• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Duchess

Är det ingen av er som funderat på att istället låta brudgummen ledas in i kyrkan av sin far eller mor?

• kikel

Därför det finns ingen tradion av det för oss i alla fall. Som sagt hade jag gift mig med en svensk man hade jag gått in med honom

Duchess skrev 2010-02-19 13:41:03 följande:
    Är det ingen av er som funderat på att istället låta brudgummen ledas in i kyrkan av sin far eller mor?
  • Duchess

Tack för att du tog dig tid att skriva en förklaring!

Jag funderar över detta: "Känner mig lite löjlig över förklara att den sk. brudöverlämningen inte har något med att jag är förtryckt att göra. Ser inte ens sambandet mellan förtryckt och brudöverlämning. Även fast jag nu är medveten om vad det står för i historian. Men jag har en helt egen syn på det. Eftersom det har en helt annan betydelse för mig."

Jag har rent generellt svårt för tanken på att man själv kan bestämma vad en symbolisk handling betyder, och att den kan betyda olika saker för olika personer. Själva poängen med en symbolisk handling är ju att den faktiskt symboliserar något, och i det här fallet är vi ju överens om varifrån själva handlingen kommer (även om vi inte är överens om hur den ska tolkas idag).

Är det praktisk möjligt att förändra en symbolik? Jag tror att det går, men det är väldigt svårt. Om jag t ex skulle vilja brodera små röda svastikor på släpet till min brudklänning så tror jag att det skulle bli starka reaktioner i kyrkan. De flesta menar nog att svastikan är så starkt förknippad med nazismen, och att man inte kan bortse från det. Men om jag ärligen menar att jag läst mycket historia och väljer tolkningen där svastikan är en symbol för solen och ljuset - kan jag då inte ha svastiskor?

Jo, jag kan, men jag måste räkna med en stark reaktion från de som menar att symboliken lever kvar. På liknande sätt menar jag att det förhåller sig med brudöverlämningen. Den är en konkret och tragisk verkliget för många kvinnor runtom i världen än idag. Att några kvinnor i västerlandet väljer att frivilligt underkasta sig en symbolik som för andra är krass verklighet, det måste vara oerhört svårt att förstå för de kvinnor som inte är lika priviligerade som du och jag. Det är ett av skälen till att jag är emot brudöverlämning i de fall där kvinnan inte avser att leva underordnad sin man i det fortsatta äktenskapet.

Dolly84 skrev 2010-02-19 11:26:11 följande:
    Okej. Här kommer mina motiv. Jag och min pappa har en jättebra relation och jag ser det som en så fin sak att han går bredvid mig in i kyrkan. Det är inget han har bett mig om, eller önskat. Men när jag frågade så gick han med på det, inga konstigheter alls. Vi har knappt pratat om det. Det är min bild som jag alltid har haft i huvudet som speglar att jag önskar att ha det så. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte kom i från hollywood-filmerna (som någon påpekade). Fram tills några veckor sedan visste jag inte ens att det kanske inte var okej i svenska kyrkan. Lite dumt, men ändå inte. Har inte varit på så många bröllop och går nästintill aldrig till kyrkan. Anledningen till att vi har valt att gifta oss i en kyrka är att vi tycker att det är en så mäktig och framför allt en fin plats. Har alltid tyckt att det är en speciell känsla att kliva in i en kyrka, trots att jag inte är särskilt troende.Ska kanske nämna hur nervös jag kommer att vara! Tänk om jag svimmar eller snubblar. Hur skönt är det inte att ha någon som går bredvid då? Eftersom min fästman kommer att stå där framme vid sin bestman så blir mitt alternativ att gå in ensam, om jag inte får ha min far bredvid. Vill inte att min fästman ser mig innan vigseln och för honom kommer det vara ett speciellt ögonblick när jag kliver in i kyrkan :) Efter vigseln går vi ut på vår väg som gifta!Detta har alltså absolut inget med att min pappa äger, tvingar eller vill bli av med mig, att göra. Jag och min kille har bott ihop i 2.5 år, utan att det har stört någon alls (?!). Känner mig lite löjlig över förklara att den sk. brudöverlämningen inte har något med att jag är förtryckt att göra. Ser inte ens sambandet mellan förtryckt och brudöverlämning. Även fast jag nu är medveten om vad det står för i historian. Men jag har en helt egen syn på det. Eftersom det har en helt annan betydelse för mig.Får jag ett nej av prästen så kommer jag att acceptera det, kommer alltså inte gå in här och skriva ett argt inlägg. Utan då är det som det är.Hoppas ni förstår lite grann av hur jag tänker på det här. Ser der inte så allvarligt, utan bara som en enkel önskan.
  • Duchess

