Kvinnor friar också, en man som friar till en kvinna gör knappast nått fel.
Skulle dock en man gå till en kvinnas pappa och be om hennes hand s¨skulle i alla fall jag bli förbannad (om jag vore bruden)
Vitt är snyggt tycker många men allt fler har andra färger på sin klänning. Grejen är den att alla de här symbolerna inte blir lika kraftoga som just överlämningen. Helt enkelt pga att kvinnor opch män dött i sin kamp att ge kvinnor lika rättigheter. Kanske inte här i Sverige nu idag men de är väl lika mycket värda att hedra för det?
MochA skrev 2010-02-22 17:32:40 följande:
Jag undrar fortfarande hur det kan vara okej för mannen att fria, hur morgongåvor kan anses acceptabelt, varför bruden ska bära vitt, hur slöja ens kan komma på tal mm ??? Dessa seder och traditioner har alla ett symboliskt värde som inte borde förknippas med jämställdhet.Sedan är jag fortfarande frågande till var alla män på detta forum gömmer sig? I jämställda Sverige borde det vara 50/50 mellan könen på ett bröllopsforum, eller?Uppenbarligen lockar bröllop fram något hos fler kvinnor än män som gör att vi sitter på ett forum och diskuterar. Detta något visar sig olika men enligt mig så verkar alla vara påverkade av sina egna förställningar om bröllop som bygger på deras tidigare erfarenheter, traditioner och intryck. Vi har bara snappat upp olika saker.Håller med den som ovan skrev att vi hellre bör tänka på de enorma summor vi spenderar, hur mycket nytta vi skulle kunna göra för dessa pengar! Merparten av skribenter i detta forum tycks ändå hellre vilja lägga tusenlappar på vita klänningar som symboliserar oskuld (vilket jag tror få av oss är) än att spendera dem på "vettiga" saker som tex kan hjälpa människor runt om i världen. Så egentligen, vad gör det då om några vill ha med sig pappa i kyrkgången eller ej?
maxiander.blogspot.com/