• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • kapellösa
    shakynose skrev 2010-02-18 11:13:04 följande:
    Julibrud och nästan 30 skrev 2010-02-18 11:05:41 följande:
    Och DÄR gick startskottet! *väntar*
    Någon form av jaktstart tror jag!
  • CeKe

Jag har inte bestämt mig om jag ska gå själv eller med pappsen. Och ja, jag vet allt om symboliken etc, så det behöver ni inte berätta

• Trasan99

Instämmer med Andelle och Kattpoet! Vi lever inte på medeltiden... (Haha, lyckades jag reta upp någon nu? )

• AngelMia

Jag ringde faktiskt "vår" präst idag ang den frågan. Jag har alltid haft en bild av att min pappa går med mig i kyrkan. Jag vill att min blivande man inte ska se mig i kläderna förrän jag går in.
    Prästen sa då att många nekar till det men att de ha gjort så att om paret önskar det så respekterar de det. Och det kändes bra att vi själv fick bestämma hur vi ville göra.

• CeKe

Trasan99: Inte då. Det härliga är väl att alla har rätt till sin egen uppfattning i olika frågor

• Dolly84

Jag skrattar nu... Min pappa varken äger eller bestämmer över mig :) Jag vill att han går in med mig för att jag tycker att det är och ser fint. Har inget med medeltid eller nåt annat att göra.. ha ha. Jag kan väl vara "modern" för det? Nuförtiden känns det som att kvinnor i sverige måste försvara sig och sätta ned foten så himla mycket och är så rädda för att uppfattas som "förtryckta" eller diskriminerade... Jag hoppas iallafall att min pappa kommer få "leda" in mig i kyrkan och han kommer då inte göra det för att bli av med mig ;)

• BrideBecks

Håller med Andelle, jag är vuxen och behöver inte bli överlämnad. Sedan har jag ingen pappa i livet som kan lämna över mig, men även om min pappa levt så hade nog varken han eller jag ställt oss bakom den traditionen.

• passionsblomman

Det är precis det som är den springande ounkten för en del av oss som diskuterat brudöverlämning en längre tid i ett antal trådar på forumet.

Kyrkan är inte en lokal man bokar och sedan gör som man vill i. Alls. Att låta sig vigas där är att delta i en gudstjänst. Vigselritualen är en del av gudstjänsten och den är utformad utifrån kyrkans värderingar.

I SvK har man en lång och stolt tradition där man visar brudparets lika värde och frivilliga ingång i äktenskapet. På lika villkor.

Att ändra på det känns väldigt snett och främmande, särskilt i skenet av att så oerhört många kvinnor världen över definitivt inte har möjlighet att ingå äktenskap på samma villkor som vi kan göra det.
    Och kyrkan är förövrigt inte skyldig att frångå sin gudstjänstordning i något som helst annat avseende heller.

Många brudar har upprört gastat att de väl ska ha respekt för vad DE vill på SIN dag. Det är möjligt att det mantrat gäller överallt annars i bröllopssammanhang. Men inte i kyrkan. Där tillber man inte brudparet och det är inte deras vilja som sker. Perspektivet är liiiite större än så.

Kan man inte själv känna respekt inför den ordningen, ja då gifter man sig med fördel borgerligt och utformar sin ritual elldeles själva ifall man så önskar.

Den som vill låta sig ledas in i kyrkan gör det alltså inte av gammal svensk tradition. Det är en anglosaxistk influens som blivit vanlig som "drömbild" helt avgjort påverkat av Hollywoodproduktionerna de senaste årtiondena.

Så, Shakynose, väntan är över...

Julibrud och nästan 30 skrev 2010-02-18 11:05:41 följande:

Jo min pappa kommer att överlämna mej och vi har borgerlig vigsel.Varför skulle man inte få ha det så i kyrkan? De får ni väl själv besluta...
  • anne på grönkulla

Dolly84 skrev 2010-02-18 11:38:14 följande:

Jag hoppas iallafall att min pappa kommer få "leda" in mig i kyrkan och han kommer då inte göra det för att bli av med mig ;)
    Om du är så modern och självständig, kan du inte gå själv? Oavsett vem du väljer som sällskap? "Leda" in gör man väl knappast med en som går frivilligt av egen vilja? Välj ord som visar att valet är ditt, så får du mer respekt för det också.
  • Dolly84

Självklart så ska man följa kyrkans regler, inget snack om saken, annars finns det ju som sagt ett borgligt alternativ. Men eftersom vissa kyrkor tydligen går med på det, så är det ju absolut inget fel med att fråga. Jag iallafall, förväntar mig inte att de ska "rätta sig" efter mig, utan det är bara ett önskemål från min sida.

Det här var tydligen ett ganska känsligt ämne, hade inte kunnat föreställa mig det

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?