• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • KatjaB
    Aleta skrev 2010-02-22 21:53:35 följande:
    Jag tycker att fideikomisser också borde gå till det äldsta barnet, inte den äldsta sonen.
    jasså gör de? men om man inte får några söner, vad händer då?
  • Aleta

En stor egendom som inte får delas genom arv. De finns nästan inte längre eftersom de flesta har avskaffats. Ett fåtal med historiskt intresse som t ex Skokloster finns kvar.
    Äldste sonen ärver och förvaltar allt till nästa generation, han får alltså inte sälja eller förändra egendomen.

passionsblomman skrev 2010-02-22 21:55:01 följande:
    Vad betyder det?
  • Aleta

Ja, då får en dotter ärva, men om inga barn alls finns går det i första hand till en bror till han som dog. Kvinnor i ätten tas bara till i sista hand.

KatjaB skrev 2010-02-22 22:05:42 följande:
    jasså gör de? men om man inte får några söner, vad händer då?
  • eldstad
    Aleta skrev 2010-02-22 21:53:35 följande:
    Jag tycker att fideikomisser också borde gå till det äldsta barnet, inte den äldsta sonen.
    Se exempelvis sv.wikipedia.org/wiki/Fideikommiss

Exempel:
    En person, Y, hade för ca 100 år sedan en stor gård som denne ville skulle fortsätta drivas i familjen och inte delas. Den skrev då ett fideikommissbrev som registrerades hos konungen om att hela gården ska gå i arv från honom till äldsta sonen och därefter till dennes äldsta som osv. Vanligen infattades även ett försäljningsförbud.

Min farfar hade en god vän som var innehavare av en fideikommissegendom. Detta var mycket kostsamt för honom, eftersom han var tvungen att uppfylla kraven i fideikommissbrevet och inte fick sälja egendomen. Han kunde dessutom inte bo där p.g.a. avståndet till hans arbete och var därför tvungen att ha ett hus till där han egentligen bodde. När hans fideikommiss avvecklades var det dock tråkigt att det fanns konst i fastigheten som inte gick att avlägsna (tavla målad direkt på väggen eller skulpturer som var fastgjutna i alkover) som då fick följa med fastigheten.

Fideikommiss håller på att avvecklas, som tur är.
  • eldstad

Ah, jag skriver för långsamt tydligen :P

• KatjaB

där vi har festen har de ju bildat en Fideikommiss, inte så insatt men tror att det var för att det var för att de gemensamt skulle ta hand om herrgården mm i släkten, för att ha råd o göra alla nödvändiga renoveringar. Kan minnas fel dock.

• eldstad

Dessutom är det fel citat som är medtaget, ska ju vara Passionsblommans fråga. Pust... nej, det blir läggdags för mig!

• Aleta

Ja, det var oftast anledningen, att hålla samman allt och inte dela upp det i arv till alla. Frågan är bara varför just till en son (det var ju inte så konstigt då, kvinnorna räknades ju inte på den tiden).

KatjaB skrev 2010-02-22 22:20:55 följande:
    där vi har festen har de ju bildat en Fideikommiss, inte så insatt men tror att det var för att det var för att de gemensamt skulle ta hand om herrgården mm i släkten, för att ha råd o göra alla nödvändiga renoveringar. Kan minnas fel dock.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?