• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • MochA
    Duchess skrev 2010-02-22 19:26:37 följande:
    Jag tror inte heller att brudar som överlämnas alltid är förtryckta. Däremot erkänner jag att jag anser att brudar som överlämnas ofta är okunniga om kvinnors historia och villkor. Jag ser också ett mönster i att det ofta är yngre brudar som vill överlämnas, och tror inte att det är en slump.
    Varför är just överlämningen så förknippad med ojämställdhet och inget annat som har med bröllop att göra?
    Det finns ju så många moment som känns väldigt förlägna när det kommer till bröllop.

Vad räknas som "yngre" brudar?
    Skulle det då finnas en åldersgräns då man är mogen nog att förstå kvinnors historia?

Jag kan verkligen förstå att någon som varit gift förut inte väljer att bli överlämnad, eller någon med barn. Men återigen, då är vi inne på annan symbolik som hör bröllopet till.
  • JustMeAndMyLove

jag tror det är en så mycket starkare symbol eftersom det är ett verkligt problem i världen idag och faktiskt också i sverige.
    Att vara oskuld är ju en mycket mer privat fråga. Om man nu vill tolka det vita som så. Men jag måste säga att det jag läst mig till överens stämmer med det passionsblomman säger. Det var överklass-status på vit klänning, inte så mycket oskuldsstämpel.

MochA skrev 2010-02-22 19:40:39 följande:
    Varför är just överlämningen så förknippad med ojämställdhet och inget annat som har med bröllop att göra?Det finns ju så många moment som känns väldigt förlägna när det kommer till bröllop. Vad räknas som "yngre" brudar?Skulle det då finnas en åldersgräns då man är mogen nog att förstå kvinnors historia?Jag kan verkligen förstå att någon som varit gift förut inte väljer att bli överlämnad, eller någon med barn. Men återigen, då är vi inne på annan symbolik som hör bröllopet till.
  • Duchess

Jag tycker att det finns många jämställdhetsfrågor att diskutera när det gäller både bröllop rent specifikt och livet i allmänhet, men just den här tråden handlar om brudöverlämning. Då är det just den saken jag diskuterar här.

Yngre brudar... tja, under 30, eller något liknande? Jag har iaf aldrig hört någon brud över 40 vilja bli överlämnad av sin pappa.

För övrigt borde det rent logiskt sett vara den fd maken som lämnar över bruden till nye maken om hon varit gift tidigare.

MochA skrev 2010-02-22 19:40:39 följande:
    Varför är just överlämningen så förknippad med ojämställdhet och inget annat som har med bröllop att göra?Det finns ju så många moment som känns väldigt förlägna när det kommer till bröllop. Vad räknas som "yngre" brudar?Skulle det då finnas en åldersgräns då man är mogen nog att förstå kvinnors historia?Jag kan verkligen förstå att någon som varit gift förut inte väljer att bli överlämnad, eller någon med barn. Men återigen, då är vi inne på annan symbolik som hör bröllopet till.
  • MochA

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 19:36:23 följande:

Jo, men de val man gör speglar väl ens egna värderingar? Eller hur menar du? Vilken värdering anser du att ni inte lagt in och i vad?
    Denna tråd handlar ju just om bara en sak, brudöverlämningen, vi lägger inte in någon värdring om kvinnoförtyck i denna akt.
  • MochA
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 19:43:25 följande:
    jag tror det är en så mycket starkare symbol eftersom det är ett verkligt problem i världen idag och faktiskt också i sverige.Att vara oskuld är ju en mycket mer privat fråga. Om man nu vill tolka det vita som så. Men jag måste säga att det jag läst mig till överens stämmer med det passionsblomman säger. Det var överklass-status på vit klänning, inte så mycket oskuldsstämpel.
    Har redan skrivit att jag var fel ute med klänningen.
    Oskuldsfrågan är väl ett problem i världen idag? Eller hur menar du? Att det är lika fritt med sexuellaförbindelser överallt??
  • anne på grönkulla

så ni kan göra ett val menar du utan att det valet säger nåt om er och er relation?

MochA skrev 2010-02-22 19:47:18 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 19:36:23 följande:
    Denna tråd handlar ju just om bara en sak, brudöverlämningen, vi lägger inte in någon värdring om kvinnoförtyck i denna akt.
  • MochA

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 19:52:12 följande:

så ni kan göra ett val menar du utan att det valet säger nåt om er och er relation?
    Jag förstår inte riktigt hur du menar?
  • JustMeAndMyLove

Förlåt, det med klänningen missade jag.

Oskuldsfrågan är stor i många länder. Hedersbrott är ett allvarligt problem också i Sverige.
    Men att ha vit klänning eller vad det nu kan vara behöver inte nödvändigtvis betyda:
    "Jag är oskuld för att annars kommer mina föräldrar att mörda mig och det tycker jag är helt okej för jag gillar att bära vitt....."

Eller missuppfattar jag dig igen?

MochA skrev 2010-02-22 19:49:36 följande:
    Har redan skrivit att jag var fel ute med klänningen.Oskuldsfrågan är väl ett problem i världen idag? Eller hur menar du? Att det är lika fritt med sexuellaförbindelser överallt??
  • anne på grönkulla

o jag förstår inte hur du menar, det är därför jag frågar vidare menar du att ni väljer att ah brudöverlämning utan att det säger nåt om er? varför gör ni det då om ni inte står för det?

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?