Inlägg från: HannaoMarkus |Visa alla inlägg
  • HannaoMarkus

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Oj vad är det som har hänt här?? Jag tyckte trådstarten var en bra fråga. Har vi fått något svar på det?? Vem är det som motsätter sig överlämnandet från "pappa"? Prästen eller själva kyrkan?
    Jag tycker att det är en väldigt fin gest! :) Min morfar ska överlämna mig då jag aldrig haft någon pappa i mitt liv och morfar fått spela den rollen! :)

• HannaoMarkus

Jag håller med dig i mycket! Tro mig...jag är HELT emot arangerade äktenskap. Men det är inte den symboliken jag vill förmedla. Jag förstår att vissa som kommer som utomstående skulle kunna koppla det till att jag är min morfars ägodel och att jag själv inte valt detta äktenskap. Men de som vi bjudit på bröllopet vet vilken speciell relation jag har till min morfar och vet att det inte handlar om ägande rätt... Så för min del är detta hur vi kommer att göra.
    Det jag vill skildra med att gå med min morfar nerför altargången och med min man ut är att jag byter familj. Att vi båda (jag och min blivande) kommer ifrån två familjer/bekgrunder och att vi startar en egen familj tillsammans. Inte att morfar äger mig utan snarare att han under min uppväxt varit den manliga förebild som värnat mest om mig och att han genom att "lämna över" mig till min blivande visar att det nu blir hans uppgift.

Och allt det jag skrivit går så klart att tolka fel. Tro mig jag och min blivande är jämnställda...han ska inte "ansvara" över mig för resten av mitt liv...det är inte så att jag blir hans börda nu istället...eller så...som vissa tolkat det jag sagt tidigare. Jag är bara inte så bra på att uttrycka det jag menar. Hoppas att ni kan läsa lite mellan raderna och kanske förstå hur jag menar.

Jag känner de vi bjudit på bröllopet och vet att alla där skulle se det som något fint, inte som ett hån till alla dom som blir bortgifta. För det är VERKLIGEN inte det vi är ute efter.

Tack för svaret...då beror det alltså på prästen! :)

• HannaoMarkus

Jag tycker absolut att man ska tänka på symboliken och ta hänsyn till de som kan ta illa upp av det man gör eller de symboler man visar.

Dock är det precis så jag vill visa det...att jag går in med mitt "gamla liv" och ut med mitt "nya liv"...med världens bästa karl! ;) Och jag vet att alla som kommer att närvara på mitt bröllop förstår att det är just det jag vill visa. :)

Men förstår nu var diskussionen låg/ligger. Tack för förklaringen. :) Känslig fråga... :s

• HannaoMarkus

Jo vi värnar också om varandra! :) Såklart...annars fungerar det ju inte...tror jag i varje fall. Relationen bygger ju på både kärlek och respekt för varandra. :)

För min del är det viktigt att det är min morfar just pga det speciella bandet vi haft tidigare och har idag. Min blivande tycker också om själva symboliken i att få det erkännandet av morfar som det blir då han följer mig in. :)

Jag tycker att alla ska ha sin vigsel som de själva vill så länge de har en tanke bakom det. Jag känner nog personligen att det skulle bli lite grötigt om min blivande också skulle gå in med någon...men skulle han vilja det skulle ju det vara fint också. På ett sätt gör han ju det...han kommer att gå in med sina föräldrar och sen ställa sig där framme då det börjar närma sig. Fast det blir ju lite utanför cermonin.

Jag tycker inte att det måste vara en man...jag tycker inte att det måste vara på nåt sätt...jag är bara öppen för att ha det på det sätt jag vill ha det...utan att tycka att alla andra ska göra lika dant. Vi måste alla göra så som vi vill ha det!

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?