Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag ville gå fram med min mamma, för vi har en sån otroligt fin relation. Jag ville att det skulle symbolisera hur hon hjälpt mig fram i livet.
    Efter ett tags diskuterande bla här på BT så insåg jag hur fel det var. Hon har hjälpt mig genom livet, men det är inte dags för min blivande att ta över. Jag står på egna ben och är vuxen.
    Jag tänker hedra min mamma på andra sätt, varje dag, resten av mitt liv. Genom att vara den jag är och den hon uppfostrat mig till att vara.

Min mamma skulle hur som helst vägra. Hon är feminist och stolt över sina 6 självständiga, modiga, vackra döttrar som hon uppfostrat helt på egen hand. Jag tänker föra det vidare till mina barn. Allas lika värde och vikten av att ifrågasätta och värdera traditioner och symbolik.

I början blev jag förbannad över att främlingar på BT förvrängde min vackra bild av överlämning till nått fult och till nått jag själv verkligen inte stod för. Men lägger jag känslorna åt sidan och ser på det med nya ögon inser jag hur det ser ut med brudöverlämning.

• JustMeAndMyLove

Kanske du har rätt, allt går ju i cykler.

Själv tänker jag alltid på BDSM förhållanden när jag tänker på brudöverlämning. Vet en kille som alltid går med sin flickvän i koppel. De är säkert jätte-jämnställda, vad vet jag. Men symboliken är lite för mycket för mig. Gillar inte att se brudar hasande efter en man med ett koppel runt halsen. Lite lätt obehagligt.
    Kan tillägga att vad folk gör i sovrummet bryr jag mig inte ett dugg om, det är just när man går på stan eller på krogen iförd koppel som jag tycker det blir lite fel..

Panzerfaust skrev 2010-02-21 22:57:03 följande:
    Men det är väl skönt att vi i Sverige är öppna för förändring? Jag tycker det är trevligt med den mångfald dessa yttringar innebär, förstår verkligen inte de som sitter och gnäller på en kvinnofientlig sed som omyndigförklarar bruden vid vigseln. Det är väl lite mysigt och pittoreskt med en återgång till svunna tider?Kvinnlig rösträtt borde också revideras, det finns ju ingen anledning att omyndiga fruntimmer ska få rösta, sedan kan vi ju återgå till svunna tiders arvsrätt så att det blir lite ordning på torpet.Så ni som tycker brudöverlämning är rätt, fint och riktigt ska stå på er och ska veta att det finns miljoner om inte miljarder män i världen som stödjer er i er kamp mot friheten som de vet att ni inte vill ha.
  • JustMeAndMyLove

Det var helt enkelt min spontana tanke kring ämnet. Och det säger väl inget om mig annat än att jag sett just en kille gå med sin tjej i koppel. Det är inte alls ovanligt, men kanske inte många som gör det just på Stan eller på krogen.
    Jämnställdhet kan vi aldrig uppnå till hundra procent. Men det betyder inte att man ska skita i det eller ge upp.

Och varför tycker alla man går för långt när man pratar öppet om hur man själv tänker? Själv avskyr jag tabu mer än brudöverlämning och ser det som ett problem att man inte kan få utrycka sina tankar på ett forum som detta. Att använda koppel på någon är som sagt inte alls ovanligt, men precis som mycket annat tycker jag helt enkelt inte det passar sig att göra det på stan, pga den tydliga symbolik det har.
    Det samma med brudöverlämning, jag tycker det är opassande, pga den tydliga symbolik det har.

Rufsas skrev 2010-02-22 08:08:36 följande:
    Att jämföra att man blir eskorterad av en förälder med en tjej i koppel är lite väl magstarkt och överdrivet. Med det inlägget fördummar och förlöjligar du alla brudar som vill ha en förälder vid sin sida. Inlägget säger mer om dig än någon annan.Sedan undrar jag var du bor någonstans där män går med sina tjejer i koppel på stan eller krogen?
  • JustMeAndMyLove

Tradition och norm. Många reagerade väldigt positivt överaskande på att jag ville gå in med min mamma (förutom min mamma då som tyckte det var hemskt) och de flesta jag pratade med hade aldrig ens tänkt tanken.
    Normen styr oss ofta helt omedvetet. Samma gäller alla samhällsgrupper.