Och då tycker du/ni att traditionen är viktigare än symboliken?

kikel skrev 2010-02-19 13:48:47 följande:
    Därför det finns ingen tradion av det för oss i alla fall. Som sagt hade jag gift mig med en svensk man hade jag gått in med honom
  • Dolly84

Men om man bär slöja när man gifter sig då? Den symboliserar ju brudens oskuld. Är det då fel att bära slöja när man inte är oskuld? Spottar man då på de som faktiskt bär slöja för att de är oskulder? Man kan ju gå hur långt som helst med det här...

Men så vitt jag vet så kommer inte mitt bröllop vara en stor mediahändelse, så jag tror inte att någon blir sårad eller kränkt av hur jag vill göra.

• Andreas flicka

Det finns en liten tunn bok som heter Feminism av Lena Gemzöe. Jag anser att den är läsvärd, även om jag kanske tycker att vissa saker är ganska radikala och provocerande (man känner lite hur blodet svallar när man läser).

I den står bl.a. lite om forna tiders överlämning av kvinnan som en gåva från en man (pappan) till en annan (maken). Att kvinnan ofta har setts som en gåva, ett ting, som inte har någon bestämmanderätt.

Jag ställer mig alltså mycket tveksam till det här med brudöverlämning. Min uppfattning är dock att vi inte kan förhindra ett införlivande av andra kulturers traditioner i vår kultur - det är ju en naturlig utveckling. Mycket kommer och har kommit från USA, vi proppas bl.a. fulla av "hur det ska vara" genom alla Hollywoodfilmer som produceras. Man blir lite Hollywoodskadad (nej, din kille kommer inte springa efter tåget som du av någon anledning har hoppat på precis när ni har gjort slut, stoppa det och kyssa dig på perrongen samt fria med världens största diamantring). Om detta forum funnits år 1980 är min gissning att frågan om brudöverlämning inte ens hade tagits upp.

Traditioner kanske i vissa fall till för att brytas men frågan är vilka traditioner man vill ha kvar och vad symboliserar traditionen?

Vem vet, snart kanske vi börjar fira Thanksgivning i Sverige?

• Andelle

Andreas flicka skrev 2010-02-19 15:09:31 följande:

I den står bl.a. lite om forna tiders överlämning av kvinnan som en gåva från en man (pappan) till en annan (maken). Att kvinnan ofta har setts som en gåva, ett ting, som inte har någon bestämmanderätt.
    Precis, och vi får inte glömma att det är först i modern tid som äktenskap är något man ingår av kärlek. Tidigare var det en affärsuppgörelse där kvinnor var valutan för att öka männens makt, knyta affärskontakter samt binda samman släkter med angränsande marker och intresseområden. Så här gick det till från torp till slott och i skenet av det känns brudöverlämningen som en smutsig sedvänja.
  • rottizz1

Min pappa överlämnade mig- gifte oss i partille för 2,5 år sen och det var absolut inga problem

• kikel

Ja därför att somboliken du syftar till är inte symboliken för någon här.

Duchess skrev 2010-02-19 13:51:16 följande:
    Och då tycker du/ni att traditionen är viktigare än symboliken?
  • Duchess

Menar du att innehåller i brudöverlämning är en subjektiv fråga?

kikel skrev 2010-02-19 16:09:27 följande:
    Ja därför att somboliken du syftar till är inte symboliken för någon här.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?