• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • kikel

Men jösses vi går fortfarnade in av fri vilja och med samma vilkor.
    Ska bli så skönt att slippa bo i Sverige efter jag gift mig och slippa alla överdrivna feminster som finns i Sverige som nästan ibland är hatiska mot män i många frågor..
    Jag ska ha pappa som leder mig fram till altaret sedan blir jag en mrs militär hemma fru... gud så skönt.

• Duchess

Min man friade inte till mig. Vi diskuterade saken och kom fram till att vi ville gifta oss. Vi höll inte heller på med några morgongåvor eller Secret Box eller liknande. Jag hade inte heller slöja och krona.

Att bruden bar vitt var ett tecken på status, inte oskuld. Bara förmögna brudar hade råd att skaffa en speciell klänning till sitt bröllop. Vanliga bönder gifte sig i svart.

MochA skrev 2010-02-22 17:32:40 följande:
    Jag undrar fortfarande hur det kan vara okej för mannen att fria, hur morgongåvor kan anses acceptabelt, varför bruden ska bära vitt, hur slöja ens kan komma på tal mm ??? Dessa seder och traditioner har alla ett symboliskt värde som inte borde förknippas med jämställdhet
  • JustMeAndMyLove

Kvinnor friar också, en man som friar till en kvinna gör knappast nått fel.
    Skulle dock en man gå till en kvinnas pappa och be om hennes hand s¨skulle i alla fall jag bli förbannad (om jag vore bruden)

Vitt är snyggt tycker många men allt fler har andra färger på sin klänning. Grejen är den att alla de här symbolerna inte blir lika kraftoga som just överlämningen. Helt enkelt pga att kvinnor opch män dött i sin kamp att ge kvinnor lika rättigheter. Kanske inte här i Sverige nu idag men de är väl lika mycket värda att hedra för det?

MochA skrev 2010-02-22 17:32:40 följande:
    Jag undrar fortfarande hur det kan vara okej för mannen att fria, hur morgongåvor kan anses acceptabelt, varför bruden ska bära vitt, hur slöja ens kan komma på tal mm ??? Dessa seder och traditioner har alla ett symboliskt värde som inte borde förknippas med jämställdhet.Sedan är jag fortfarande frågande till var alla män på detta forum gömmer sig? I jämställda Sverige borde det vara 50/50 mellan könen på ett bröllopsforum, eller?Uppenbarligen lockar bröllop fram något hos fler kvinnor än män som gör att vi sitter på ett forum och diskuterar. Detta något visar sig olika men enligt mig så verkar alla vara påverkade av sina egna förställningar om bröllop som bygger på deras tidigare erfarenheter, traditioner och intryck. Vi har bara snappat upp olika saker.Håller med den som ovan skrev att vi hellre bör tänka på de enorma summor vi spenderar, hur mycket nytta vi skulle kunna göra för dessa pengar! Merparten av skribenter i detta forum tycks ändå hellre vilja lägga tusenlappar på vita klänningar som symboliserar oskuld (vilket jag tror få av oss är) än att spendera dem på "vettiga" saker som tex kan hjälpa människor runt om i världen. Så egentligen, vad gör det då om några vill ha med sig pappa i kyrkgången eller ej?maxiander.blogspot.com/
  • Duchess

Jamen om du vill leva underordnad din man så tycker jag absolut att du ska överlämnas. Och nej, jag är inte ironisk. Jag tycker verkligen det. Då har ju seden rätt innebörd för er två.

kikel skrev 2010-02-22 17:34:37 följande:
    Men jösses vi går fortfarnade in av fri vilja och med samma vilkor. Ska bli så skönt att slippa bo i Sverige efter jag gift mig och slippa alla överdrivna feminster som finns i Sverige som nästan ibland är hatiska mot män i många frågor.. Jag ska ha pappa som leder mig fram till altaret sedan blir jag en mrs militär hemma fru... gud så skönt.
  • JustMeAndMyLove

Oj, nu har jag missat inlägg igen?
    Vart fanns manshatet?

Jag är knappast en överdriven femenist. Jag är pinsamt dålig på femenism.
    Men nu diskuterar man jämnställdhet i ett forum på nätet. Vill man inte kan man sluta skriva eller bara skriva att:
    "Okej, så tycker ni och jag har tagit del av era tankar men jag kommer ändå gå fram till altaret med min pappa"
    Sen kan man låta de som är kvar fortsätta med diskuttionen själva.

Ingen fördömer dig eller någon annan, så du behöver inte bli sårad eller ta illa upp!

Men jösses vi går fortfarnade in av fri vilja och med samma vilkor. Ska bli så skönt att slippa bo i Sverige efter jag gift mig och slippa alla överdrivna feminster som finns i Sverige som nästan ibland är hatiska mot män i många frågor.. Jag ska ha pappa som leder mig fram till altaret sedan blir jag en mrs militär hemma fru... gud så skönt.
  • kikel

Min m2b frågade min pappa för han tyckte det var en fin chest och det är det, pappa sa bara att han kan ta bägga händer inte bara en. Jag tycker det var fint gjort. Inte för att han hade brytt sig om pappa sagt nej. Jag tycker det är finnt med sådana traditioner. Samma sak min m2b köpte min ring av en hel månadslön och mina föräldrar står för kostnaderna till bröllopet men det är mest för att dom kan utan att deras ekonomi ändras

• JustMeAndMyLove

Ja jag skrev bara hur jag själv skulle reagera, jag är fullt medveten om att andra tänker annorlunda.

kikel skrev 2010-02-22 17:40:17 följande:
    Min m2b frågade min pappa för han tyckte det var en fin chest och det är det, pappa sa bara att han kan ta bägga händer inte bara en. Jag tycker det var fint gjort. Inte för att han hade brytt sig om pappa sagt nej. Jag tycker det är finnt med sådana traditioner. Samma sak min m2b köpte min ring av en hel månadslön och mina föräldrar står för kostnaderna till bröllopet men det är mest för att dom kan utan att deras ekonomi ändras
  • kikel

ja men självklart jag ska leva underordnad av min man.. haha
    varför skulle jag göra det??? det är faktiskt ironiskt

Duchess skrev 2010-02-22 17:38:04 följande:
    Jamen om du vill leva underordnad din man så tycker jag absolut att du ska överlämnas. Och nej, jag är inte ironisk. Jag tycker verkligen det. Då har ju seden rätt innebörd för er två.
  • MBLL

Har inte läst hela tråden men jag tycker iaf inte att det är något fel med att brudens pappa lämnar över bruden. Jag har funderat över att låta pappa göra det enbart för att jag tycker att det är fint men anledningen till att vi inte väljer att göra så är för att jag och min blivande man vill gå in tillsammans....

• anne på grönkulla

Vem här har sagt att de hatar män?

Jag tar oerhört illa vid mig av en sed som jag upplever speglar kvinnoförakt, nämligen brudöverlämningen. Men att inte vilja stå för kvinnoförakt är knappast samma sak som att hata män. Jag vågar tvärtom gissa att de flesta tjejer härinne är här för att de ska gifta sig med just en man de älskar.

Och de som tycks argumentera hårdast mot jämställdhet är tyvärr ofta kvinnor.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?