• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • kikel

Men jösses vad trött jag börjar bli av allt detta tjat om att det har med hollywoodfilmer och att brudöverläming är förnedrande eller nått. De flesta länder som har brudöverläming har inget med förtryck att göra. I sverige gick överlämingen till utanför kyrkan av hela familjen innan vigseln så vad är skilnaden?

• shakynose
    kikel skrev 2010-02-22 17:02:45 följande:
    Men jösses vad trött jag börjar bli av allt detta tjat om att det har med hollywoodfilmer och att brudöverläming är förnedrande eller nått. De flesta länder som har brudöverläming har inget med förtryck att göra. I sverige gick överlämingen till utanför kyrkan av hela familjen innan vigseln så vad är skilnaden?
    Skillnaden är att det inte längre praktiseras.

Angående vilka länder som har något med kvinnoförtryck att göra, så vill jag faktiskt se lite siffror innan jag går med på att du har rätt.
  • kikel

Men brudöverlämingen praktiseras inte i sverige heller det är bara ordet som stör folk. Symboliken är den samma när man kommer in med sin blivande.

shakynose skrev 2010-02-22 17:08:54 följande:
    Skillnaden är att det inte längre praktiseras.Angående vilka länder som har något med kvinnoförtryck att göra, så vill jag faktiskt se lite siffror innan jag går med på att du har rätt.
  • Duchess

"Nazism praktiseras inte heller i Sverige, så om jag vill ha svastikor på min brudlämning är det helt okej. Svastikan betyder ju kärlek för mig, inte hat".

Jag tycker inte att varken ovanstående eller det du nyss skrev är hållbara resonemang.

kikel skrev 2010-02-22 17:11:05 följande:
    Men brudöverlämingen praktiseras inte i sverige heller det är bara ordet som stör folk. Symboliken är den samma när man kommer in med sin blivande.
  • JustMeAndMyLove

Faktiskt så var det där ett stort problem på Island!
    Svastikan användes osm symbol för fiskeflottan. De satt som symbol på fiskebåtar, på rökerier, på affärer etc. Många hade det även som tattuering.
    Sen blev det helt plötsligt en nazi-symbol.
    Det tog lång tid innan alla accepterade att deras symbol fått en sån stark innebörd för många i världen att de blev tvungen att ta bort den.

Så det där hör man än idag:
    "Nazism praktiseras inte heller i Sverige, så om jag vill ha svastikor på min båt är det helt okej. Svastikan betyder ju (ja vad de nu betyder) för mig, inte hat"

Duchess skrev 2010-02-22 17:15:59 följande:
    "Nazism praktiseras inte heller i Sverige, så om jag vill ha svastikor på min brudlämning är det helt okej. Svastikan betyder ju kärlek för mig, inte hat". Jag tycker inte att varken ovanstående eller det du nyss skrev är hållbara resonemang.
  • JustMeAndMyLove

På Island ska det förstås stå*

• shakynose
    kikel skrev 2010-02-22 17:11:05 följande:
    Förtydligar: Det praktiseras inte ens symboliskt längre. Det sker ingen ceremoniell överlämning av bruden på kyrktrappan.
  • Duchess

Ah... justja! Min man har jobbat inom fiskeindustrin på Island, och han nämnde något om svastikor och fiskebåtar nån gång. Det hade jag glömt. Tack för påminnelsen Det är ännu en bra illustration till att symboler och symboliska handlingar är laddade med värderingar som inte är så lätta att tvätta bort.

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-22 17:19:25 följande:
    Faktiskt så var det där ett stort problem på Island!Svastikan användes osm symbol för fiskeflottan. De satt som symbol på fiskebåtar, på rökerier, på affärer etc. Många hade det även som tattuering.Sen blev det helt plötsligt en nazi-symbol. Det tog lång tid innan alla accepterade att deras symbol fått en sån stark innebörd för många i världen att de blev tvungen att ta bort den.Så det där hör man än idag:"Nazism praktiseras inte heller i Sverige, så om jag vill ha svastikor på min båt är det helt okej. Svastikan betyder ju (ja vad de nu betyder) för mig, inte hat"
  • kikel

Men jag tycker inte att det är hållbart att säga att det är fel med brudöverläming. När har någon ens tagit upp svastikor? har inte med saken att göra.
    Tycker bara det är hemskt att vi som ska ha brudöverläming ska behöva få utstå allt hat mot det. Inte är vi på er och försöker ändra på era verderingar

Duchess skrev 2010-02-22 17:15:59 följande:
    "Nazism praktiseras inte heller i Sverige, så om jag vill ha svastikor på min brudlämning är det helt okej. Svastikan betyder ju kärlek för mig, inte hat". Jag tycker inte att varken ovanstående eller det du nyss skrev är hållbara resonemang.
  • Duchess

Svastikor är en parallell. En ganska bra sådan, tycker jag.

Jag hatar för övrigt inte någon person som gillar brudöverlämning. Däremot avskyr jag allt som har med den kvinnoförnedrande traditionen att göra, och kan inte begripa hur någon vill använda sig av den på sin bröllopsdag.

kikel skrev 2010-02-22 17:22:10 följande:
    Men jag tycker inte att det är hållbart att säga att det är fel med brudöverläming. När har någon ens tagit upp svastikor? har inte med saken att göra.Tycker bara det är hemskt att vi som ska ha brudöverläming ska behöva få utstå allt hat mot det. Inte är vi på er och försöker ändra på era verderingar
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?