• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • passionsblomman

Det är definitivt ingen som anklagar någon för att bära skulden för världens alla kvinnoöden. Det är verkligen att dramatisera och ställa sig i offerposition att påstå något sådant.

Däremot påstår jag och flera med mig att -alldeles oavsett hur obekvämt det känns för dig eller någon annan personligen, så har varenda en av oss ett gemensamt ansvar för att vara med och påverka vår värld på alla möjliga sätt.

Jag har ansvar inte för bara mitt barn utan även för andras ungar. Jag har ansvar för hur viktiga miljöfrågorna blir i samhället. Jag har ansvar föra att konsumera, interagera, protestera och reagera bland många andra sorters ansvar. Jag är här på jorden nu och jag kan vara med och påverka.

Jag har inte storhetsvansinne och tror inte att allt ändras för alla genom mina personliga val. Men jag vet med säkerhet och täker aldrig sluta hoppas att hur jag lever mitt liv kan spela positiv roll för någon annan.

Bara att vara med och upplysa om enkla fakta-som att brudöverlämning INTE är att välja att gifta sig traditionsenligt och inte alls är en del av den kyrkliga vigselritualen är exempelvis påverkan i sig. Då det informerar påtagligt många om något de inte visste. Vad dvar och en sedan ändå väljer kan jag knappast göra något åt.
    Lika lite som jag fysiskt kan hindra någon att fälla regnskogen eller att könsstympa sin dotter. Men jag kan bidra till nya träd eller till informationskampanjer och utbildning för flickor i de aktuella länderna.

Dolly84 skrev 2010-02-22 18:57:07 följande:
    Men vi kan inte ta på oss skulden för att kvinnor transporteras till sverige och blir misshandlade etc. Det hjälper inte dem om vi går in själva eller med vår partner i kyrkan! Det är inte rätt metod att förebygga det så. Man kan inte anklaga en brud som vill gå in med sin far i kyrkan för hela världens kvinnoöden. Det är det som många härinne inte verkar/vill förstå.
  • MochA
    Duchess skrev 2010-02-22 18:41:40 följande:
    Oavsett allt annat så tycker jag att det är bra att blivande brudar som funderar på brudöverlämning får veta att det faktiskt är en kontroversiell fråga som väcker starka känslor. Då är man åtminstone beredd på de reaktioner man kan få om man väljer att genomföra en brudöverlämning vid vigseln.
    Ja det kan jag hålla med om.
    Man jag tror inte att reaktionerna alltid ser ut som här på tråden. Har som skrivet varit på flera bröllop som praktiserat detta, och aldrig sett ett höjt ögonbryn eller hört tissel och tassel kring detta. Tror inte heller att de gäster vi bjuder kommer se mig som förtryck pga av detta.
  • Duchess
    passionsblomman skrev 2010-02-22 19:22:43 följande:
    Det är definitivt ingen som anklagar någon för att bära skulden för världens alla kvinnoöden. Det är verkligen att dramatisera och ställa sig i offerposition att påstå något sådant. Däremot påstår jag och flera med mig att -alldeles oavsett hur obekvämt det känns för dig eller någon annan personligen, så har varenda en av oss ett gemensamt ansvar för att vara med och påverka vår värld på alla möjliga sätt.Jag har ansvar inte för bara mitt barn utan även för andras ungar. Jag har ansvar för hur viktiga miljöfrågorna blir i samhället. Jag har ansvar föra att konsumera, interagera, protestera och reagera bland många andra sorters ansvar. Jag är här på jorden nu och jag kan vara med och påverka.Jag har inte storhetsvansinne och tror inte att allt ändras för alla genom mina personliga val. Men jag vet med säkerhet och täker aldrig sluta hoppas att hur jag lever mitt liv kan spela positiv roll för någon annan.Bara att vara med och upplysa om enkla fakta-som att brudöverlämning INTE är att välja att gifta sig traditionsenligt och inte alls är en del av den kyrkliga vigselritualen är exempelvis påverkan i sig. Då det informerar påtagligt många om något de inte visste. Vad dvar och en sedan ändå väljer kan jag knappast göra något åt.Lika lite som jag fysiskt kan hindra någon att fälla regnskogen eller att könsstympa sin dotter. Men jag kan bidra till nya träd eller till informationskampanjer och utbildning för flickor i de aktuella länderna.
    Amen. Och nästan ett "halleluja" också!
  • Duchess

Jag tror inte heller att brudar som överlämnas alltid är förtryckta. Däremot erkänner jag att jag anser att brudar som överlämnas ofta är okunniga om kvinnors historia och villkor. Jag ser också ett mönster i att det ofta är yngre brudar som vill överlämnas, och tror inte att det är en slump.

