• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Rufsas
    Panzerfaust skrev 2010-02-22 13:26:19 följande:
    Argumentet med att kvinnan/bruden valt det själv går att applicera på exempelvis burqa/niqab-debatten, de har ju valt att klä sig så själva. Nej, de har indoktrinerats att göra det.
    Känner du några muslimer och har du belägg för detta? Menar du att vi som vill gå in med en förälder är indoktrinerade?

Du är inte lite fräck som sätter dig på din pidestal där uppe.
  • shakynose
    Rufsas skrev 2010-02-22 15:43:31 följande:
    Känner du några muslimer och har du belägg för detta? Menar du att vi som vill gå in med en förälder är indoktrinerade?Du är inte lite fräck som sätter dig på din pidestal där uppe.
    Jag gör! Alltså känner muslimer som bestämt hävdar att de bär slöjan av egen fri vilja. Flickorna i Göteborg som ville bära niqab i skolan försvarade sig med att de själva valt plagget och att det ingalunda handlade om något förtryck.

Om vi någon gång skulle kunna gå vidare ett steg i den här debatten så skulle vi antagligen slutligen hamna vid den filosofiska frågan om frihet, och vad det egentligen innebär. Om en kvinna verkligen vill underkasta sig sin man och gör det, så är hon förmodligen lycklig. Men är hon egentligen helt fri?

Jag skulle påstå att vi alla är indoktrinerade på ett eller annat sätt till att vilja olika saker! Inte bara de som vill gå fram till altaret med pappa. Man behöver ju inte tycka att något är bra eller dåligt bara för det, men det är inte rätt att förneka att det finns en kvinnoförnedrande symbolik i seden att en manlig förmyndare leder kvinnan fram till altaret och överlämnar henne till nästa man.

Egentligen kan jag tycka att det är värre att faktiskt välja att manifestera en sådan värdering, när man har möjligheten att göra annorlunda som "fri människa" i ett "fritt land", och istället stå för värderingar som rimmar lite bättre med vad vårt samhälle försöker åstadkomma i form av jämställdhet. Men det är bara vad jag tycker!
  • Rufsas
    shakynose skrev 2010-02-22 16:04:12 följande:
    Jag skulle påstå att vi alla är indoktrinerade på ett eller annat sätt till att vilja olika saker! Inte bara de som vill gå fram till altaret med pappa.

Egentligen kan jag tycka att det är värre att faktiskt välja att manifestera en sådan värdering, när man har möjligheten att göra annorlunda som "fri människa" i ett "fritt land", och istället stå för värderingar som rimmar lite bättre med vad vårt samhälle försöker åstadkomma i form av jämställdhet. Men det är bara vad jag tycker!
    Så då medger du att även ni på andra sidan kan vara indoktrinerade i era resonemang?

Det är ju just för att vi lever i ett fritt land som jag själv kan gå in med min mamma (som det är i mitt fall). Det är ju mitt val i vårt fria land. Jag förstår inte varför det är ett problem för människor som jag inte ens känner.
  • anne på grönkulla

Ditt fria val kan ju ändå representera något jag ogillar och som står för nåt jag vill motverka, även om jag inte vill hindra principen för valet. Det är skillnad på att stå för att vilja förbjuda något (kyrkan kan däremot bestämma vilken symbolik de vill godkänna i sina gudstjänster) och att vilja argumentera mot det. Jag kan stå för rätten till det fria valet utan att uppskatta eller stå bakom själva valet och ta de tillfällen jag får till att söka motverka det. Eller?

• shakynose
    Rufsas skrev 2010-02-22 16:08:29 följande:
    Så då medger du att även ni på andra sidan kan vara indoktrinerade i era resonemang?Det är ju just för att vi lever i ett fritt land som jag själv kan gå in med min mamma (som det är i mitt fall). Det är ju mitt val i vårt fria land. Jag förstår inte varför det är ett problem för människor som jag inte ens känner.
    Jo, det är ett problem för den som ser en symbolik i handlingen som inte stämmer överens med det den personen tycker är rätt och riktigt. Frihet att välja innebär inte nödvändigtvis frihet från att bli kritiserad för sina val. Snarare tvärtom eftersom du som fri människa förväntas ta ansvar och stå för de värderingar som dina val grundas på.
  • Rufsas

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 16:11:43 följande:

Jag kan stå för rätten till det fria valet utan att uppskatta eller stå bakom själva valet och ta de tillfällen jag får till att söka motverka det. Eller?
    Självklart. Men jag undrar hur det går för er egentligen? Jag blir mest provocerad och nu har gett mig fan på att min mamma absolut ska följa mig in.
  • anne på grönkulla

Hur det går för oss? *förstår inte*

Om du blir provocerad och tar åt dig personligen av en diskussion om principer - ja, det är väl inte ovanligt? Synd att man inte kan höja sig till en principiell diskussion, absolut, men inte alls ovanligt.

Och hellre gå in med din mamma - även om jag personligen inte begriper vad föräldrarna har i vuxna individers vigsel att göra. Men då vore din reflektion över min tidigare fråga om varför det nästan alltid är brudens far som får den äran ännu intressantare - som principiell diskussion.

Rufsas skrev 2010-02-22 16:15:40 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 16:11:43 följande:
    Självklart. Men jag undrar hur det går för er egentligen? Jag blir mest provocerad och nu har gett mig fan på att min mamma absolut ska följa mig in.
  • Rufsas

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 16:19:23 följande:

Hur det går för oss? *förstår inte*
    My bad. Jag missförstod din sista mening.
  • Aleta

Jag var definitivt mindre klok för 20 år sedan.

Alla kanske inte blir klokare med åren, men jag har blivit det och jag kan mycket väl se att jag hade kunnat vara påverkad av alla Hollywoodfilmer jag sett om jag hade varit en ung jag idag.
    Jag hade kanske velat haft brudöverlämning precis som de jag sett på film, och jag hade inte tänkt mer på det. Däremot så hade jag definitivt ändrat mig efter att ha läst en sådan här tråd. Jämställdhet är viktigt och jag hade inte velat spela upp en symbol mot det. För mig hade det också varit mycket tråkigt om jag gjorde något som fick mina gäster ledsna eller upprörda, men som sagt, det är jag det.

Chris24 skrev 2010-02-22 09:51:57 följande:
    Sen tycker jag att även om man är äldre så på BT iaf, behöver det inte menas man vet bättre. Menar inte dig Aleta för jag tycker du är ganska vettig av dig Men kolla själv igenom vissa inlägg, vissa är bara för onödiga, anser jag fortfarande och vissa kommentarer är bara så otroligt dumma faktiskt.
  • Alvs

Jag har bara varit på ett enda kyrkbröllop, och där praktiserades brudöverlämning. Eftersom jag faktiskt är uppvuxen med Hollywoodfilmer som förebild var detta det naturliga för mig.

Jag ville ha brudöverlämning innan jag blev medlem här på BT eftersom jag inte visste vad det har betytt och fortfarande betyder i andra delar av världen.
    Men pga den här typen av trådar har jag ändrat uppfattning i min personliga syn på detta, och jag vill faktiskt säga tack till er som talat om hur historien ser ut.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?