Enligt min mening så kan man nog påstå att kyskhetsbälötet kan representera både omskärelse och oskuldstvång.
Att ge bort ett armband som romantisk gåva när man vet att det är inspererat av kyskhetsbältet tycker jag är skrämmande.
Vist kan man dra allt till symbolisk betydelse. Morgongvan tex är ju inte så feministisk. Samtidigt tycker jag att vissa symboler har kraftigare innebörd.
Det med BDSM delen, vist kan det vara så, men jag har lite svårt att tro det då det inte är första gången kungafamiljen gett och fått det armbandet.
(Inflik: Vem var det som hade den där ringen med BDSM symbolen på? Nån kvinnlig politiker har jag för mig?)
Panzerfaust skrev 2010-02-25 00:19:08 följande:
Tja drar du paralleller kyskhetsbälte allt som har med oskuld att göra blir området ofantligt. Grejen med kyskhetsbälte kontra brudöverlämning är ju att bältet inte använts på sisådär 4-500år och då inte särskilt utbrett.Men visst synen på kvinnans oskuld är i högsta grad aktuell och vill du ha ett modernt kyskhetsbälte så kan du ju se på kvinnlig omskärelse som i princip är ett bälte av kvinnans eget kött och blod.Många bisarra saker och företeelser har människan skapat över århundraden kyskhetsbälten, kroppsstraff och religion för att nämna några.