• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • shakynose
    Grodfrun skrev 2010-02-18 22:29:58 följande:
    ... Jag tycker att tjusningen med att leva i dagens moderna samhalle ar val att vi ges mer utrymme att blanda kulturer, traditioner, religioner och sa vidare :)
    Jag kan iofs tycka att detta är ett av de få argument som faktiskt håller i denna debatt. Däremot så kan man ju inte komma och kräva att ett religiöst samfund (som ju SK är) ska ändra sina värderingar och ritualer bara för att "det är vår dag". Vill man blanda in traditioner som bygger på helt andra värderingar i vigselakten, så får man helt enkelt vända sig till ett annat forum än Svenska Kyrkan. Svårare är det inte!
  • Duchess
    shakynose skrev 2010-02-19 00:58:27 följande:
    Jag kan iofs tycka att detta är ett av de få argument som faktiskt håller i denna debatt. Däremot så kan man ju inte komma och kräva att ett religiöst samfund (som ju SK är) ska ändra sina värderingar och ritualer bara för att "det är vår dag". Vill man blanda in traditioner som bygger på helt andra värderingar i vigselakten, så får man helt enkelt vända sig till ett annat forum än Svenska Kyrkan. Svårare är det inte!
    Instämmer helt. Det finns ju många andra kyrkor än Svenska Kyrkan: alla våra frikyrkor, katolska kyrkan, ortodoxa kyrkan mfl. De flesta av dessa har inga invändningar mot brudöverlämning, såvitt jag vet. Och nej, jag säger inte så av respektlöshet - tvärtom. De som vill ha brudöverlämning i en kyrklig vigsel kanske inte har tänkt på att det finns många kyrkliga grenar.

Jag var själv gäst på en serbisk-ortodox vigsel förra året. Otroligt spännande! Den var olik en svenskkyrklig vigsel. Mycket liturgi, men också många symbolhandlingar. Blomsterkransar, sidenband och ljuständning, för att nämna tre av dem.
  • Soldemor
    Ore skrev 2010-02-18 18:52:07 följande:
    Annars så har ju Svenska kyrkan, som är demokratiskt styrd, beslutat att brudöverlämning inte är i enlighet med deras syn på kvinnans värde.
    Var finns det beslutet? När togs det? Det har jag tyvärr aldrig sett något om. Skulle inget hellre önska än att det blev beslutat på ett kyrkomöte, att brudöverlämning inte sker i svenska kyrkan. Då hade vi förhoppningsvis sluppit diskussioner med brudpar (läs:brudar) som vill styra över vigselgudstjäsnten.
  • Soldemor
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-02-18 22:35:56 följande:
    hmmm respekt går åt mer än ett håll... var finns respekten för att Svenska kyrkan i demokratisk anda har beslutat att man egentligen inte tycker brudöverlämning är ok, oavsett att vissa präster bryter mot det beslutet?!

... Jag personligen tycker det är oerhört tragiskt att det finns präster som går emot de beslut som fattats inom SvK. Tycker inte alls att det handlar om att vara modern, utan snarare på feghet alternativt brist på respekt för den demokratiska ordningen att gå emot gemensamt fattade beslut.Men jag tycker ju å andra sidan också att det var otroligt modernt av SvK att för flera hundra år sedan fatta beslutet att vigselritualen skulle utformas på ett sådant sätt att det stod klart att både brud och brudgum var där av fri vilja.
    Som jag svarat i ett inlägg innan, finns det inget beslut att brudöverlämning är förbjudet i Svk och det står inget om det i vår handbok, där det står hur vigseln går till. Den börjar med inledningsmusiken, utan kommentarer om hur paret går till altaret. Det finns stift där biskoparna går ut med direkttiv till sina präster att inte ha brudöverlämning, men än så länge finns inget beslut fattat på kyrkomötet om detta. Därför är präster som går med på överlämning varken fega eller respektlösa, det finns inget som talar om hur det skall vara. Jag är ganska säker på, att många kollegor med mig har diskussioner med paren som önskar överlämning och förklarar vad det står för och hur de närvarande på vigseln kan uppfatta symboliken. Men tills det finns klara direktiv, får vi inte förbjuda par att ha det, vi kan bara visa på andra alternativ.
  • Kattpoet

Min mor har jobbat in Svenska Kyrkan, min familj är full av Präster, gissa om det är svårt att inte vara kristen.

Snälla respektera kyrkorummet som det relgiösa obejkt det är, det finns massor med ruiner och gamla kyrkorum som inte längre är under Svenska kyrkans kontroll eller är helga mark, använd en av dem.

Ingen av er skulle väl gå in i en synagoga och kräva en kristen vigsel?

Tron är en stark sak, den bär människor, den hjälper människor och den startar krig.

Om ni inte vill följa de satta reglerna gå någon annanstans, respektera folks tro och tradtioner.

