Inlägg från: Panzerfaust |Visa alla inlägg
  • Panzerfaust

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Ahhh i love the smell of brudöverlämningstrådar in the eftermiddag.

• Panzerfaust

Men det är väl skönt att vi i Sverige är öppna för förändring? Jag tycker det är trevligt med den mångfald dessa yttringar innebär, förstår verkligen inte de som sitter och gnäller på en kvinnofientlig sed som omyndigförklarar bruden vid vigseln. Det är väl lite mysigt och pittoreskt med en återgång till svunna tider?

Kvinnlig rösträtt borde också revideras, det finns ju ingen anledning att omyndiga fruntimmer ska få rösta, sedan kan vi ju återgå till svunna tiders arvsrätt så att det blir lite ordning på torpet.

Så ni som tycker brudöverlämning är rätt, fint och riktigt ska stå på er och ska veta att det finns miljoner om inte miljarder män i världen som stödjer er i er kamp mot friheten som de vet att ni inte vill ha.

• Panzerfaust
    Rufsas skrev 2010-02-22 15:43:31 följande:
    Känner du några muslimer och har du belägg för detta? Menar du att vi som vill gå in med en förälder är indoktrinerade?Du är inte lite fräck som sätter dig på din pidestal där uppe.
    Ja, det har jag belägg för.

Ja, ni är indoktrinerade antingen av hollywood eller kulturer som anser att överlämning är ok (alternativt kriminellt naiva).

Ja visst är den fin min piedestal?
  • Panzerfaust
    kikel skrev 2010-02-22 17:25:26 följande:
    så det är inte symboliskt när man går in med sin blivande? för mig är det lika symoliskt som att gå in med sin far
    Ursäkta men vad dillar du om?

Symboliken i brudöverlämning: Bruden är omyndig och måste tas om hand, plikten att ta hand om (ägande) övergår från fadern till maken.

Symboliken i att gå in tillsammans: Två individer som tillsammans och på lika villkor gifter sig med varandra.
  • Panzerfaust
    Duchess skrev 2010-02-22 17:44:44 följande:
    Jag skulle aldrig vilja leva så själv, men jag känner många som gör det och respekterar deras livsval.
    Ah, men hur ofta är det egentligen ett val att leva underordnad sin man när vi talar om kulturyttringar och religiösa dumheter?
  • Panzerfaust
    Lyckliga013bruden skrev 2010-02-22 17:47:03 följande:
    Så då har jag ju som brud min vilja kvar eller har jag missat något?
    Ja du har missat något, detta är ytterligare en dumhet som understryker kvinnans mindre värde och oförmåga att ta egna beslut.
  • Panzerfaust
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 18:12:17 följande:
    Felet är väl såna som jag. Jag är biologiskt sett en kvinna, men jag trivs inte med det normen kräver av mig. Jag vill inte vara en man, jag vill inte vara kvinna. Det blir väldigt svårt för människor att acceptera mig om vi ska leva kvar i våra könsroller.
    Det är väl snarare så att folk måste acceptera att pojkar är pojkar, flickor är flickor och allt mittimellan är ok det med? Den könsfientliga inställningen som är allenarådande i dagsläget gynnar inte någon.
  • Panzerfaust
    Duchess skrev 2010-02-22 23:13:00 följande:
    Är det inte mer konstruktivt att bemöta inlägg istället för att anmäla dem?
    Kan man inte vinna en debatt med ord...nåja inget nytt under solen.
  • Panzerfaust

Sådär nu är båda inlägg (som jag skrivit) och du anmält borttagna, känns det bättre nu?

Tyvärr har jag ingen möjlighet att gå i svaromål innan moderatorn tar bort inläggen så de tas bort i enlighet med de vanliga tramsbreven med hänvisning till att inläggen uppfattas som stötande.

Personligen finner jag det tragiskt att vuxna människor inte har högre till tak i diskussioner och lika tragiskt att ett forum modereras sönder för att passa de som gnäller mest.

Det är tämligen makabert att man 2010 inte kan påpeka att ett ställningstagande för brudöverlämning är korkat, naivt och osmakligt utan att det ska censureras.

Det är även ganska märkligt att ett påpekande att det faktiskt finns korkade människor och åsikter anses stötande men jag antar att sanningen gör ont.

Och så undrar folk varför det nästan bara finns präster och brudar här, stor humor.

• Panzerfaust
    Chris24 skrev 2010-02-23 12:22:55 följande:
    Nej, jag hade inte brytt mig i vanliga fall heller men just nu är jag trött på vissa människor på BT och deras fantastiska inlägg konstant.Omoget eller ej.
    ja omoget är det tveklöst, det är bara synd att det är så enkelt att få kommentarer raderade för att man är en gnällig sate. Det för ofelbart tankarna till sandlådan och ungar som sitter och är störiga men springer och hämtar pappa så fort det hettar till lite.

För mig är det dock uppenbart att du varken förtjänar respekt eller respons och förr eller senare tröttnar också "pappa" på dina dumheter.
  • Panzerfaust
    kikel skrev 2010-02-23 15:31:51 följande:
    vad som är barnsligt är att hålla på att halv mobba folk på ett forum.
    Hur menar du nu? Vem mobbar? Vem är mobbad?
  • Panzerfaust
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-24 23:00:00 följande:
    Tycker tex Viktoria skändade sitt bröllop den dag hon accepterade sitt armband av sin blivande make.I modern tid borde det inte accepteras att man får en gåva som står som symbol för kyskhetsbältet av sin man.
    Det var väl Madeleine som fick det armbandet av sin kille? Och att påstå att hon skändade sitt bröllop (hur man nu gör det) för att hon har ett armband som designern Cartier gjort som anspelar löst på kyskhetsbältet såtillvida att det sitter ett litet lås på det känns lite magstarkt.
  • Panzerfaust

Nu var ju inte kyskhetsbälte någon utbredd företeelse vad jag vet men för all del symboliken i kyskhetsarmbandet (sicket namn) för väl snarare namnet till bdsm genren men vem vet, Madde kanske är lite kinky.

Kyskhetsbältet var ju snarast en del i tanken att kvinnan inte kunde kontrollera sin sexualitet och det känns ju onekligen lite unket. Tycker ändå att jämförelsen med brudöverlämningen ar lite skakig då kyskhetsbälten i det närmaste är en kuriosa från medeltiden som var ganska rå och brutal i det mesta medan brudöverlämning är i högsta grad aktuell fortfarande.

• Panzerfaust

Tja drar du paralleller kyskhetsbälte allt som har med oskuld att göra blir området ofantligt. Grejen med kyskhetsbälte kontra brudöverlämning är ju att bältet inte använts på sisådär 4-500år och då inte särskilt utbrett.

Men visst synen på kvinnans oskuld är i högsta grad aktuell och vill du ha ett modernt kyskhetsbälte så kan du ju se på kvinnlig omskärelse som i princip är ett bälte av kvinnans eget kött och blod.

Många bisarra saker och företeelser har människan skapat över århundraden kyskhetsbälten, kroppsstraff och religion för att nämna några.

• Panzerfaust
    Soldemor skrev 2010-02-25 09:17:53 följande:
    Diskuterade detta med en kollega igår och funderar allvarligt på att ta upp det med vår biskop.
    Go for it!

Det bör ju rimligtvis sätta igång en debatt och ge ringar på vattnet iaf, det skulle om inte annat visa att det finns de som vill framåt inom svenska kyrkan.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?