egentligen inte en oskuldssymbolOm symboliken för kronan inte längre gäller, pga av att vi själva väljer vad vi ska ha på huvudet. Så ska väl ingen heller styra över vem vi går in i kyrkan med? Då ska väl den dåliga symboliken med brudöverlämning också kunna försvinna och det är kanske bara vi som är för, som kan ändra den negativa uppfattningen om det.
  • Lyckliga013bruden

inte jag heller men jag försöker förstå båda sidor i diskussionen.

Duchess skrev 2010-02-22 18:32:48 följande:
    Nu är det ju inte min pappa som bestämmer vem jag ska gifta mig med, och därför förstår jag inte vad han har med saken att göra?
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?