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 11:37:53 följande:

Ja, jag menar om du har en tanke om varför det alltid är just bruden som vill gå in med sin pappa och andra kombinationer är väldigt ovanliga, om de alls förekommer. Vi hör massor med förklaringar i det enskilda fallet, men varför ser nästan alla fall nästan likadana ut, undrar jag?
  • JustMeAndMyLove

Måste bara få säga att jag hellre skulle se ett par gifta sig där en pappa går in med sin dotter - där både mannen och kvinnan delade åsikten om att det bara var en vacker gest mot pappan.
    Än att giftermål där ett bröllop handlar om bruden enbart och hennes drömmar och tankar.

Gnistra mera skrev 2010-02-22 11:44:15 följande:

Min pappa kommer överlämna mig. Jag är brittisk och kommer gifta mig i den engelska kyrkan i göteborg. Varken jag, prästen eller pappa tycker det är konstigt, utan fint. Däremot tycker min sambo att det känns lite jobbigt. Han upplever det mer som en förolämpning till jämnställdighet.Men då det är viktigt för mig och säkert jätte viktigt för min pappa då jag är den enda dottern, kommer vi att göra så.
  • JustMeAndMyLove

Ja jag förstår det du skriver, men förstår inte tanken.
    Men det kanske beror på att jag aldrig behövt ge efter på något som vart väldigt viktigt för mig för att min sambo har snarlika ideal. Jag kritiserade inte just dig, jag blev bara förvånad antar jag.

Gnistra mera skrev 2010-02-22 12:39:41 följande:

Ingenting handlar enbart om den ena partnern...Men i en relation handlar det om att ge och ta och att mötas. Detta är något som är viktigt för mig och min sambo vill möta mig i denna önskan. Hade det varit JÄTTE VIKIGT för honom att göra på något annat sätt skulle vi få ta och diskutera det. Tex. själv ville jag aldrig bo ihop innan äktenskap men gjorde det ändå till slut för att det var just JÄTTE VIKTIGT för min sambo....och HAN är JÄTTE VIKITIG för mig... JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 12:28:17 följande:
  • JustMeAndMyLove

Faktiskt så var det där ett stort problem på Island!
    Svastikan användes osm symbol för fiskeflottan. De satt som symbol på fiskebåtar, på rökerier, på affärer etc. Många hade det även som tattuering.
    Sen blev det helt plötsligt en nazi-symbol.
    Det tog lång tid innan alla accepterade att deras symbol fått en sån stark innebörd för många i världen att de blev tvungen att ta bort den.

Så det där hör man än idag:
    "Nazism praktiseras inte heller i Sverige, så om jag vill ha svastikor på min båt är det helt okej. Svastikan betyder ju (ja vad de nu betyder) för mig, inte hat"

Duchess skrev 2010-02-22 17:15:59 följande:
    "Nazism praktiseras inte heller i Sverige, så om jag vill ha svastikor på min brudlämning är det helt okej. Svastikan betyder ju kärlek för mig, inte hat". Jag tycker inte att varken ovanstående eller det du nyss skrev är hållbara resonemang.
  • JustMeAndMyLove

På Island ska det förstås stå*

• JustMeAndMyLove

Brudöverlämning har självklart inget med nazism att göra, det påstår ingen.
    Jag tyckte bara det var ett bra sätt att diskutera tolkning av symboler.
    Dina värderingar är det inget fel på och du har absolut rätt till dem. Men när man diskuterar för och emot på ett forum så kommer ju vi med andra värderingar trycka på med den fakta och de tankar vi har. Precis som att ni kommer delge eran fakta och era tankar.
    Ingen borde bli kränkt men missförstånd händer lätt. Mitt exempel med BDSM koppel togs tex väldigt fel. Jag var inte uite efter att jämföra er med nån som går i koppel. Jag ville bara påpeka att där hade vi ett par som tyckte att alla andra skulle acceptera att de vist kunde vara jämnställd trots koppel.
    Att folk tog illa upp pga det symboliska struntade de i. Bara det jag ville få fram

kikel skrev 2010-02-22 17:22:10 följande:
    Men jag tycker inte att det är hållbart att säga att det är fel med brudöverläming. När har någon ens tagit upp svastikor? har inte med saken att göra.Tycker bara det är hemskt att vi som ska ha brudöverläming ska behöva få utstå allt hat mot det. Inte är vi på er och försöker ändra på era verderingar
  • JustMeAndMyLove

Minst lika symboliskt, och det har för många en väldigt vacker symbolik. Två fria individer som ingår ett äktenskap.

kikel skrev 2010-02-22 17:25:26 följande:
    så det är inte symboliskt när man går in med sin blivande? för mig är det lika symoliskt som att gå in med sin far
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?