Inlägg från: Dolly84 |Visa alla inlägg
  • Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Dolly84

Jag skrattar nu... Min pappa varken äger eller bestämmer över mig :) Jag vill att han går in med mig för att jag tycker att det är och ser fint. Har inget med medeltid eller nåt annat att göra.. ha ha. Jag kan väl vara "modern" för det? Nuförtiden känns det som att kvinnor i sverige måste försvara sig och sätta ned foten så himla mycket och är så rädda för att uppfattas som "förtryckta" eller diskriminerade... Jag hoppas iallafall att min pappa kommer få "leda" in mig i kyrkan och han kommer då inte göra det för att bli av med mig ;)

• Dolly84

Självklart så ska man följa kyrkans regler, inget snack om saken, annars finns det ju som sagt ett borgligt alternativ. Men eftersom vissa kyrkor tydligen går med på det, så är det ju absolut inget fel med att fråga. Jag iallafall, förväntar mig inte att de ska "rätta sig" efter mig, utan det är bara ett önskemål från min sida.

Det här var tydligen ett ganska känsligt ämne, hade inte kunnat föreställa mig det

• Dolly84

anne på grönkulla: det var därför jag satte " " över leda. Kalla det vad du vill. Vi kan kalla det "promenera", "hålla sällskap" what ever... Det är väl knappast ordvalet som är det viktiga i det här? Jag behöver ingen bekräftelse från någon om att jag är modern, eller självständig. Så därför kan jag gå in med huvudet högt bredvid min far. Oavsett om jag blir "ledd" eller "promenerad". Kanske ska sätta koppel på mig också... ha ha ha. Tycker det är så löjligt det här, men det är kul att folk har olika åsikter.

• Dolly84
    golfvr6 skrev 2010-02-18 12:37:12 följande:
    Att ni orkar diskutera detta....Låt folk göra som de vill,det var ju bara en enkel fråga hur NI skulle göra!
    Precis! Och nu har jag nog fått tillräckligt med svar på det. Om inte annat så väntar jag tills jag får möjlighet att prata med vår präst. ;)
  • Dolly84
    CeKe skrev 2010-02-18 17:08:01 följande:
    Fast snälla rara, inte är det så att man inte delar dagen tillsammans bara för att man inte väljer att gå in längs altargången tillsammans??? Det kan ju bara vara ett annat sätt att dela det minnet på än så som vissa finner som det enda korrekta sättet. Jag håller med om att det alltid är bra att göra medvetna val och jag vet att vigsel är en gudstjänst och att det finns regler och riktlinjer kring det, vilket jag respekterar! Samtidigt är jag rätt fascinerad över er som orkar hålla alla dessa trådar med information om vad brudöverlämning står för i grunden.. men ni gör ett bra jobb där Men om nu brudpar har frågat sina präster och de sagt ja, så låt dem göra som de bestämt med sina präster och klanka inte ner på dem för det. Ingen blir glad av att dessa trådar blir hetska otrevliga diskussion och nej, alla kommer aldrig att bli överens i denna fråga.
    Ja, bröllopet handlar väl självklart fortfarande om mig och min fästman, även om min pappa får några minuter i "rampljuset"! Jag är nyfiken på om alla ni som är så emot detta är exemplariskt jämnställda hemma också? Eftersom ni verkar störa er så mycket på detta. Inte för att gången med min pappa har något med jämnställdhet att göra för mig. Och jag orkar faktiskt inte att bry mig om vad det står för hos andra. Eftersom det är något fint och speciellt för mig.
  • Dolly84

Alla sätt är rätt tycker jag :) jag och min blivande kommer ju att gå ut tillsammans som gifta och det längtar jag ihjääääl mig till!

• Dolly84
    Duchess skrev 2010-02-18 18:26:59 följande:
    Nej, jag är en tjurig rackare Och nej, ni kommer inte att få göra som ni vill om ni väljer en kyrklig vigsel (om ni nu inte vill ha vigseln exakt som den kyrkliga handboken föreskriver, såklart). Varför inte välja en borgerlig vigsel om ni vill utforma vigselakten helt efter eget huvud?
    Men VEM av oss har sagt att vi vill utforma "vigseln efter eget huvud"? Var står det någonstans? Om prästen säger ja, så är det väl inget mer med det? Eller har du fortfarande synpunkter då?
  • Dolly84

Men oooohhh... Nu lämnar jag den här diskussionen. Bägaren börjar rinna över. Jag ska försöka att aldrig mer starta en så här känslig tråd ;) Puss och kram

• Dolly84
    Kattpoet skrev 2010-02-19 10:33:09 följande:
    Min mor har jobbat in Svenska Kyrkan, min familj är full av Präster, gissa om det är svårt att inte vara kristen.Snälla respektera kyrkorummet som det relgiösa obejkt det är, det finns massor med ruiner och gamla kyrkorum som inte längre är under Svenska kyrkans kontroll eller är helga mark, använd en av dem.Ingen av er skulle väl gå in i en synagoga och kräva en kristen vigsel?Tron är en stark sak, den bär människor, den hjälper människor och den startar krig.Om ni inte vill följa de satta reglerna gå någon annanstans, respektera folks tro och tradtioner.
    Men snälla du, ingen av oss här har skrivit att vi ska bryta mot reglerna i kyrkan. Allt började med att jag undrade om det var fler som skulle gå in med sin far, eller hur vanligt det är att få ett nej på den frågan. Sen har nästan allt helt plötsligt blivit omvänt till att vi är flera brudar som "tänker göra precis hur vi vill". Jag tänker fråga våran präst om det är ok, får jag ett nej så är det inte mer än så.
    Jag skrev att jag inte skulle skriva mer här, men kunde inte låta bli nu. Hoppas att alla förstår vad jag menade med min tråd, så slipper vi fler missförstånd.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?