Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
1. Om brudparet går in tillsammans, när träffas de då? Vidhåller man traditionen att brudgummen inte får se bruden i hennes klänning eller skippar man allt sånt?
[/citat]
Att brudgummen inte får se bruden innan vigseln är väl även det en amerikansk tradition. Antingen gör man sig iordning på olika håll och möts vid kyrkan. Eller så gör man sig iordning tillsammans och åker till kyrkan tillsammans (min mamma och pappa åkte häst och vagn från deras hus till kyrkan t.ex.)
[citat]
2. Om brudöverlämning anses kvinnofärnedrande, hur ska man då förhålla sig till frieri??? Att mannen bestämmer när han vill fråga om kvinnans hand, och egentligen innan dess ska ha bett hennes far om lov, måste ju var i princip ännu eländigare ur jämställdhetssynpunkt? Eller? Har hört att kvinnor bara får fria på skottdagen, var fjärde år, trodde det var gammal sed man kan ha fullkomligt fel. Ska paret då tillsammans bestämma ett förlovningsdatum och köpa ringarna tillsammans för att det inte ska riskera att stöta sig med släktingarna? (Min blivande man friade i alla fall, enligt mig, på ett sagolikt romantiskt sätt maxiander.blogspot.com/2010/01/forsta.html)
[/citat]
Ja, visst är det tur att man inte längre frågar pappa om lov för att fråga om dotterns hand, det hade ju varit minst lika illa. Numera är det nog godtagbart för kvinnor att fria hela året om. Jag och min M2B diskuterade att vi ville gifta oss och bestämde oss för att köpa ringar tillsammans, hur vi skulle stöta oss med släktingarna förstår jag inte riktigt dock.
[citat]
3. Om det ska var helt bröllopsjämställt så undrar jag var alla killar på detta forum är??? Varför ska det vara solklar majoritet av tjejer på ett bröllopsforum? Var är alla bröllopsjämställdhetssökares blivande män?maxiander.blogspot.com