• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • kikel

fortarande en fin tradtion. jag tycker det är rart gjort av min m2b att berätta till min far att han tänker fria och dom två är dom ända som vet om det i ett par timmar

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 17:55:05 följande:

i min värld är allmänt hyfs att jag bestämmer själv o pappa har egentligen inte mer med det att göra än nån annan. Visst är det extra bra om de gillar varann men pappas formella godkännande behövs inte. O det gjorde det ju inte för dig heller säger du, vad var då meningen med frågan?
  • Lyckliga013bruden

om pojkvännen först frågar pappa och han säger ja. Sen friar pojkvännen till mig och jag säger nej.
    har jag då inte fattat ett eget beslut?
    och hur blir jag mindre värd då?

Panzerfaust skrev 2010-02-22 17:53:13 följande:
    Ja du har missat något, detta är ytterligare en dumhet som understryker kvinnans mindre värde och oförmåga att ta egna beslut.
  • shakynose
    Lyckliga013bruden skrev 2010-02-22 18:01:39 följande:
    om pojkvännen först frågar pappa och han säger ja. Sen friar pojkvännen till mig och jag säger nej. har jag då inte fattat ett eget beslut?och hur blir jag mindre värd då?
    Om pojkvännen frågar pappa och han säger nej, vad har du att säga till om då?
  • Bride in the city

Jo, det gjorde nog vi med, samtidigt var det viktiga för mig _inte_ att vi gjorde avsteg från det folk "förväntar sig" för att vi ville uppnå någon sorts jämställdhet, utan att vi fick välja. Individens val, mot eller med traditionella könsroller är det som är viktigast. Sen tror jag att många av oss med tiden gör andra val. Jag hade nog varit mer traditionell som ung brud än som den nästintill medelåders brud jag blev.

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 17:56:30 följande:

Jag håller helt med om det allmänna ifrågasättandet av könsrollscirkusen i dagens bröllopsindustri. Vi gick ifrån det så långt vi bara kunde.Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:
  • Lyckliga013bruden

Skulle min pojkvän ha frågat pappa å han säger nej, så kan ju min pojkvän fria till mig ändå. Skulle min pojkvän inte fria till mig pga att pappa sa nej och jag vill gifta mig så friar jag ju till honom själv.

shakynose skrev 2010-02-22 18:03:59 följande:
    Om pojkvännen frågar pappa och han säger nej, vad har du att säga till om då?
  • MochA

Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:

Är inne på samma spår som du.Jag ställde här i forumet frågan en gång om varför det är bruden som bär buketten, varför det vanligtvis är mannen som för i brudvalsen och sen kan man tänka på alla de foton där kvinnan ser upp på mannen eller liknande poser som i så fall cementerar könsrollerna. Kvinnan får vanligtvis två ringar, hennes klänning, underkläder och skor osv tar en större andel av bröllopsbudgeten än mannens utstyrsel. Osv osv. Brudöverlämningen rör en tämligen liten grupp i detta land, men desto fler ingår i den ganska könsrollsbestämda bröllopscirkusen som jag beskrev i korthet ovan. Den cirkusen får anses både ojämställd och könsrollscementerande och denna cirkus deltar majoriteten av oss brudar i. Bröllop är nog den sista, än så länge, godkända utposten för könsbestämt agerande- men snart kommer det nog genusregler för allt kring vigslarna också. Man lottar vem som får bära klänningen, vem som får alliansringen osv. Det blir mest rättvist och jämställt. (Dock, den vita klänningen symboliserar tydligen inte oskuld, utan det är väl brudkronan och slöjan tror jag.)
    [/citat]
    Precis vad jag menar!

Klänningen kan jag mycket väl vara fel ute med. Men det är fortfarande massa ståhej om en klänning som ska bäras en dag.
    passionsblomman skrev 2010-02-22 17:53:04 följande:
    [citat]
    *morgongåva- det är inget jag och min sambo skulle anamma. Allmänt sett så har den treditionen dock numera övergått till att BÅDA ger varandra presenter. Symbolikan i det skulle väl då mer handla om att båda erkänner ansvar för varandras försörjning. Vilket man rent jusridisktfaktiskt också HAR ömsesidigt ansvar i som gifa idag.*vit klänning - Ett skrytmode från franska hovet helt utan oskuldssymbolik Den vita klänningen signalerade istället att man var rik nog att vältra sig i överdådiga saker som då exempelvis något så opraktiskt som en vit klänning och något så onödigt som en klänning avsedd att bäras endast en gång.Förr gifte man sig i högtidsdräkt i svart eller i folkdräkt i kyrkorna. Man kan alltså helt fritt gifta sig i vilken färg man vill utan att fundera över symbolik.*Slöja tror ha haft en funktion i brudföljet där man beslöjade mer än en kvinna för att försvåra det obehagliga fenomenet Brudrov. Både brud och brudgum färdades i beväpnade sällskap till kyrkan under en mer våldsam tid i landet än dagens limousinsamhälle. Slöjan finns kvar men kan egentligen inte kopplas till oskuldskrav.*Krona-förr nekades kvinnor att bära församlingens krona ifall de inte var oskuld. I takt med den sexuella frigörelsen tystnade de kraven. Det är ett tecken på att sexualiteten bestämmer vi idag över själva och vad vi vill ha på huvudet styr ingen annan över. Kronan i sig är ett smycke, och egentligen inte en oskuldssymbol.*ringar-ringen är en symbol för evigheten med sin slutna form.När det kommer till bröllop har nog alla kulturer traditioner av att man tar i så mycket man har råd till. Frieri med ring är dock egentligen inte en Svensk sed på det sätt som syns i filmvärlden. Vid förlovning är det nog klart vanligast att man köper likadana ringar. Både mannens och kvinnans sida har förväntats bidra i fråga om giftermål. Brudens far betalade bröllopet, hemgift skulle lämnas etc. Dyrbara gåvor skulle öht utväxlas.Numera är ju det vanliga att par som gifter sig redan har en gemensam relation med egen ekonomi. Det är en del av bröllopsbudgeten vilken ring hon väljer-för det gör hon ju oftast själv numera liksom blommor, klänning etc.Dessutom blir det alltmer vanligt att båda väljer att bära två ringar. Det gillar jag-varför ska jag se mer upptagen eller gift ut än han?
    Självklart vill jag också ge min älskling en morgongåva, inte för något symbolvärde utan för att jag älskar presenter, både att ge och att få. Det är ömsesidigt från båda håll. Precis som hela bröllopsgrejen så gör vi bara sakerna för att vi tycker det är roligt :)

