Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Dolly84 skrev 2010-02-18 11:38:14 följande:

Jag hoppas iallafall att min pappa kommer få "leda" in mig i kyrkan och han kommer då inte göra det för att bli av med mig ;)
    Om du är så modern och självständig, kan du inte gå själv? Oavsett vem du väljer som sällskap? "Leda" in gör man väl knappast med en som går frivilligt av egen vilja? Välj ord som visar att valet är ditt, så får du mer respekt för det också.
  • anne på grönkulla

Jo, jag tycker nog ordval är viktigt. Språk säger rätt mycket om hur vi ser på världen. Den som "blir ledd" är en passiv part och låter inte som att den har mycket att säga till om, den som "går tillsammans" eller "gör sällskap" är lika mycket aktör som den andra parten. Kvinnan som "blir ledd" är utlämnad till de 2 männens uppgörelse - kvinnan som "gör sällskap" har gjort ett eget aktivt val.

Du behöver inte hålla med om det såklart, men valet av aktiva eller passiva ord t ex säger rätt mycket om hur man ser på sig eller andra som agerar, i mina öron iallafall. Så att hävda att man gör ett eget aktivt val rimmar illa med att utmåla sig som passivt objekt som "blir överlämnad" - tycker jag. Sen måste jag inte hålla med om valet man gör, men valet i sig kan jag lättare respektera om man ser sig som subjekt och aktör.

Andra ser kanske annorlunda på det, men för mig träffar det kärnan i debatten.

• anne på grönkulla

Men jag undrar som passionsblomman, vad är det som är tonen och metoden du ogillar? Mer än att det är en åsikt du inte delar som framförs?

Jag tycker själv väldigt illa om att aldrig kunna undra över hur folk som förespråkar överlämning resonerar utan att bli anklagad för att nedvärdera dem och pracka på dem extremfeministiska uppfattningar som tvingar dem att förneka sin kvinnlighet. Ett svar och ett välformulerat försvar för överlämningen som inte bygger på "det är min pappa som är snäll och jag tycker det är fint" har jag hittills aldrig hört. Jag skulle älska att ha en mer intellektuell diskussion om innebörd och ömsesidig respekt för olika val av symbolik utan att bli anklagad för att känslomässigt förtrycka folks inneboende kvinnlighet (det låter nämligen som att jag tror att jag är karl, vilket är fel) eller bara få gapiga och känslobaserades svar.

Rufsas skrev 2010-02-18 22:39:03 följande:
    Så fort en BT-medlem startar en sådan här tråd är det en liten grupp (ja, det är ALLTID samma personer) som attackerar genom att tala om hur kvinnoförnedrande det är med "brudöverlämning" (skulle egentligen vilja kalla det något annat). Jag skulle önska att ni som är så otroligt starka motståndare, läser era egna inlägg och själva reflekterar över vilken ton ni har. Naturligtvis ska ni kunna informera om huruvida Svenska Kyrkan ser på saken osv. Men gör det på ett schysst sätt. Ganska intressant att ni tror att eran metod på något sätt omvänder människor. Snarare tvärtom. Det är provocerande och förlöjligande. Med andra ord inte så framgångsrikt. Du har inte funderat på någon annan metod eftersom det här inte verkar fungera?
  • anne på grönkulla

Jätteintressant och säkert sant. Men om vi ska fundera ett steg vidare: varför är det just brudens far som ska ges en särställning av alla personer och familjemedlemmar i brudparets liv? Vad gör pappa vid altaret när han inte ska gifta sig och ingen annan förälder till brudparet finns med där?

iregnet2010 skrev 2010-02-19 19:11:08 följande:

Jag ser brudöverlämning som en kärlekshandling mot min far som stolt får delta i bröllopet och vandra med mig längs kyrkgången.
  • anne på grönkulla

Nej, det låter lite mindre illa att "gå in med" pappa - men väligt få uttrycker det så och synintrycket är ju lika illa. I övrigt håller jag med Aleta, om det vore lika vanligt att lyfta fram en annan förälder än just brudens far så skulle det också bidra till den förändring du efterlyser, mycket mer än att bara hävda att "för mig är det ju fint".

Dolly84 skrev 2010-02-20 00:34:28 följande:
    Men kan man inte vända på det då? Varför kan inte vi som inte är förtryckta få göra detta till en fin och bra sak, som man faktiskt kan göra utan att det ska symbolisera något dåligt? Bara för att något har varit/fortfarande är på ett visst sätt, så behöver väl vi inte acceptera det som så? Om ni som är anti, bortser från allt "som ligger bakom" så låter det väl inte för illa att gå in bredvid sin pappa? Då är det väl inget fult? Eller? Jag bara funderar lite sent på natten...
  • anne på grönkulla

Tja, favours är fånigt, men inte i sig könsdiskriminerande (utom när man ger olika och väldigt stereotypa saker till kvinnor och män, men dem kan jag dissa i tysthet genom att inte ta hem förutom att avråda från dem i allmänhet, men det är inte för mig alls lika principiellt). F ö dissar jag tyst överlämningen när jag möter den i verkligheten också, har inget behov av att konfrontera bruden jag känner med att just hennes bröllop stack mig i ögonen, men jag håller inte tyst om den åsikten om vi diskuterar fenomenet eller om hon frågar mig.

