Rufsas skrev 2010-02-22 15:43:31 följande:
Känner du några muslimer och har du belägg för detta? Menar du att vi som vill gå in med en förälder är indoktrinerade?Du är inte lite fräck som sätter dig på din pidestal där uppe.
Jag gör! Alltså känner muslimer som bestämt hävdar att de bär slöjan av egen fri vilja. Flickorna i Göteborg som ville bära niqab i skolan försvarade sig med att de själva valt plagget och att det ingalunda handlade om något förtryck.
Om vi någon gång skulle kunna gå vidare ett steg i den här debatten så skulle vi antagligen slutligen hamna vid den filosofiska frågan om frihet, och vad det egentligen innebär. Om en kvinna verkligen vill underkasta sig sin man och gör det, så är hon förmodligen lycklig. Men är hon egentligen helt fri?
Jag skulle påstå att vi alla är indoktrinerade på ett eller annat sätt till att vilja olika saker! Inte bara de som vill gå fram till altaret med pappa. Man behöver ju inte tycka att något är bra eller dåligt bara för det, men det är inte rätt att förneka att det finns en kvinnoförnedrande symbolik i seden att en manlig förmyndare leder kvinnan fram till altaret och överlämnar henne till nästa man.
Egentligen kan jag tycka att det är värre att faktiskt välja att manifestera en sådan värdering, när man har möjligheten att göra annorlunda som "fri människa" i ett "fritt land", och istället stå för värderingar som rimmar lite bättre med vad vårt samhälle försöker åstadkomma i form av jämställdhet. Men det är bara vad jag tycker!