Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
Ahhh i love the smell of brudöverlämningstrådar in the eftermiddag.
Ahhh i love the smell of brudöverlämningstrådar in the eftermiddag.
Men det är väl skönt att vi i Sverige är öppna för förändring? Jag tycker det är trevligt med den mångfald dessa yttringar innebär, förstår verkligen inte de som sitter och gnäller på en kvinnofientlig sed som omyndigförklarar bruden vid vigseln. Det är väl lite mysigt och pittoreskt med en återgång till svunna tider?
Kvinnlig rösträtt borde också revideras, det finns ju ingen anledning att omyndiga fruntimmer ska få rösta, sedan kan vi ju återgå till svunna tiders arvsrätt så att det blir lite ordning på torpet.
Så ni som tycker brudöverlämning är rätt, fint och riktigt ska stå på er och ska veta att det finns miljoner om inte miljarder män i världen som stödjer er i er kamp mot friheten som de vet att ni inte vill ha.
Sådär nu är båda inlägg (som jag skrivit) och du anmält borttagna, känns det bättre nu?
Tyvärr har jag ingen möjlighet att gå i svaromål innan moderatorn tar bort inläggen så de tas bort i enlighet med de vanliga tramsbreven med hänvisning till att inläggen uppfattas som stötande.
Personligen finner jag det tragiskt att vuxna människor inte har högre till tak i diskussioner och lika tragiskt att ett forum modereras sönder för att passa de som gnäller mest.
Det är tämligen makabert att man 2010 inte kan påpeka att ett ställningstagande för brudöverlämning är korkat, naivt och osmakligt utan att det ska censureras.
Det är även ganska märkligt att ett påpekande att det faktiskt finns korkade människor och åsikter anses stötande men jag antar att sanningen gör ont.
Och så undrar folk varför det nästan bara finns präster och brudar här, stor humor.
Nu var ju inte kyskhetsbälte någon utbredd företeelse vad jag vet men för all del symboliken i kyskhetsarmbandet (sicket namn) för väl snarare namnet till bdsm genren men vem vet, Madde kanske är lite kinky.
Kyskhetsbältet var ju snarast en del i tanken att kvinnan inte kunde kontrollera sin sexualitet och det känns ju onekligen lite unket. Tycker ändå att jämförelsen med brudöverlämningen ar lite skakig då kyskhetsbälten i det närmaste är en kuriosa från medeltiden som var ganska rå och brutal i det mesta medan brudöverlämning är i högsta grad aktuell fortfarande.
Tja drar du paralleller kyskhetsbälte allt som har med oskuld att göra blir området ofantligt. Grejen med kyskhetsbälte kontra brudöverlämning är ju att bältet inte använts på sisådär 4-500år och då inte särskilt utbrett.
Men visst synen på kvinnans oskuld är i högsta grad aktuell och vill du ha ett modernt kyskhetsbälte så kan du ju se på kvinnlig omskärelse som i princip är ett bälte av kvinnans eget kött och blod.
Många bisarra saker och företeelser har människan skapat över århundraden kyskhetsbälten, kroppsstraff och religion för att nämna några.