• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Sebastiána

Om man är för jämställdhet vill man mota alla tendenser till en tillbakagång till ojämställdhet.

• Andreas flicka

Fast det där med favours finns faktiskt i en hel del andra länder. I Grekland är det tradition att ge gästerna sockerdragerad mandel. Mandlarna ska vara 7 till antalet och symboliserar lycka och välgång. Jag tycker således inte att det är fånigt med favours - kunde finnas ett annat namn för det dock. Gästgåva kanske?

• Soldemor

Jag hade en vigsel i höstas, där bruden samma vecka som vigseln skulle vara, meddelade att hon skulle överlämnas av sin far. Jag föklarade ursprunget och hur symboliken kunde uppfattas, men hon framhärdade, ok. Men när vi sedan skulle öva för vigseln och hon frågade hur de skulle göra, så sa jag bara, att de fick sköta det själv, och att för mig så började vigseln när paret stod tillsammans framför altaret.
    Önskar verkligen något sorts beslut i den här frågan från kyrkomötet!

• Rufsas

För alla ni som tror att favours är från USA så vill jag bara upplysa er om att det inte alls är så. Favours finns i nästan hela världen och är en gammal sed.

• Sebastiána

Jag har varit på ett italiensk bröllop - där vi också fick sockerdragerade mandlar på vägen ut från festen.

Vi vill inte ha gästpresenter ändå - och godis får gästerna, men på gottebordet.

• Andreas flicka

@Sebastiána

Intressant att traditionen med mandlarna också finns i Italien. I Grekland får man mandlarna direkt efter vigseln när man är på väg från vigseln till festen.

• CeKe

Ärligt talat så är det ingen i min närhet som skulle se det som att en brud blev överlämnad och att det finns nån symbolik i detta. Har frågat flera om deras tankar kring det, även den äldre generatioen, och ingen har fattat vad jag dillar om för dumheter

Så ledsen att säga det, men jag tror mest att det är här på BT som det ses som nåt fult med nån stor symbolik.

• Rufsas
    CeKe skrev 2010-02-21 12:36:34 följande:
    Så ledsen att säga det, men jag tror mest att det är här på BT som det ses som nåt fult med nån stor symbolik.
    Jag hade heller aldrig hört någon ogilla det innan jag blev medlem på BT.
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-02-21 12:43:34 följande:
    Jag hade heller aldrig hört någon ogilla det innan jag blev medlem på BT.
    Jag hade ingen aning om att det var så många som förespråkade brudöverlämning innan jag började hänga på BT. På ALLA bröllop jag varit på, även det i Italien, har brudparet gått in tillsammans.
  • CeKe

Nåja, det är en viss skillnad i att förespråka och inte göra nån big deal av det hela... Tycker väl mest att det måste vara väldigt tråkigt för er som är så oerhört emot det hela, om ni hamnar på en vigsel där bruden går in med någon annan än brudgrummen. Måste va hemskt att välja att sitta och må dåligt över något som för alla andra inte är något fult eller konstigt, utan bara ett annat sätt att gå in i kyrkan!

För mig gör det verkligen detsamma om ett brudpar väljer att mötas framme vid altaret eller gå in tillsammans, finns inget som är finare eller fulare än det andra! Det viktiga är väl att det är en dag i kärlekens tecken

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?