Vit klänning kan jag mycket väl vara fel ute om. Men slöja och krona vet jag att jag läst om på flera ställen och alla är de eniga om symboliken. Men klar mina källor kan vara fel, framförallt så finns det kanske flera svar till samma fråga?!

Hur tänker folk kring ett traditionellt frieri? Är det fel om mannen går ner på knä med en "dyrare" ring och att kvinnan sedan bär två ringar och mannen en?

Känns som folk berättar om alternativ hela tiden och jag är helt för dessa mer jämställda alternativ, praktiserar dem dock inte själv men tycker alltid det är kul med nytänkande. Men undrar hur folk tänker kring det traditionella.

Jag visste helt ärligt inte att brudöverlämningen var så tabubelagt, har aldrig hört några reaktioner om det på de bröllop jag bevittnat eller likande. Intressant att saker väcker så mycket olika känslor hos folk tycker jag :)
  • MochA

Oj nu gjorde jag samma fel som någon annan, citerade två olika och skrev mellan men det jag skrev hamnade också i citatet... opps...

maxiander.blogspot.com/

• Bride in the city

Ja, jag tror det finns generella skillnader och jag personligen vill inte se min man i klänning eller smink. Men som yrkeskvinna utan barn så vet jag att jag klarar en hel del saker alldeles utmärkt och inte alls passar att vara hemmafru. Min man passar inte heller som hemmaman, för den delen.

kikel skrev 2010-02-22 17:53:53 följande:
    Men vad är det för fel på könsroller? kvinnor och män kan inte vara likadana vi är skapta olika våra hjärnor är bygda olika och vi är olika duktiga på olika saker. man borde aceptera olikheterna Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:
  • JustMeAndMyLove

Felet är väl såna som jag. Jag är biologiskt sett en kvinna, men jag trivs inte med det normen kräver av mig. Jag vill inte vara en man, jag vill inte vara kvinna. Det blir väldigt svårt för människor att acceptera mig om vi ska leva kvar i våra könsroller.

kikel skrev 2010-02-22 17:53:53 följande:
    Men vad är det för fel på könsroller? kvinnor och män kan inte vara likadana vi är skapta olika våra hjärnor är bygda olika och vi är olika duktiga på olika saker. man borde aceptera olikheterna Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:
  • Bride in the city

Frågan om brudöverlämning är ständigt återkommande här, i alla fall var den på tapeten under den tid jag var här inför mitt bröllop i höstas. Ingen enskild fråga har lett till lika många inlägg tror jag.

Själv blev jag friad till med en solitärring och jag har inga problem med det. Mina vänner och familj känner mig som en självständig person så de såg nog frieriet och ringen som en hyllning till mig lika mycket som person som en hyllning till mig som kvinna (jag menar inte därmed att jag är mer fantastisk än alla er andra här....) och ingen har någonsin påskinat att min man och jag därmed har ett ojämställt förhållande.

MochA skrev 2010-02-22 18:08:42 följande:
    Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:Självklart vill jag också ge min älskling en morgongåva, inte för något symbolvärde utan för att jag älskar presenter, både att ge och att få. Det är ömsesidigt från båda håll. Precis som hela bröllopsgrejen så gör vi bara sakerna för att vi tycker det är roligt :)Vit klänning kan jag mycket väl vara fel ute om. Men slöja och krona vet jag att jag läst om på flera ställen och alla är de eniga om symboliken. Men klar mina källor kan vara fel, framförallt så finns det kanske flera svar till samma fråga?!Hur tänker folk kring ett traditionellt frieri? Är det fel om mannen går ner på knä med en "dyrare" ring och att kvinnan sedan bär två ringar och mannen en?Känns som folk berättar om alternativ hela tiden och jag är helt för dessa mer jämställda alternativ, praktiserar dem dock inte själv men tycker alltid det är kul med nytänkande. Men undrar hur folk tänker kring det traditionella. Jag visste helt ärligt inte att brudöverlämningen var så tabubelagt, har aldrig hört några reaktioner om det på de bröllop jag bevittnat eller likande. Intressant att saker väcker så mycket olika känslor hos folk tycker jag :)
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?