• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • eldstad
    MochA skrev 2010-02-22 09:52:28 följande:
    Kom på två frågor som började snurra i huvudet när jag skummat igenom denna långa långa tråd
    1. Om brudparet går in tillsammans, när träffas de då? Vidhåller man traditionen att brudgummen inte får se bruden i hennes klänning eller skippar man allt sånt?
    [/citat]

Att brudgummen inte får se bruden innan vigseln är väl även det en amerikansk tradition. Antingen gör man sig iordning på olika håll och möts vid kyrkan. Eller så gör man sig iordning tillsammans och åker till kyrkan tillsammans (min mamma och pappa åkte häst och vagn från deras hus till kyrkan t.ex.)

[citat]
    2. Om brudöverlämning anses kvinnofärnedrande, hur ska man då förhålla sig till frieri??? Att mannen bestämmer när han vill fråga om kvinnans hand, och egentligen innan dess ska ha bett hennes far om lov, måste ju var i princip ännu eländigare ur jämställdhetssynpunkt? Eller? Har hört att kvinnor bara får fria på skottdagen, var fjärde år, trodde det var gammal sed man kan ha fullkomligt fel. Ska paret då tillsammans bestämma ett förlovningsdatum och köpa ringarna tillsammans för att det inte ska riskera att stöta sig med släktingarna? (Min blivande man friade i alla fall, enligt mig, på ett sagolikt romantiskt sätt maxiander.blogspot.com/2010/01/forsta.html)
    [/citat]

Ja, visst är det tur att man inte längre frågar pappa om lov för att fråga om dotterns hand, det hade ju varit minst lika illa. Numera är det nog godtagbart för kvinnor att fria hela året om. Jag och min M2B diskuterade att vi ville gifta oss och bestämde oss för att köpa ringar tillsammans, hur vi skulle stöta oss med släktingarna förstår jag inte riktigt dock.

[citat]
    3. Om det ska var helt bröllopsjämställt så undrar jag var alla killar på detta forum är??? Varför ska det vara solklar majoritet av tjejer på ett bröllopsforum? Var är alla bröllopsjämställdhetssökares blivande män?maxiander.blogspot.com
    Ja, det undrar jag med!
  • shakynose
    Chris24 skrev 2010-02-22 10:22:59 följande:
    Jag har aldrig sagt den ena är bättre än den andra men vissa är mer på än andra, från BÅDA sidorna. Vilket jag anser är onödigt.
    Jag har en känsla av att det skulle bli en bättre diskussion om flera härinne lade ner defensiven, och vågade utforska vad det egentligen innebär att vi tycker olika om symboler och hur man bäst hanterar det.
    Just nu verkar det vara långt långt borta...
  • eldstad

Oops, trodde jag kunde dela upp citatet och skriva svar emellan, men det gick tydligen inte. Hoppas ni ser vad jag skrivit i vilket fall som ;)

• Chris24
    shakynose skrev 2010-02-22 10:32:31 följande:
    Jag har en känsla av att det skulle bli en bättre diskussion om flera härinne lade ner defensiven, och vågade utforska vad det egentligen innebär att vi tycker olika om symboler och hur man bäst hanterar det. Just nu verkar det vara långt långt borta...
    Men saken är den att vissa tror defensiven kommer från en sida bara? Den kommer från olika håll, både för och emot. Dem onödiga kommentarerna är väl bara för att man ska helt enkelt jävlas, jag ser inte anledningen annars. Men det är ingen som blir varken arg just nu eller säger nåt tycker jag men däremot så har folk bara bett om lite respekt för vad man väljer för sitt bröllop, både gällande ingång med sin far eller barnfritt på ens bröllop.
  • anne på grönkulla

Man kan ju göra en stor sak av ögonblicket man ses även om det är nånannstans och mindre offentligt. Man kan ses i porten och gå in tillsammans eller ses nånannanstans redan uppklädda och åka till vigseln tillsammans. För min del var det verkligen inte viktigt och vi höll inte på nån uppdelning (mer än att vi såg till att ha varsitt badrum att fixa oss i).

Nåt regelrätt formellt frieri var ingen av oss heller intresserad av. Att gifta oss var ett beslut vi fattade tillsammans, liksom alla andra stora beslut om vårt liv och vår relation. Jag hade inte velat vänta på ett frieri utan att själv ha en möjlighet att påverka vår framtid och tycker helt ärligt att det känns lite konstigt med så många berättelser på BT med tjejer som går o våndas i ovisshet över "när ska han fria" - jag har mött en och annan sån i verkligheten också men de är i stark minoritet i min bekantskapskrets.

fråga 3 är en mycket bra fråga. Jag skulle själv inte välja att gifta mig med någon som var helt oengagerad i bröllopet - men man får ju också gemensamt välja en nivå som båda klarar att hantera. Men jag är nog lika ointresserad som min man av att färgmatcha servetter.

