Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

passionsblomman skrev 2010-02-18 12:11:16 följande:
    Det är precis det som är den springande ounkten för en del av oss som diskuterat brudöverlämning en längre tid i ett antal trådar på forumet.Kyrkan är inte en lokal man bokar och sedan gör som man vill i. Alls. Att låta sig vigas där är att delta i en gudstjänst. Vigselritualen är en del av gudstjänsten och den är utformad utifrån kyrkans värderingar.I SvK har man en lång och stolt tradition där man visar brudparets lika värde och frivilliga ingång i äktenskapet. På lika villkor.Att ändra på det känns väldigt snett och främmande, särskilt i skenet av att så oerhört många kvinnor världen över definitivt inte har möjlighet att ingå äktenskap på samma villkor som vi kan göra det.Och kyrkan är förövrigt inte skyldig att frångå sin gudstjänstordning i något som helst annat avseende heller.Många brudar har upprört gastat att de väl ska ha respekt för vad DE vill på SIN dag. Det är möjligt att det mantrat gäller överallt annars i bröllopssammanhang. Men inte i kyrkan. Där tillber man inte brudparet och det är inte deras vilja som sker. Perspektivet är liiiite större än så.Kan man inte själv känna respekt inför den ordningen, ja då gifter man sig med fördel borgerligt och utformar sin ritual elldeles själva ifall man så önskar.Den som vill låta sig ledas in i kyrkan gör det alltså inte av gammal svensk tradition. Det är en anglosaxistk influens som blivit vanlig som "drömbild" helt avgjort påverkat av Hollywoodproduktionerna de senaste årtiondena.Så, Shakynose, väntan är över... Julibrud och nästan 30 skrev 2010-02-18 11:05:41 följande:
    Vad hade vi gjort utan dig, Superblomman? Det här inägget ger väl all önskvärd information!
  • Soldemor
    Ore skrev 2010-02-18 18:52:07 följande:
    Annars så har ju Svenska kyrkan, som är demokratiskt styrd, beslutat att brudöverlämning inte är i enlighet med deras syn på kvinnans värde.
    Var finns det beslutet? När togs det? Det har jag tyvärr aldrig sett något om. Skulle inget hellre önska än att det blev beslutat på ett kyrkomöte, att brudöverlämning inte sker i svenska kyrkan. Då hade vi förhoppningsvis sluppit diskussioner med brudpar (läs:brudar) som vill styra över vigselgudstjäsnten.
  • Soldemor
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-02-18 22:35:56 följande:
    hmmm respekt går åt mer än ett håll... var finns respekten för att Svenska kyrkan i demokratisk anda har beslutat att man egentligen inte tycker brudöverlämning är ok, oavsett att vissa präster bryter mot det beslutet?!

... Jag personligen tycker det är oerhört tragiskt att det finns präster som går emot de beslut som fattats inom SvK. Tycker inte alls att det handlar om att vara modern, utan snarare på feghet alternativt brist på respekt för den demokratiska ordningen att gå emot gemensamt fattade beslut.Men jag tycker ju å andra sidan också att det var otroligt modernt av SvK att för flera hundra år sedan fatta beslutet att vigselritualen skulle utformas på ett sådant sätt att det stod klart att både brud och brudgum var där av fri vilja.
    Som jag svarat i ett inlägg innan, finns det inget beslut att brudöverlämning är förbjudet i Svk och det står inget om det i vår handbok, där det står hur vigseln går till. Den börjar med inledningsmusiken, utan kommentarer om hur paret går till altaret. Det finns stift där biskoparna går ut med direkttiv till sina präster att inte ha brudöverlämning, men än så länge finns inget beslut fattat på kyrkomötet om detta. Därför är präster som går med på överlämning varken fega eller respektlösa, det finns inget som talar om hur det skall vara. Jag är ganska säker på, att många kollegor med mig har diskussioner med paren som önskar överlämning och förklarar vad det står för och hur de närvarande på vigseln kan uppfatta symboliken. Men tills det finns klara direktiv, får vi inte förbjuda par att ha det, vi kan bara visa på andra alternativ.
  • Soldemor

Jag hade en vigsel i höstas, där bruden samma vecka som vigseln skulle vara, meddelade att hon skulle överlämnas av sin far. Jag föklarade ursprunget och hur symboliken kunde uppfattas, men hon framhärdade, ok. Men när vi sedan skulle öva för vigseln och hon frågade hur de skulle göra, så sa jag bara, att de fick sköta det själv, och att för mig så började vigseln när paret stod tillsammans framför altaret.
    Önskar verkligen något sorts beslut i den här frågan från kyrkomötet!

• Soldemor
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 20:18:58 följande:
    varför landar jämnställdhet i disk och damsugning?Det grämer mig att vi inte kommit längre!Här hemma tar min smabo för tillfället hand om större delen av hushållet. Hon är arbetslös och jag går i skolan.Men har hon migrän eller känner sig nere en dag diskar jag mer än gärna trots att jag klev upp kl 04.30 på morgonen.Gemensamt ansvar för hushållet borde vara självklart vare sig man är man eller kvinna eller hetro eller gay.
    Maken och jag delar nog ganska jämlikt på sysslorna hemma, även om jag nog tar lite mer ansvar för katterna. Men när han går i pension om ca två år, förutsätter jag att han kommer att ta ansvar för merparten av hushållet, förutom tvätt och strykning. Det är nämligen något jag tycker väldigt mycket om att pyssla med.
  • Soldemor
    Heloise skrev 2010-02-24 12:05:58 följande:
    [citat]Jag kan inte på några sätt förstå denna enorma uppståndelse kring att gå in med någon annan än sin blivande i kyrkan. Självklart handlar dagen om dem som ska gifta sig! Men vaf talar för att det är av ovilja man går dit med sin pappa till exempel? Pratar man med dem i USA, England osv förstår de ingenting av dessa argument.Det är inte alls sant, många av dem( iaf i min bekantskapskrets)har däremot inte tänkt på att symbolen inte är så charmig i allas ögon. Flera av mina vänner har omvärderat den gulliga gesten att bli bortgivna av någon, och har börjat prata om vilka signaler det sänder ut.Sen tycker jag att det är skillnad på ett land som har en väldigt lång tradition av att bli "bortgivna", det kan ta längre tid att komma ifrån denna sedvänja eftersom den är så djupt rotad i samhället. Därför har jag har större förståelse för att en Ame kvinna väljer att bli bortgiven. Vi har inte det i Sverige och jag har svårt att förstå varför vi ska importera en sedvänja som har en sådan smutsig, skitig och avskyvärd historia till Sverige.Det är ett hån, mot alla kvinnor som är ofria, som inte har rättigheten att välja sitt eget liv och till kvinnorna som kämpat för kvinnliga rättigheter. Rättigheter som vi alla idag anser vara självklarheter.Ni som vill bli bortgivna tar ett steg bakåt, det är tragiskt!
    Halleluja, sister! Det är rätt och ruter i bibliotekarien!
  • Soldemor
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-24 23:00:00 följande:
    Tack och lov så har vi kommit längre och jag hoppas på att kyrkan tar ett enhälligt beslut om ett förbud snart.
    Diskuterade detta med en kollega igår och funderar allvarligt på att ta upp det med vår biskop.
  • Soldemor
    Panzerfaust skrev 2010-02-25 09:19:58 följande:
    Go for it!Det bör ju rimligtvis sätta igång en debatt och ge ringar på vattnet iaf, det skulle om inte annat visa att det finns de som vill framåt inom svenska kyrkan.
    Mm, något sorts resultat hoppas jag på iaf!
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?