Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
Jag har inte bestämt mig om jag ska gå själv eller med pappsen. Och ja, jag vet allt om symboliken etc, så det behöver ni inte berätta
Jag har inte bestämt mig om jag ska gå själv eller med pappsen. Och ja, jag vet allt om symboliken etc, så det behöver ni inte berätta
Trasan99: Inte då. Det härliga är väl att alla har rätt till sin egen uppfattning i olika frågor
Fast snälla rara, inte är det så att man inte delar dagen tillsammans bara för att man inte väljer att gå in längs altargången tillsammans??? Det kan ju bara vara ett annat sätt att dela det minnet på än så som vissa finner som det enda korrekta sättet.
Jag håller med om att det alltid är bra att göra medvetna val och jag vet att vigsel är en gudstjänst och att det finns regler och riktlinjer kring det, vilket jag respekterar! Samtidigt är jag rätt fascinerad över er som orkar hålla alla dessa trådar med information om vad brudöverlämning står för i grunden.. men ni gör ett bra jobb där Men om nu brudpar har frågat sina präster och de sagt ja, så låt dem göra som de bestämt med sina präster och klanka inte ner på dem för det.
Ingen blir glad av att dessa trådar blir hetska otrevliga diskussion och nej, alla kommer aldrig att bli överens i denna fråga.
Eller att prästen kanske inte är kvar i ett stenålderstänk???
Och jo, har prästen sagt ja, så kan man göra som man vill. Oavsett om det är en gudstjänst eller inte. Men jag håller också med om att man som brudpar absolut inte ska böna och be en präst om att gå med på "överlämning" om han/hon från början sagt nej.
Vi tänker olika och vet du, det är ju det som är så underbart med människor! Vore riktigt trist om alla bara höll med varandra hela ti´n Jag hör vad du säger (eller skriver) och repekterar det, så hoppas du respekterar mina (och andras) sätt att tycka och tänka också.
Och vet ni, jag är ingen "bruöverlämningsförespråkare" egentligen, bara en förespråkare för att man måste vara beredd att lyssna på andra människors sätt att se och tänka kring saker. Tycker det viktigaste faktiskt är att ha respekt för sina medmänniskor och vara beredd att ta in att vi alla är olika, men har helt rätt i att vara och tänka olika!
Och ja, respektera kyrkan också såklart. Men det gör ett brudpar som frågar sin präst om det är ok och lyssnar på det svar prästen ger!
Ärligt talat så är det ingen i min närhet som skulle se det som att en brud blev överlämnad och att det finns nån symbolik i detta. Har frågat flera om deras tankar kring det, även den äldre generatioen, och ingen har fattat vad jag dillar om för dumheter
Så ledsen att säga det, men jag tror mest att det är här på BT som det ses som nåt fult med nån stor symbolik.
Nåja, det är en viss skillnad i att förespråka och inte göra nån big deal av det hela... Tycker väl mest att det måste vara väldigt tråkigt för er som är så oerhört emot det hela, om ni hamnar på en vigsel där bruden går in med någon annan än brudgrummen. Måste va hemskt att välja att sitta och må dåligt över något som för alla andra inte är något fult eller konstigt, utan bara ett annat sätt att gå in i kyrkan!
För mig gör det verkligen detsamma om ett brudpar väljer att mötas framme vid altaret eller gå in tillsammans, finns inget som är finare eller fulare än det andra! Det viktiga är väl att det är en dag i kärlekens tecken
bra skrivet!