• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • kikel

inget

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 20:56:13 följande:

Vad har det med biologiska skillnader att göra?
  • Aleta

Visst får alla göra som de vill så länge de inte skadar någon, men det var inte det vi diskuterade utan vad man skulle kunna tycka vore fel med den seden. Att ge sin personliga åsikt om den är inte det samma som att förbjuda andra att göra så eller tycka att någon är sämre pga det.

Dolly84 skrev 2010-02-22 20:34:24 följande:
    Jag skulle inte heller uppskatta om min fästman frågade min pappa om han fick gifta sig med mig. Men jag tycker att alla får göra som de vill, och tycker de att det är något fint så är det inte mer än så. Ingen är en sämre människa för att hon/han tar ett beslut som man inte själv gör. Och som nämnt är det vissa här som tydligen inte har lärt sig att respektera andra människor och deras önskemål eller beslut.
  • JustMeAndMyLove

Den forskningen som man gjort på feronomer visar också att homosexuallitet kommer bli botbart då den beror på ett fel i luktcentra. Och att det är mannen som väljer kvinnan, inte tvärt om, och att det är därför som kvinnan är kortare (Feronomer känns tydligen bäst från huvudet och kring näsan)

Det kan säkert vara sant, jag säger inte att forskningen är felaktig. Men tänk om de bar använt orden "Variation av luktcentra" istället för fel eller störning. Och om de skrivit:
    "Förr valde mannen kvinnan och därför är hon kortare"
    Istället för att antyda att mannen är den som bör välja och inte tvärtom.

kikel skrev 2010-02-22 20:52:19 följande:
    Jag har inte påståt att en kvinna är bätre på att laga mat eller passa barn.Men därimot en biologisk precis som du säger, vad jag menade var att det finns många som inte tror att det finns någon biologisk skilnad mer en könet. Jag tror att den biologiska skilnaden spelar större roll än vad människan igentligen vet. T.ex väljer en kvinna sin man hur han luktar mycket mer en vad man kan ana
  • Aleta

Jag förstår inte riktigt varför mannen måste öppna dörrar för kvinnan för det.
    För övrigt tycker jag att man kan öppna dörrar för andra när som helst, det är trevligt och det gör jag ofta för andra, även för min man ibland.

De biologiska skillnaderna som finns tycker jag inte motiverar att kvinnor inte ska kunna bestämma lika mycket som män eller ha lika lön osv. Tyvärr är det ofta dit könsroller leder.

Jag kämpar för att vi ska ha individroller istället, då kan var och en välja fritt utan att påtvingas något pga vad man har mellan benen.

kikel skrev 2010-02-22 20:56:49 följande:
    ja de är bygda på olika sätt annars skulle inte män t.ex. kunna se bättre i mörker och kvinnor skulle inte höra skarpa ljud bätre
  • KatjaB

Eller så är man kronprinsessa och får först fråga lov av pappa och sedan av REGERINGEN.. det känns väl ändå bakåtsträvande. Visst, regeringen skulle väl aldrig säga nej, men ändå.. kul o vara 30 år o be om lov för att få leva med sin livspartner

• Aleta

Det är inget vidare. Född till sitt jobb som hon är och utan personlig frihet. Den enda livegna familjen i Sverige.

KatjaB skrev 2010-02-22 21:23:33 följande:
    Eller så är man kronprinsessa och får först fråga lov av pappa och sedan av REGERINGEN.. det känns väl ändå bakåtsträvande. Visst, regeringen skulle väl aldrig säga nej, men ändå.. kul o vara 30 år o be om lov för att få leva med sin livspartner
  • kikel

ja det här med kronprissean kan bli en rolig konveration.
    Jag tycker faktiskt att det vore ok att hon var kronprissesa om det var nu så att hon fick det från början det var filip som var kronprins först sedan togs det ifrån honom och gavs till viktora varför? löjligt. dom skulle ha gjort vikoria kronprinssesa först när hon föddes. och om dom gav det till filip ska man inte sen ta det ifrån honom

• eldstad

Som svar på diverse inlägg ovan om annan symbolik i samband med bröllop:
    Jag och min blivande kom tillsammans överens om att gifta oss. Vi bestämde vilken typ av ringar vi ville ha tillsammans och vad som skulle stå i dem (det står "All in" som står för att vi satsar hela våra hjärtan/all vår kärlek på vår relation). Vi tillkännagav vår förlovning inför våra familjer tillsammans (vissa kunde inte komma och de ringde vi till efter vi berättat för de andra). Våra inbjudningar kommer vara gjorda av ekologiskt papper för det är något som är viktigt för oss i vår vardag. Istället för vanliga julkort brukar jag skicka kort där de planterar träd för att man köpt dem. Vi har valt att inte vigas i en kyrka utan av en vigselförrättare. Min M2B är inte troende och vill därför inte gifta sig i kyrkan. Jag tycker detta är skönt eftersom jag tycker att man ska vigas i kyrkan p.g.a. sin tro, att man vill att Gud ska välsigna äktenskapet, och det vill ju inte han. Jag är _starkt_ emot de som gifter sig i kyrkan bara för att det är en vacker miljö men inte går i kyrkan annars. Men vi ska gå tillsammans fram till vigselförrättaren där vi gifter oss. Jag kommer inte bära slöja och inte ha vit brudklänning. Jag kommer inte heller ha en klänning med släp. Vi kommer att ge varandra morgongåvor på morgonen vår första dag som äkta makar.

Det enda som jag kan känna isf är en aning ojämställt är ringarna. Han ville bara ha en ring och har därför en som är dubbelt så bred som min. Mina två ringar kommer tillsammans vara lika breda som hans, men i min vigselring kommer jag också ha en sten och det har ju inte han i sin. Men han har en klackring som han alltid bär så då kommer vi sätta en ny sten i den istället (som ska vara likadan som min).

Så vi har nog tänkt mycket kring symboliken av våra val och handlingar och hoppas att vi inte missat något viktigt. Jag hade också hoppats att någon förklarat symboliken kring mina val inför bröllopet om jag inte visste det innan och t.ex. hade tänkt mig att överlämnas.

• Aleta

Varför, jo för att hon är förstfödd. Här är en typisk individroll som jag eftersöker. Om det nu finns en regel som säger att äldsta barnet ärver titeln, varför händer det bara om äldsta barnet är en pojke? Där kan man snacka ojämställt. Nu ändrades det till något bättre tycker jag. Den första personen som föddes ärver titeln.

Jag tycker att fideikomisser också borde gå till det äldsta barnet, inte den äldsta sonen.

kikel skrev 2010-02-22 21:41:48 följande:
    ja det här med kronprissean kan bli en rolig konveration. Jag tycker faktiskt att det vore ok att hon var kronprissesa om det var nu så att hon fick det från början det var filip som var kronprins först sedan togs det ifrån honom och gavs till viktora varför? löjligt. dom skulle ha gjort vikoria kronprinssesa först när hon föddes. och om dom gav det till filip ska man inte sen ta det ifrån honom
  • Aleta

Fideikommiss heter det, jag tappade ett m.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?