• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • JustMeAndMyLove

Självklart ska glädje och kärlek och förståelse stå i centrum. Helst så ofta som möjligt i livet.
    Just därför förstår jag inte hur man medvetet kan ha en förtryckande symbol mitt i något så vackert som ett bröllop.
    Tycker tex Viktoria skändade sitt bröllop den dag hon accepterade sitt armband av sin blivande make.
    I modern tid borde det inte accepteras att man får en gåva som står som symbol för kyskhetsbältet av sin man.
    Detsamma med överlämning. Det är inte alls okej att det är tradition i andra länder. Tack och lov så har vi kommit längre och jag hoppas på att kyrkan tar ett enhälligt beslut om ett förbud snart.

• Panzerfaust
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-24 23:00:00 följande:
    Tycker tex Viktoria skändade sitt bröllop den dag hon accepterade sitt armband av sin blivande make.I modern tid borde det inte accepteras att man får en gåva som står som symbol för kyskhetsbältet av sin man.
    Det var väl Madeleine som fick det armbandet av sin kille? Och att påstå att hon skändade sitt bröllop (hur man nu gör det) för att hon har ett armband som designern Cartier gjort som anspelar löst på kyskhetsbältet såtillvida att det sitter ett litet lås på det känns lite magstarkt.
  • JustMeAndMyLove

Kanske jag tog fel på prinsessa men när designern går ut med att han blev inspirerad av kyskhetsbältet så har jag svårt att så på "traditionen" med blida ögon.
    Det är i alla fall enligt mig långt värre än att man leds fram av sin pappa till altaret.

Skändar var ett ord med lätt ironi i eftersom det är just det hon gör om hon bryter sitt kyskhetslöfte.Varför det är tio gånger vidrigare att kungafamiljen inte tänker på sina symboliska handlingar än en vanlig svensson är för att de är vårt lands ansikte utåt.

Panzerfaust skrev 2010-02-24 23:39:11 följande:
    Det var väl Madeleine som fick det armbandet av sin kille? Och att påstå att hon skändade sitt bröllop (hur man nu gör det) för att hon har ett armband som designern Cartier gjort som anspelar löst på kyskhetsbältet såtillvida att det sitter ett litet lås på det känns lite magstarkt.
  • Panzerfaust

Nu var ju inte kyskhetsbälte någon utbredd företeelse vad jag vet men för all del symboliken i kyskhetsarmbandet (sicket namn) för väl snarare namnet till bdsm genren men vem vet, Madde kanske är lite kinky.

Kyskhetsbältet var ju snarast en del i tanken att kvinnan inte kunde kontrollera sin sexualitet och det känns ju onekligen lite unket. Tycker ändå att jämförelsen med brudöverlämningen ar lite skakig då kyskhetsbälten i det närmaste är en kuriosa från medeltiden som var ganska rå och brutal i det mesta medan brudöverlämning är i högsta grad aktuell fortfarande.

• JustMeAndMyLove

Att kyskhetslöften/bälten/krav på oskuld och krav på kvinnans sexualitet inte skulle vara aktuellt tycker jag låter otroligt naivt.
    Min flcikvän blev sänd till sitt hemnland och bortgift med en 57 år äldre man när de kom på henne med mig. Då hade vi inte ens haft sex utan det handlade om kyssar.
    De påstår att de med hjälp av nån "läkare" i hennes hemland kunde bevisa att hon var oskulld och därför gick det att gifta bort henne. Hade hon däremot varit med någon hade hon med största sannolikhet försvunnit.
    Fallet är ju knappast unikt och det är i allra högsta grad ett viktigt ämne.

