• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • passionsblomman

Det är ju iofs ganska himmelsvid skillnad på att tänka sig för mycket-vilket jag gör, och att vara någon slags Punkt Och Pricka Fundamentalist som du verkar tro att jag är.

Dolly84 skrev 2010-02-22 20:15:25 följande:
    Men eftersom du kan bygga så mycket på hur människor påverkas av brudöverlämning, hur viktigt det är att inte göra det för deras skull, så tänker jag på så många andra saker man gör som i så fall kan skada andra. Eftersom du är så mycket emot, så tar jag förgivet att du tänker dig för väldigt mycket.
  • JustMeAndMyLove

Ja, är det så illa så är den här frågan viktigare än någonsin. Jag själv känner ett ansvar inför mina framtida barns framtid om man säger så. Jag skulle inte klara av att sprida ett symboliskt budskap om ojämnställdhet även om det bara vore 5 av 100 av mina gäster som tolkade symbolen som ojämnställd.

Dolly84 skrev 2010-02-22 20:23:11 följande:
    Javisst, men ändå är det något som de flesta har problem med hemma. Så jag kan iallafall inte låtsas att det är en självklarhet och att vi skulle ha kommit längre när vi inte verkar ha gjort det i den frågan.
  • Aleta

Det är ju en gammal sed som uppfanns när kvinnan inte själv fick bestämma så mycket. Då kunde pappan säga nej och flickan fick aldrig chansen att ens ta ställning till frieriet.
    Idag hoppas jag att ingen skulle bry sig om ett nej från pappan, men som någon skrev: Varför ens fråga om man inte tänker respektera svaret?

Personligen tycker jag att det är respektlöst mot kvinnan att gå och fråga en annan person om en så viktig sak som ett giftermål. Det borde ingen annan än en själv ha med att göra. Tyvärr så är det nu så att de flesta kvinnorna i världen inte alls får välja själva, inte ens alla i Sverige.

Lyckliga013bruden skrev 2010-02-22 17:47:03 följande:
    Jag förstår inte riktigt felet med att fråga brudens far innan. Om min festis hade frågat min pappa först så hade de ju inte spelat någonroll vad pappa svarat. Och om pappa säger ja så kan ju jag sen säga nej till frieriet. Så då har jag ju som brud min vilja kvar eller har jag missat något?
  • Dolly84

Jag skulle inte heller uppskatta om min fästman frågade min pappa om han fick gifta sig med mig. Men jag tycker att alla får göra som de vill, och tycker de att det är något fint så är det inte mer än så. Ingen är en sämre människa för att hon/han tar ett beslut som man inte själv gör. Och som nämnt är det vissa här som tydligen inte har lärt sig att respektera andra människor och deras önskemål eller beslut.

• Aleta

FEL, FEL, FEL.
    Vi är duktiga på olika saker som individer. Jag är inte automatiskt bättre på att laga mat, sticka eller passa barn som kvinna. Jag är inte heller automatiskt sämre på teknik, matematik och bilar för att jag är kvinna.
    De skillnader som finns på dessa områden är indoktrinerade.

Däremot har jag sämre mörkerseende än män, är svagare och inte lika snabb (stämmer inte om man jämför en idrottskvinna med en manlig soffpotatis ) rent biologiskt. Dessa saker tycker jag dock inte alls bör göra att jag inte ska ha samma rättigheter och vara jämställd med män. De biologiska skillnaderna finns, men har ingen praktisk nytta om vi inte återgår till ett stenålderssamhälle.

Det finns folk som på allvar tror att killar är mer intelligenta än tjejer, men forskningen visar att detta beror på att tjejer inte uppmuntras att vara smarta utan till att vara söta. Hur ofta säger man inte till en liten tjej hur söt hon är? Till en liten kille säger man hur duktig han är istället.

kikel skrev 2010-02-22 17:53:53 följande:
    Men vad är det för fel på könsroller? kvinnor och män kan inte vara likadana vi är skapta olika våra hjärnor är bygda olika och vi är olika duktiga på olika saker. man borde aceptera olikheterna Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande:
  • kikel

Jag har inte påståt att en kvinna är bätre på att laga mat eller passa barn.
    Men därimot en biologisk precis som du säger, vad jag menade var att det finns många som inte tror att det finns någon biologisk skilnad mer en könet. Jag tror att den biologiska skilnaden spelar större roll än vad människan igentligen vet. T.ex väljer en kvinna sin man hur han luktar mycket mer en vad man kan ana

Aleta skrev 2010-02-22 20:40:15 följande:
    FEL, FEL, FEL.Vi är duktiga på olika saker som individer. Jag är inte automatiskt bättre på att laga mat, sticka eller passa barn som kvinna. Jag är inte heller automatiskt sämre på teknik, matematik och bilar för att jag är kvinna.De skillnader som finns på dessa områden är indoktrinerade.Däremot har jag sämre mörkerseende än män, är svagare och inte lika snabb (stämmer inte om man jämför en idrottskvinna med en manlig soffpotatis ) rent biologiskt. Dessa saker tycker jag dock inte alls bör göra att jag inte ska ha samma rättigheter och vara jämställd med män. De biologiska skillnaderna finns, men har ingen praktisk nytta om vi inte återgår till ett stenålderssamhälle.Det finns folk som på allvar tror att killar är mer intelligenta än tjejer, men forskningen visar att detta beror på att tjejer inte uppmuntras att vara smarta utan till att vara söta. Hur ofta säger man inte till en liten tjej hur söt hon är? Till en liten kille säger man hur duktig han är istället.
  • Duchess

Men det du skrev var att "våra hjärnor är byggda olika och olika duktiga på olika saker". Jag tolkade också det som att du menar att män och kvinnor är olika på fler sätt än det rent fysiologiska?

kikel skrev 2010-02-22 20:52:19 följande:
    Jag har inte påståt att en kvinna är bätre på att laga mat eller passa barn.Men därimot en biologisk precis som du säger, vad jag menade var att det finns många som inte tror att det finns någon biologisk skilnad mer en könet. Jag tror att den biologiska skilnaden spelar större roll än vad människan igentligen vet. T.ex väljer en kvinna sin man hur han luktar mycket mer en vad man kan ana
  • kikel

jag ser inget fel i att män behandlar en kvinna med respekt. Tex ska en man öppna dörrar åt en kvinna. så är jag uppfostrad och sen vad folk tycker om det får dom tycka vad dom vill om.

• anne på grönkulla

Vad har det med biologiska skillnader att göra?

kikel skrev 2010-02-22 20:55:22 följande:
    jag ser inget fel i att män behandlar en kvinna med respekt. Tex ska en man öppna dörrar åt en kvinna. så är jag uppfostrad och sen vad folk tycker om det får dom tycka vad dom vill om.
  • kikel

ja de är bygda på olika sätt annars skulle inte män t.ex. kunna se bättre i mörker och kvinnor skulle inte höra skarpa ljud bätre

Duchess skrev 2010-02-22 20:55:17 följande:
    Men det du skrev var att "våra hjärnor är byggda olika och olika duktiga på olika saker". Jag tolkade också det som att du menar att män och kvinnor är olika på fler sätt än det rent fysiologiska?
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?