• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Panzerfaust
    Rufsas skrev 2010-02-22 15:43:31 följande:
    Känner du några muslimer och har du belägg för detta? Menar du att vi som vill gå in med en förälder är indoktrinerade?Du är inte lite fräck som sätter dig på din pidestal där uppe.
    Ja, det har jag belägg för.

Ja, ni är indoktrinerade antingen av hollywood eller kulturer som anser att överlämning är ok (alternativt kriminellt naiva).

Ja visst är den fin min piedestal?
  • kikel

så det är inte symboliskt när man går in med sin blivande? för mig är det lika symoliskt som att gå in med sin far

shakynose skrev 2010-02-22 17:20:13 följande:
    Förtydligar: Det praktiseras inte ens symboliskt längre. Det sker ingen ceremoniell överlämning av bruden på kyrktrappan.
  • JustMeAndMyLove

Brudöverlämning har självklart inget med nazism att göra, det påstår ingen.
    Jag tyckte bara det var ett bra sätt att diskutera tolkning av symboler.
    Dina värderingar är det inget fel på och du har absolut rätt till dem. Men när man diskuterar för och emot på ett forum så kommer ju vi med andra värderingar trycka på med den fakta och de tankar vi har. Precis som att ni kommer delge eran fakta och era tankar.
    Ingen borde bli kränkt men missförstånd händer lätt. Mitt exempel med BDSM koppel togs tex väldigt fel. Jag var inte uite efter att jämföra er med nån som går i koppel. Jag ville bara påpeka att där hade vi ett par som tyckte att alla andra skulle acceptera att de vist kunde vara jämnställd trots koppel.
    Att folk tog illa upp pga det symboliska struntade de i. Bara det jag ville få fram

kikel skrev 2010-02-22 17:22:10 följande:
    Men jag tycker inte att det är hållbart att säga att det är fel med brudöverläming. När har någon ens tagit upp svastikor? har inte med saken att göra.Tycker bara det är hemskt att vi som ska ha brudöverläming ska behöva få utstå allt hat mot det. Inte är vi på er och försöker ändra på era verderingar
  • anne på grönkulla

Jo, men det symboliserar nåt annat - det symboliserar att bägge parterna som gifter sig gör det av egen fri vilja och ingen av dem tvingas dit av någon annan som tar sig rätten att bestämma över deras livsval. Så visst är det valet också djupt symboliskt.

kikel skrev 2010-02-22 17:25:26 följande:
    så det är inte symboliskt när man går in med sin blivande? för mig är det lika symoliskt som att gå in med sin far
  • kikel

Men vad finnt att du i sådana fall vet allt om våran uppfostran

Panzerfaust skrev 2010-02-22 17:24:31 följande:
    Ja, det har jag belägg för.Ja, ni är indoktrinerade antingen av hollywood eller kulturer som anser att överlämning är ok (alternativt kriminellt naiva).Ja visst är den fin min piedestal?
  • JustMeAndMyLove

Minst lika symboliskt, och det har för många en väldigt vacker symbolik. Två fria individer som ingår ett äktenskap.

• Panzerfaust
    Ursäkta men vad dillar du om?

Symboliken i brudöverlämning: Bruden är omyndig och måste tas om hand, plikten att ta hand om (ägande) övergår från fadern till maken.

Symboliken i att gå in tillsammans: Två individer som tillsammans och på lika villkor gifter sig med varandra.
  • shakynose
    Symbolhandlingen att gå in tillsammans med min käresta är jättestark, inte tu tal om det. Att vi båda gör det av egen vilja och djup kärlek är liksom hela grejen....
  • MochA

Jag undrar fortfarande hur det kan vara okej för mannen att fria, hur morgongåvor kan anses acceptabelt, varför bruden ska bära vitt, hur slöja ens kan komma på tal mm ???

Dessa seder och traditioner har alla ett symboliskt värde som inte borde förknippas med jämställdhet.

Sedan är jag fortfarande frågande till var alla män på detta forum gömmer sig? I jämställda Sverige borde det vara 50/50 mellan könen på ett bröllopsforum, eller?

Uppenbarligen lockar bröllop fram något hos fler kvinnor än män som gör att vi sitter på ett forum och diskuterar. Detta något visar sig olika men enligt mig så verkar alla vara påverkade av sina egna förställningar om bröllop som bygger på deras tidigare erfarenheter, traditioner och intryck. Vi har bara snappat upp olika saker.

Håller med den som ovan skrev att vi hellre bör tänka på de enorma summor vi spenderar, hur mycket nytta vi skulle kunna göra för dessa pengar! Merparten av skribenter i detta forum tycks ändå hellre vilja lägga tusenlappar på vita klänningar som symboliserar oskuld (vilket jag tror få av oss är) än att spendera dem på "vettiga" saker som tex kan hjälpa människor runt om i världen. Så egentligen, vad gör det då om några vill ha med sig pappa i kyrkgången eller ej?

maxiander.blogspot.com/

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?