MochA skrev 2010-02-22 09:52:28 följande:
    Kom på två frågor som började snurra i huvudet när jag skummat igenom denna långa långa tråd1. Om brudparet går in tillsammans, när träffas de då? Vidhåller man traditionen att brudgummen inte får se bruden i hennes klänning eller skippar man allt sånt?2. Om brudöverlämning anses kvinnofärnedrande, hur ska man då förhålla sig till frieri??? Att mannen bestämmer när han vill fråga om kvinnans hand, och egentligen innan dess ska ha bett hennes far om lov, måste ju var i princip ännu eländigare ur jämställdhetssynpunkt? Eller? Har hört att kvinnor bara får fria på skottdagen, var fjärde år, trodde det var gammal sed man kan ha fullkomligt fel. Ska paret då tillsammans bestämma ett förlovningsdatum och köpa ringarna tillsammans för att det inte ska riskera att stöta sig med släktingarna? (Min blivande man friade i alla fall, enligt mig, på ett sagolikt romantiskt sätt maxiander.blogspot.com/2010/01/forsta.html)3. Om det ska var helt bröllopsjämställt så undrar jag var alla killar på detta forum är??? Varför ska det vara solklar majoritet av tjejer på ett bröllopsforum? Var är alla bröllopsjämställdhetssökares blivande män?maxiander.blogspot.com
  • Chris24
    Duchess skrev 2010-02-22 10:22:51 följande:
    Ja, det också! Men varför tror du att det alltid är bruden som leds in i kyrkan av sin far, och inte brudgummen som leds in av sin mor?
    Men det är ingen som har sagt att man tvunget måste som brud, bli "överlämnad" av sin far. Om nu mannen vill bli "överlämnad" av sin kära mamma så får man väl bestämma om det också som par helt enkelt. Och då kanske bruden står där och väntar sådär fint helt enkelt. Ingen som förespråkar att endast bruden måste gå in på ett visst sätt med en viss någon eller?
  • anne på grönkulla

Nej, kanske inte. Men varför tror du att vi hittills inte hört nån som gjort det valet?

Chris24 skrev 2010-02-22 10:37:30 följande:
    Men det är ingen som har sagt att man tvunget måste som brud, bli "överlämnad" av sin far. Om nu mannen vill bli "överlämnad" av sin kära mamma så får man väl bestämma om det också som par helt enkelt. Och då kanske bruden står där och väntar sådär fint helt enkelt. Ingen som förespråkar att endast bruden måste gå in på ett visst sätt med en viss någon eller?
  • shakynose
    Chris24 skrev 2010-02-22 10:37:30 följande:
    Det står iaf klart och tydligt "pappa" i rubriken.

Visst "får man" bestämma om allt till sitt bröllop som par. Ingen har sagt något annat, men med den friheten så följer inte att alla måste vara glada för parets skull oavsett vilka dumheter de hittar på som par. Jag kan inte säga att jag har särskilt starka åsikter om brudöverlämningens vara eller icke vara, men jag tycker inte att den som har starka åsikter om det skall vara tyst och glädjas.

Det finns en mycket verklig orsak till att diskussioner om denna sed blir hårda och folk känner sig påhoppade, den orsaken är att det för vissa är en symbol för värderingar som man helt enkelt inte kan accptera. När man som blivande brud sedan får veta att det man planerar och drömmer om är något som är helt oacceptabelt för så många, så är det klart att det blir obehagligt och man kanske till och med känner sig sårad: "Min pappa är ingen kvinnoförtryckare", liksom. Trots att argumenten egentligen är helt sakliga och helt utan påhopp.

Men det får man helt enkelt ta, anser jag, det är en känslig diskussion och det går inte att ha det på något annat sätt!
  • Chris24

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 10:47:43 följande:

Nej, kanske inte. Men varför tror du att vi hittills inte hört nån som gjort det valet?
    Vet inte, upplys mig om varför?
  • anne på grönkulla

Nej, jag vet inte - men du säger ju att det inte är nödvändigt att det är just brudens pappa. Och då undrar jag om du också har en tanke om varför det hittills bara är just brudens pappa.

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?