HannaoMarkus skrev 2010-02-23 18:05:56 följande:
Oj vad är det som har hänt här?? Jag tyckte trådstarten var en bra fråga. Har vi fått något svar på det?? Vem är det som motsätter sig överlämnandet från "pappa"? Prästen eller själva kyrkan?Jag tycker att det är en väldigt fin gest! :) Min morfar ska överlämna mig då jag aldrig haft någon pappa i mitt liv och morfar fått spela den rollen! :)
Vissa präster motsätter sig det och andra godkänner det. Enligt den svenska traditionen går man in med sin blivande, att man går in med sin pappa är bl.a. en amerikansk tradition, dvs. delvis en annan kultur än våran.
Symboliken i/betydelsen av att man går in med sin blivande är att man är två jämställda parter som frivilligt och av kärlek väljer att ingå äktenskap.
Symboliken i /betydelsen av att gå in med pappa (eller annan manlig släkting) är att man inte har någon egen vilja / egen bestämmanderätt dvs. du ägs/tillhör pappa som ger dig (som en gåva) till din blivande. (Tänk dig för din inre syn att man släpar dig mot din vilja uppför altargången. Kom även ihåg vad som sägs i Hollywoodfilmer: "Who gives this woman?" "I do." som även det visar att kvinnan ges bort.) Att man väljer detta alternativ vid ingången i kyrkan upprör därför vissa, däribland mig och min blivande, framförallt därför att det finns så många som fortfarande inte gifter sig av fri vilja och som inte själva får bestämma över sina liv. Men andra i tråden har förklarat detta bättre än jag och även berättat om situationer som uppstått.
Det viktiga är i min mening att man gör ett medvetet val. Fundera över symboliken över det som kommer att ingå i er bröllopsdag. Hur kan detta uppfattas av andra utomstående och är detta förenligt med vad vi vill förmedla? Kommer man fram till att det inte alls är det man vill förmedla men man ändå vill göra det så har man åtminstone gjort ett medvetet val.
Jag vill för min del inte uppfattas av nära vänner och familj som en ägodel som inte har någon egen bestämmanderätt. Jag har tagit beslutet att gifta mig med min blivande och att leva med honom av kärlek i jämställdhet för resten av mitt liv, f.ö. det bästa beslutet jag någonsin kommer att ta >