FEL, FEL, FEL.
Vi är duktiga på olika saker som individer. Jag är inte automatiskt bättre på att laga mat, sticka eller passa barn som kvinna. Jag är inte heller automatiskt sämre på teknik, matematik och bilar för att jag är kvinna.
De skillnader som finns på dessa områden är indoktrinerade.
Däremot har jag sämre mörkerseende än män, är svagare och inte lika snabb (stämmer inte om man jämför en idrottskvinna med en manlig soffpotatis
) rent biologiskt. Dessa saker tycker jag dock inte alls bör göra att jag inte ska ha samma rättigheter och vara jämställd med män. De biologiska skillnaderna finns, men har ingen praktisk nytta om vi inte återgår till ett stenålderssamhälle.
Det finns folk som på allvar tror att killar är mer intelligenta än tjejer, men forskningen visar att detta beror på att tjejer inte uppmuntras att vara smarta utan till att vara söta. Hur ofta säger man inte till en liten tjej hur söt hon är? Till en liten kille säger man hur duktig han är istället.
kikel skrev 2010-02-22 17:53:53 följande:
Men vad är det för fel på könsroller? kvinnor och män kan inte vara likadana vi är skapta olika våra hjärnor är bygda olika och vi är olika duktiga på olika saker. man borde aceptera olikheterna Bride in the city skrev 2010-02-22 17:51:30 följande: