Inlägg från: kikel |Visa alla inlägg
  • kikel

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag kommer gå in med min far i kyrkan och prästen vi har valt har inget imot det alls.
    Och strunta i alla elake komentarer du kan få av att du går in med din far jag har struntat idom och det tror jag retar upp dom änu mer men det är mitt val inte deras så jag förstår inte varför de ska lägga sig i mitt bröllop jag har inte lagt mig i deras

• kikel

Bra!

Dolly84 skrev 2010-02-18 17:40:35 följande:
    Ja, bröllopet handlar väl självklart fortfarande om mig och min fästman, även om min pappa får några minuter i "rampljuset"! Jag är nyfiken på om alla ni som är så emot detta är exemplariskt jämnställda hemma också? Eftersom ni verkar störa er så mycket på detta. Inte för att gången med min pappa har något med jämnställdhet att göra för mig. Och jag orkar faktiskt inte att bry mig om vad det står för hos andra. Eftersom det är något fint och speciellt för mig.
  • kikel

Du ger värkligen inte upp. Vi kommer göra som vi vill oavsett vad vissa tycker om det. Allt blir mordärare även kyrkan.

Duchess skrev 2010-02-18 18:21:31 följande:
    Ja, absolut - om man väljer borgerlig vigsel. Då får man utforma den precis som man vill, så länge man svarar ja Väljer man att ha en vigselgudstjänst i kyrkan så är man också huvudpersoner i ett gudstjänstfirande. Då gör man inte som man vill.
  • kikel

Om jag hade gift mig med en Svensk man skulle jag ha gått in med honom. Men nu ska jag gifta mig med en skotte och vi vill blanda bägge traditioner och det är svårt att göra skotska seder i sverige men en av dom är att jag kommer in med pappa, det är därför jag gör det och jag är glad att våran präst är med på det. Hela vigseln kommer att ske på engelska.

• kikel

Därför det finns ingen tradion av det för oss i alla fall. Som sagt hade jag gift mig med en svensk man hade jag gått in med honom

Duchess skrev 2010-02-19 13:41:03 följande:
    Är det ingen av er som funderat på att istället låta brudgummen ledas in i kyrkan av sin far eller mor?
  • kikel

Ja därför att somboliken du syftar till är inte symboliken för någon här.

Duchess skrev 2010-02-19 13:51:16 följande:
    Och då tycker du/ni att traditionen är viktigare än symboliken?
  • kikel

hhmm jag undrar om alla som är imot brudöverläming vet varför man från första början gick in med sin blivande i kyrkan i sverige?? För att överlämingen skede utanför kyrkan av hela familjen. Så igentligen så har det ingen betydelse eller?

• kikel

Lika stor fri vilja har hon att gå in med sin far

wiicky skrev 2010-02-19 18:15:33 följande:
    Det är iof sant, men då fick man i alla fall gå in kyrkan tillsammans och av fri vilja...
  • kikel

Men jösses vad trött jag börjar bli av allt detta tjat om att det har med hollywoodfilmer och att brudöverläming är förnedrande eller nått. De flesta länder som har brudöverläming har inget med förtryck att göra. I sverige gick överlämingen till utanför kyrkan av hela familjen innan vigseln så vad är skilnaden?

• kikel

Men brudöverlämingen praktiseras inte i sverige heller det är bara ordet som stör folk. Symboliken är den samma när man kommer in med sin blivande.

shakynose skrev 2010-02-22 17:08:54 följande:
    Skillnaden är att det inte längre praktiseras.Angående vilka länder som har något med kvinnoförtryck att göra, så vill jag faktiskt se lite siffror innan jag går med på att du har rätt.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?