• Dolly84
    Kattpoet skrev 2010-02-19 10:33:09 följande:
    Min mor har jobbat in Svenska Kyrkan, min familj är full av Präster, gissa om det är svårt att inte vara kristen.Snälla respektera kyrkorummet som det relgiösa obejkt det är, det finns massor med ruiner och gamla kyrkorum som inte längre är under Svenska kyrkans kontroll eller är helga mark, använd en av dem.Ingen av er skulle väl gå in i en synagoga och kräva en kristen vigsel?Tron är en stark sak, den bär människor, den hjälper människor och den startar krig.Om ni inte vill följa de satta reglerna gå någon annanstans, respektera folks tro och tradtioner.
    Men snälla du, ingen av oss här har skrivit att vi ska bryta mot reglerna i kyrkan. Allt började med att jag undrade om det var fler som skulle gå in med sin far, eller hur vanligt det är att få ett nej på den frågan. Sen har nästan allt helt plötsligt blivit omvänt till att vi är flera brudar som "tänker göra precis hur vi vill". Jag tänker fråga våran präst om det är ok, får jag ett nej så är det inte mer än så.
    Jag skrev att jag inte skulle skriva mer här, men kunde inte låta bli nu. Hoppas att alla förstår vad jag menade med min tråd, så slipper vi fler missförstånd.
  • Duchess

Jag är nyfiken på _varför_ du vill bli överlämnad? Jag känner ju inte dig, så jag vet av förklarliga skäl ingenting om hur din och din blivande makes relation ser ut. Däremot kan jag dra slutsatsen utifrån det du skriver här att du är en tänkande och reflekterande person, och därför blir jag lite extra fundersam till motiven bakom överlämningen.

Dolly84 skrev 2010-02-19 10:45:08 följande:
    Men snälla du, ingen av oss här har skrivit att vi ska bryta mot reglerna i kyrkan. Allt började med att jag undrade om det var fler som skulle gå in med sin far, eller hur vanligt det är att få ett nej på den frågan. Sen har nästan allt helt plötsligt blivit omvänt till att vi är flera brudar som "tänker göra precis hur vi vill". Jag tänker fråga våran präst om det är ok, får jag ett nej så är det inte mer än så. Jag skrev att jag inte skulle skriva mer här, men kunde inte låta bli nu. Hoppas att alla förstår vad jag menade med min tråd, så slipper vi fler missförstånd.
  • kikel

Om jag hade gift mig med en Svensk man skulle jag ha gått in med honom. Men nu ska jag gifta mig med en skotte och vi vill blanda bägge traditioner och det är svårt att göra skotska seder i sverige men en av dom är att jag kommer in med pappa, det är därför jag gör det och jag är glad att våran präst är med på det. Hela vigseln kommer att ske på engelska.

• Dolly84

Okej. Här kommer mina motiv. Jag och min pappa har en jättebra relation och jag ser det som en så fin sak att han går bredvid mig in i kyrkan. Det är inget han har bett mig om, eller önskat. Men när jag frågade så gick han med på det, inga konstigheter alls. Vi har knappt pratat om det. Det är min bild som jag alltid har haft i huvudet som speglar att jag önskar att ha det så. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte kom i från hollywood-filmerna (som någon påpekade). Fram tills några veckor sedan visste jag inte ens att det kanske inte var okej i svenska kyrkan. Lite dumt, men ändå inte. Har inte varit på så många bröllop och går nästintill aldrig till kyrkan. Anledningen till att vi har valt att gifta oss i en kyrka är att vi tycker att det är en så mäktig och framför allt en fin plats. Har alltid tyckt att det är en speciell känsla att kliva in i en kyrka, trots att jag inte är särskilt troende.

Ska kanske nämna hur nervös jag kommer att vara! Tänk om jag svimmar eller snubblar. Hur skönt är det inte att ha någon som går bredvid då? Eftersom min fästman kommer att stå där framme vid sin bestman så blir mitt alternativ att gå in ensam, om jag inte får ha min far bredvid. Vill inte att min fästman ser mig innan vigseln och för honom kommer det vara ett speciellt ögonblick när jag kliver in i kyrkan :) Efter vigseln går vi ut på vår väg som gifta!

Detta har alltså absolut inget med att min pappa äger, tvingar eller vill bli av med mig, att göra. Jag och min kille har bott ihop i 2.5 år, utan att det har stört någon alls (?!). Känner mig lite löjlig över förklara att den sk. brudöverlämningen inte har något med att jag är förtryckt att göra. Ser inte ens sambandet mellan förtryckt och brudöverlämning. Även fast jag nu är medveten om vad det står för i historian. Men jag har en helt egen syn på det. Eftersom det har en helt annan betydelse för mig.

Får jag ett nej av prästen så kommer jag att acceptera det, kommer alltså inte gå in här och skriva ett argt inlägg. Utan då är det som det är.

Hoppas ni förstår lite grann av hur jag tänker på det här. Ser der inte så allvarligt, utan bara som en enkel önskan.

• ayle

Vi kommer inte sova ihop till dagenD, utan min m2b kommer få se mig först när min pappa leder in mig i kyrkan.
    har alltid velat att pappa ska göra det och i kyrkan vi ska va så är det ok + prästen har godkänt..

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?