MochA skrev 2010-02-22 19:24:31 följande:
    Ja det kan jag hålla med om.Man jag tror inte att reaktionerna alltid ser ut som här på tråden. Har som skrivet varit på flera bröllop som praktiserat detta, och aldrig sett ett höjt ögonbryn eller hört tissel och tassel kring detta. Tror inte heller att de gäster vi bjuder kommer se mig som förtryck pga av detta.
  • JustMeAndMyLove

word :)

Det är definitivt ingen som anklagar någon för att bära skulden för världens alla kvinnoöden. Det är verkligen att dramatisera och ställa sig i offerposition att påstå något sådant. Däremot påstår jag och flera med mig att -alldeles oavsett hur obekvämt det känns för dig eller någon annan personligen, så har varenda en av oss ett gemensamt ansvar för att vara med och påverka vår värld på alla möjliga sätt.Jag har ansvar inte för bara mitt barn utan även för andras ungar. Jag har ansvar för hur viktiga miljöfrågorna blir i samhället. Jag har ansvar föra att konsumera, interagera, protestera och reagera bland många andra sorters ansvar. Jag är här på jorden nu och jag kan vara med och påverka.Jag har inte storhetsvansinne och tror inte att allt ändras för alla genom mina personliga val. Men jag vet med säkerhet och täker aldrig sluta hoppas att hur jag lever mitt liv kan spela positiv roll för någon annan.Bara att vara med och upplysa om enkla fakta-som att brudöverlämning INTE är att välja att gifta sig traditionsenligt och inte alls är en del av den kyrkliga vigselritualen är exempelvis påverkan i sig. Då det informerar påtagligt många om något de inte visste. Vad dvar och en sedan ändå väljer kan jag knappast göra något åt.Lika lite som jag fysiskt kan hindra någon att fälla regnskogen eller att könsstympa sin dotter. Men jag kan bidra till nya träd eller till informationskampanjer och utbildning för flickor i de aktuella länderna.
  • MochA

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 18:39:27 följande:

Nu blir jag nyfiken, hur kan man göra val som speglar en själv kring nåt så viktigt och symboliskt i livet som bröllop utan att det speglar ens värderingar?
    Vi har inte lagt någon värdering i saken.
    Vi gifter oss för våran skull och kärleken och inte för att statuera exempel eller propsa på värderingar. Vi tycker att bröllop är vackert med all sin tradition och symbolik, det är därför vi planerar bröllop med gäster och kyrka. och för att ha en härlig fest med de vi bryr oss om :)
  • anne på grönkulla

Jo, men de val man gör speglar väl ens egna värderingar? Eller hur menar du? Vilken värdering anser du att ni inte lagt in och i vad?

MochA skrev 2010-02-22 19:32:22 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 18:39:27 följande:
    Vi har inte lagt någon värdering i saken. Vi gifter oss för våran skull och kärleken och inte för att statuera exempel eller propsa på värderingar. Vi tycker att bröllop är vackert med all sin tradition och symbolik, det är därför vi planerar bröllop med gäster och kyrka. och för att ha en härlig fest med de vi bryr oss om :)
  • MsJulie
    Instämmer i hyllningskören! Det är så skönt att veta att oavsett hur mycket skräp och naiva påhitt som skrivs i denna tråd så har du Passionsblomman alltid svar på tal, som dessutom alltid är kunskapsbaserat, välformulerat, genomtänkt och väl framfört. Det är så bra att någon kan behålla lugnet och sansat återigen förklara sina ståndpunkter (som även jag sår bakom) när jag själv håller på att gå i taket och bara vill skriva olämpliga saker med versaler mest hela tiden. Tack.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?