Huruvida det är svenskt eller inte bryr jag mig personligen inte om, men jag tycker man bör reflektera över sina val och vad de symboliserar oavsett deras ursprung - vore brudöverlämningen en svensk sed historiskt skulle jag jobba för att avskaffa den. Möjlighen skulle jag ha mer förståelse för att det tar tid och att många är fast i den tankemässiga vanan (ungefär som med kyrklig vigsel - urkorkat om du frågar mig, men väjdigt vanligt av ren slentrian i Sverige).

• anne på grönkulla

Man kan ju göra en stor sak av ögonblicket man ses även om det är nånannstans och mindre offentligt. Man kan ses i porten och gå in tillsammans eller ses nånannanstans redan uppklädda och åka till vigseln tillsammans. För min del var det verkligen inte viktigt och vi höll inte på nån uppdelning (mer än att vi såg till att ha varsitt badrum att fixa oss i).

Nåt regelrätt formellt frieri var ingen av oss heller intresserad av. Att gifta oss var ett beslut vi fattade tillsammans, liksom alla andra stora beslut om vårt liv och vår relation. Jag hade inte velat vänta på ett frieri utan att själv ha en möjlighet att påverka vår framtid och tycker helt ärligt att det känns lite konstigt med så många berättelser på BT med tjejer som går o våndas i ovisshet över "när ska han fria" - jag har mött en och annan sån i verkligheten också men de är i stark minoritet i min bekantskapskrets.

fråga 3 är en mycket bra fråga. Jag skulle själv inte välja att gifta mig med någon som var helt oengagerad i bröllopet - men man får ju också gemensamt välja en nivå som båda klarar att hantera. Men jag är nog lika ointresserad som min man av att färgmatcha servetter.

MochA skrev 2010-02-22 09:52:28 följande:
    Kom på två frågor som började snurra i huvudet när jag skummat igenom denna långa långa tråd1. Om brudparet går in tillsammans, när träffas de då? Vidhåller man traditionen att brudgummen inte får se bruden i hennes klänning eller skippar man allt sånt?2. Om brudöverlämning anses kvinnofärnedrande, hur ska man då förhålla sig till frieri??? Att mannen bestämmer när han vill fråga om kvinnans hand, och egentligen innan dess ska ha bett hennes far om lov, måste ju var i princip ännu eländigare ur jämställdhetssynpunkt? Eller? Har hört att kvinnor bara får fria på skottdagen, var fjärde år, trodde det var gammal sed man kan ha fullkomligt fel. Ska paret då tillsammans bestämma ett förlovningsdatum och köpa ringarna tillsammans för att det inte ska riskera att stöta sig med släktingarna? (Min blivande man friade i alla fall, enligt mig, på ett sagolikt romantiskt sätt maxiander.blogspot.com/2010/01/forsta.html)3. Om det ska var helt bröllopsjämställt så undrar jag var alla killar på detta forum är??? Varför ska det vara solklar majoritet av tjejer på ett bröllopsforum? Var är alla bröllopsjämställdhetssökares blivande män?maxiander.blogspot.com
  • anne på grönkulla

Nej, kanske inte. Men varför tror du att vi hittills inte hört nån som gjort det valet?

Chris24 skrev 2010-02-22 10:37:30 följande:
    Men det är ingen som har sagt att man tvunget måste som brud, bli "överlämnad" av sin far. Om nu mannen vill bli "överlämnad" av sin kära mamma så får man väl bestämma om det också som par helt enkelt. Och då kanske bruden står där och väntar sådär fint helt enkelt. Ingen som förespråkar att endast bruden måste gå in på ett visst sätt med en viss någon eller?
  • anne på grönkulla

Nej, jag vet inte - men du säger ju att det inte är nödvändigt att det är just brudens pappa. Och då undrar jag om du också har en tanke om varför det hittills bara är just brudens pappa.

• anne på grönkulla

Ja, jag menar om du har en tanke om varför det alltid är just bruden som vill gå in med sin pappa och andra kombinationer är väldigt ovanliga, om de alls förekommer. Vi hör massor med förklaringar i det enskilda fallet, men varför ser nästan alla fall nästan likadana ut, undrar jag?

Chris24 skrev 2010-02-22 11:29:58 följande:
    anne på grönkulla skrev 2010-02-22 11:02:03 följande:
    Menar du varför bruden väljer att gå in med sin pappa eller varför brudgummen inte väljer o gå in med sin mamma tex?För varför brudgummen inte väljer och gå in med sin mamma/pappa kan jag väl inte förklara, min blivande kommer inte överens med sin mamma och vill därför inte gå in med henne, han "bryr" sig inte om jag går in med pappa eller honom själv, han ser det väl inte på så sätt antar jag.Det jag menar är att om man som brudgum väljer och gå in med sin mamma/pappa eller släkting så får man ju göra det, ingen som säger att bruden måste helt enkelt gå in med sin pappa?
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?