• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Dolly84
    Duchess skrev 2010-02-18 18:26:59 följande:
    Nej, jag är en tjurig rackare Och nej, ni kommer inte att få göra som ni vill om ni väljer en kyrklig vigsel (om ni nu inte vill ha vigseln exakt som den kyrkliga handboken föreskriver, såklart). Varför inte välja en borgerlig vigsel om ni vill utforma vigselakten helt efter eget huvud?
    Men VEM av oss har sagt att vi vill utforma "vigseln efter eget huvud"? Var står det någonstans? Om prästen säger ja, så är det väl inget mer med det? Eller har du fortfarande synpunkter då?
  • Duchess

Själv tycker jag nog att det är mer "stenålderstänk" att förespråka brudöverlämning än att gå in tillsammans i kyrkan.

Jag känner också flera par där mannen och kvinnan väljer att leva i en relation där kvinnan är underordnad mannen. Att några av dessa har haft brudöverlämning vid sin vigsel tycker jag är helt OK, för då stämmer symboliken överens med hur paret vill utforma sitt liv tillsammans. Så det stämmer inte att jag i alla sammanhang är emot brudöverlämning.

CeKe skrev 2010-02-18 18:28:11 följande:
    Eller att prästen kanske inte är kvar i ett stenålderstänk???Och jo, har prästen sagt ja, så kan man göra som man vill. Oavsett om det är en gudstjänst eller inte. Men jag håller också med om att man som brudpar absolut inte ska böna och be en präst om att gå med på "överlämning" om han/hon från början sagt nej.
  • sarafalk

Oj visste inte att detta var ett ämne som väcker så mycket känslor!!!

Tycker det är helt upp till brudparet att själva välja hur dom vill göra.

För mig o min blivande lutar det åt att min far eller eventuellt yngsta bror kommer att gå med mig in i kyrkan. Jag tror att det kan bli väldigt fint :)

Har inget att göra med att min far ska "lämna över" mig. Det har han nog redan gjort för länge sedan. Handlar mer om att jag vill gå in i kyrkan och få se min underbart snygga älskling stå där framme och vänta på mig och vår framtid tillsammans :)

• Duchess

Du skrev "kan inte alla få göra som de vill?". Det var det jag syftade på när jag skrev att det var bättre att välja borgerlig vigsel om man inte vill behöva följa en på förhand given ritual.

Om prästen säger ja så är det ju en annan femma. Då är det prästen som gör avsteg från den kyrkliga traditionen (vilket jag tycker är illa, men det är ju prästens ansvar). Du vet ju inte heller varför prästen säger ja. Det finns ju som sagt många skäl till det.

Dolly84 skrev 2010-02-18 18:30:15 följande:
    Men VEM av oss har sagt att vi vill utforma "vigseln efter eget huvud"? Var står det någonstans? Om prästen säger ja, så är det väl inget mer med det? Eller har du fortfarande synpunkter då?
  • passionsblomman

Här är det faktiskt så att just att det INTE var enligt stenålderstänket när kyrkan valde sin vigselritual, gör att jag verkligen av själ och hjärta tycker att de är värd att värna, bevara och vara stolt över.

När kyrkan står för något så viktig som människors lika värde så finns de sannerligen all anledning att inte låta RIKTIGA stenålddersgrejor smyga sig in i gudstjänsterna.
    Hur näpet bruden i fråga än kan tycka att det känns.

CeKe skrev 2010-02-18 18:28:11 följande:
    Eller att prästen kanske inte är kvar i ett stenålderstänk???Och jo, har prästen sagt ja, så kan man göra som man vill. Oavsett om det är en gudstjänst eller inte. Men jag håller också med om att man som brudpar absolut inte ska böna och be en präst om att gå med på "överlämning" om han/hon från början sagt nej.
  • CeKe

Vi tänker olika och vet du, det är ju det som är så underbart med människor! Vore riktigt trist om alla bara höll med varandra hela ti´n Jag hör vad du säger (eller skriver) och repekterar det, så hoppas du respekterar mina (och andras) sätt att tycka och tänka också.

Duchess skrev 2010-02-18 18:31:07 följande:
    Själv tycker jag nog att det är mer "stenålderstänk" att förespråka brudöverlämning än att gå in tillsammans i kyrkan.Jag känner också flera par där mannen och kvinnan väljer att leva i en relation där kvinnan är underordnad mannen. Att några av dessa har haft brudöverlämning vid sin vigsel tycker jag är helt OK, för då stämmer symboliken överens med hur paret vill utforma sitt liv tillsammans. Så det stämmer inte att jag i alla sammanhang är emot brudöverlämning.
  • Dolly84

Men oooohhh... Nu lämnar jag den här diskussionen. Bägaren börjar rinna över. Jag ska försöka att aldrig mer starta en så här känslig tråd ;) Puss och kram

• Duchess

Oavsett hur ni vill/får göra så är det bra att veta att detta är en laddad fråga, både här på BT och inom Svenska Kyrkan. Många människor - inklusive jag själv - tar illa vid oss av brudöverlämningar.

Och som sagt, väljer ni att gifta er i Svenska Kyrkan är det upp till er vigselpräst att bestämma om det är OK att ni gör något i er vigsel som går emot kyrkans vigseltradition och ritual.

sarafalk skrev 2010-02-18 18:31:12 följande:
    Oj visste inte att detta var ett ämne som väcker så mycket känslor!!!Tycker det är helt upp till brudparet att själva välja hur dom vill göra. För mig o min blivande lutar det åt att min far eller eventuellt yngsta bror kommer att gå med mig in i kyrkan. Jag tror att det kan bli väldigt fint :)Har inget att göra med att min far ska "lämna över" mig. Det har han nog redan gjort för länge sedan. Handlar mer om att jag vill gå in i kyrkan och få se min underbart snygga älskling stå där framme och vänta på mig och vår framtid tillsammans :)
  • CeKe

Och vet ni, jag är ingen "bruöverlämningsförespråkare" egentligen, bara en förespråkare för att man måste vara beredd att lyssna på andra människors sätt att se och tänka kring saker. Tycker det viktigaste faktiskt är att ha respekt för sina medmänniskor och vara beredd att ta in att vi alla är olika, men har helt rätt i att vara och tänka olika!

• CeKe

Och ja, respektera kyrkan också såklart. Men det gör ett brudpar som frågar sin präst om det är ok och lyssnar på det svar prästen ger!

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?