Panzerfaust skrev 2010-02-25 00:08:41 följande:
    Nu var ju inte kyskhetsbälte någon utbredd företeelse vad jag vet men för all del symboliken i kyskhetsarmbandet (sicket namn) för väl snarare namnet till bdsm genren men vem vet, Madde kanske är lite kinky.Kyskhetsbältet var ju snarast en del i tanken att kvinnan inte kunde kontrollera sin sexualitet och det känns ju onekligen lite unket. Tycker ändå att jämförelsen med brudöverlämningen ar lite skakig då kyskhetsbälten i det närmaste är en kuriosa från medeltiden som var ganska rå och brutal i det mesta medan brudöverlämning är i högsta grad aktuell fortfarande.
  • Panzerfaust

Tja drar du paralleller kyskhetsbälte allt som har med oskuld att göra blir området ofantligt. Grejen med kyskhetsbälte kontra brudöverlämning är ju att bältet inte använts på sisådär 4-500år och då inte särskilt utbrett.

Men visst synen på kvinnans oskuld är i högsta grad aktuell och vill du ha ett modernt kyskhetsbälte så kan du ju se på kvinnlig omskärelse som i princip är ett bälte av kvinnans eget kött och blod.

Många bisarra saker och företeelser har människan skapat över århundraden kyskhetsbälten, kroppsstraff och religion för att nämna några.

• JustMeAndMyLove

Enligt min mening så kan man nog påstå att kyskhetsbälötet kan representera både omskärelse och oskuldstvång.
    Att ge bort ett armband som romantisk gåva när man vet att det är inspererat av kyskhetsbältet tycker jag är skrämmande.
    Vist kan man dra allt till symbolisk betydelse. Morgongvan tex är ju inte så feministisk. Samtidigt tycker jag att vissa symboler har kraftigare innebörd.

Det med BDSM delen, vist kan det vara så, men jag har lite svårt att tro det då det inte är första gången kungafamiljen gett och fått det armbandet.
    (Inflik: Vem var det som hade den där ringen med BDSM symbolen på? Nån kvinnlig politiker har jag för mig?)

Panzerfaust skrev 2010-02-25 00:19:08 följande:
    Tja drar du paralleller kyskhetsbälte allt som har med oskuld att göra blir området ofantligt. Grejen med kyskhetsbälte kontra brudöverlämning är ju att bältet inte använts på sisådär 4-500år och då inte särskilt utbrett.Men visst synen på kvinnans oskuld är i högsta grad aktuell och vill du ha ett modernt kyskhetsbälte så kan du ju se på kvinnlig omskärelse som i princip är ett bälte av kvinnans eget kött och blod.Många bisarra saker och företeelser har människan skapat över århundraden kyskhetsbälten, kroppsstraff och religion för att nämna några.
  • Soldemor
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-24 23:00:00 följande:
    Tack och lov så har vi kommit längre och jag hoppas på att kyrkan tar ett enhälligt beslut om ett förbud snart.
    Diskuterade detta med en kollega igår och funderar allvarligt på att ta upp det med vår biskop.
  • Panzerfaust
    Soldemor skrev 2010-02-25 09:17:53 följande:
    Diskuterade detta med en kollega igår och funderar allvarligt på att ta upp det med vår biskop.
    Go for it!

Det bör ju rimligtvis sätta igång en debatt och ge ringar på vattnet iaf, det skulle om inte annat visa att det finns de som vill framåt inom svenska kyrkan.
  • Soldemor
    Panzerfaust skrev 2010-02-25 09:19:58 följande:
    Go for it!Det bör ju rimligtvis sätta igång en debatt och ge ringar på vattnet iaf, det skulle om inte annat visa att det finns de som vill framåt inom svenska kyrkan.
    Mm, något sorts resultat hoppas jag på iaf!
  • ElinDaniel

Hehe! Underbart! Så klart att de inlägg man gillar bäst oftast håller den ståndpunkt som man själv har. Eftersom alla har olika åsikter, har ju alla olika favoriter. :) Jag är dålig i matematik, men den additionen är ju enkel.
    Finns många bra inlägg på dessa forum, även om jag personligen sällan lägger vikt vid vad eller vem som är allra bäst. Allas värderingar här inne klumpar ju ihop sig och bidrar till en erfarenhet och personlig tanke rikare då man går ut från ett forum.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?