Inlägg från: Bride in the city |Visa alla inlägg
  • Bride in the city

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Är inne på samma spår som du.

Jag ställde här i forumet frågan en gång om varför det är bruden som bär buketten, varför det vanligtvis är mannen som för i brudvalsen och sen kan man tänka på alla de foton där kvinnan ser upp på mannen eller liknande poser som i så fall cementerar könsrollerna. Kvinnan får vanligtvis två ringar, hennes klänning, underkläder och skor osv tar en större andel av bröllopsbudgeten än mannens utstyrsel. Osv osv.

Brudöverlämningen rör en tämligen liten grupp i detta land, men desto fler ingår i den ganska könsrollsbestämda bröllopscirkusen som jag beskrev i korthet ovan. Den cirkusen får anses både ojämställd och könsrollscementerande och denna cirkus deltar majoriteten av oss brudar i. Bröllop är nog den sista, än så länge, godkända utposten för könsbestämt agerande- men snart kommer det nog genusregler för allt kring vigslarna också. Man lottar vem som får bära klänningen, vem som får alliansringen osv. Det blir mest rättvist och jämställt.
    (Dock, den vita klänningen symboliserar tydligen inte oskuld, utan det är väl brudkronan och slöjan tror jag.)

MochA skrev 2010-02-22 17:32:40 följande:
    Jag undrar fortfarande hur det kan vara okej för mannen att fria, hur morgongåvor kan anses acceptabelt, varför bruden ska bära vitt, hur slöja ens kan komma på tal mm ??? Dessa seder och traditioner har alla ett symboliskt värde som inte borde förknippas med jämställdhet.Sedan är jag fortfarande frågande till var alla män på detta forum gömmer sig? I jämställda Sverige borde det vara 50/50 mellan könen på ett bröllopsforum, eller?Uppenbarligen lockar bröllop fram något hos fler kvinnor än män som gör att vi sitter på ett forum och diskuterar. Detta något visar sig olika men enligt mig så verkar alla vara påverkade av sina egna förställningar om bröllop som bygger på deras tidigare erfarenheter, traditioner och intryck. Vi har bara snappat upp olika saker.Håller med den som ovan skrev att vi hellre bör tänka på de enorma summor vi spenderar, hur mycket nytta vi skulle kunna göra för dessa pengar! Merparten av skribenter i detta forum tycks ändå hellre vilja lägga tusenlappar på vita klänningar som symboliserar oskuld (vilket jag tror få av oss är) än att spendera dem på "vettiga" saker som tex kan hjälpa människor runt om i världen. Så egentligen, vad gör det då om några vill ha med sig pappa i kyrkgången eller ej?maxiander.blogspot.com/
  • Bride in the city

Jo, det gjorde nog vi med, samtidigt var det viktiga för mig _inte_ att vi gjorde avsteg från det folk "förväntar sig" för att vi ville uppnå någon sorts jämställdhet, utan att vi fick välja. Individens val, mot eller med traditionella könsroller är det som är viktigast. Sen tror jag att många av oss med tiden gör andra val. Jag hade nog varit mer traditionell som ung brud än som den nästintill medelåders brud jag blev.

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 17:56:30 följande:

Jag håller helt med om det allmänna ifrågasättandet av könsrollscirkusen i dagens bröllopsindustri. Vi gick ifrån det så långt vi bara kunde.Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:
  • Bride in the city

Ja, jag tror det finns generella skillnader och jag personligen vill inte se min man i klänning eller smink. Men som yrkeskvinna utan barn så vet jag att jag klarar en hel del saker alldeles utmärkt och inte alls passar att vara hemmafru. Min man passar inte heller som hemmaman, för den delen.

kikel skrev 2010-02-22 17:53:53 följande:
    Men vad är det för fel på könsroller? kvinnor och män kan inte vara likadana vi är skapta olika våra hjärnor är bygda olika och vi är olika duktiga på olika saker. man borde aceptera olikheterna Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:
  • Bride in the city

Frågan om brudöverlämning är ständigt återkommande här, i alla fall var den på tapeten under den tid jag var här inför mitt bröllop i höstas. Ingen enskild fråga har lett till lika många inlägg tror jag.

Själv blev jag friad till med en solitärring och jag har inga problem med det. Mina vänner och familj känner mig som en självständig person så de såg nog frieriet och ringen som en hyllning till mig lika mycket som person som en hyllning till mig som kvinna (jag menar inte därmed att jag är mer fantastisk än alla er andra här....) och ingen har någonsin påskinat att min man och jag därmed har ett ojämställt förhållande.

MochA skrev 2010-02-22 18:08:42 följande:
    Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:Självklart vill jag också ge min älskling en morgongåva, inte för något symbolvärde utan för att jag älskar presenter, både att ge och att få. Det är ömsesidigt från båda håll. Precis som hela bröllopsgrejen så gör vi bara sakerna för att vi tycker det är roligt :)Vit klänning kan jag mycket väl vara fel ute om. Men slöja och krona vet jag att jag läst om på flera ställen och alla är de eniga om symboliken. Men klar mina källor kan vara fel, framförallt så finns det kanske flera svar till samma fråga?!Hur tänker folk kring ett traditionellt frieri? Är det fel om mannen går ner på knä med en "dyrare" ring och att kvinnan sedan bär två ringar och mannen en?Känns som folk berättar om alternativ hela tiden och jag är helt för dessa mer jämställda alternativ, praktiserar dem dock inte själv men tycker alltid det är kul med nytänkande. Men undrar hur folk tänker kring det traditionella. Jag visste helt ärligt inte att brudöverlämningen var så tabubelagt, har aldrig hört några reaktioner om det på de bröllop jag bevittnat eller likande. Intressant att saker väcker så mycket olika känslor hos folk tycker jag :)
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?