• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • Project Love

Jag håller helt och hållet med om vad Passionsblomman skrev i sitt första inlägg men för egen del finns det även en annan sak som är avgörande för mig och min blivande.

Jag och min blivande har gemensamt gjort VÅR bröllopsplanering, det är VÅR dag och VI vill möta gästerna första gången den dagen när vi är samlade som ett par. Jag ser verkligen fram emot att få stå och vänta på att kyrkportarna ska öppnas framför oss och jag vill dela den fantastiska stunden med den mest speciella personen för mig den dagen. Vem den personen är? Tja, för mig är den personen självklart min blivande.

Även om jag i grunden håller med vad som skrivs om jämställdhet, traditioner, kyrkans inställning etc. så är det viktigaste för mig att dela så mycket som möjligt under bröllopsdagen med dagens andra huvudperson .

För att svara på TS fråga om hur vanligt det är - jag vet inte! Jag har varit på 12 bröllop de senaste 5 åren och vid endast 1 har det varit brudöverlämning. Hur många fler som eventuellt har frågat om det men fått nej av kyrkan vet jag inte.

• Anna Mattias

Oj, hade ingen aning om att detta var ett känsligt ämne..
    Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken på att om min pappa går med mig in så "lämnar" han över mig och att jag då inte skulle vara där för att jag själv vill.
    Förstår inte ens varför en sån tanke skulle finnas. :)
    Men det är kanske för att det är så självklart att jag valt att gifta mig med min blivande och följer min pappa med mig in så är det för att jag vill det. (om det nu går, visste inte heller att vissa kyrkor inte anser att det är ok)
    Har nog rätt dålig koll på lite allt möjligt känner jag så lär plugga på lite innan det är dags för mig :)
    Kul ändå att kolla runt på forumet, man lär sig alltid nått nytt :)

• Paja

Duchess: Min blivande står sin mamma otroligt nära! Inte konstigt heller då hans far har varit frånvarande sen han var liten...

• shakynose
    Paja skrev 2010-02-18 13:28:56 följande:
    Duchess: Min blivande står sin mamma otroligt nära! Inte konstigt heller då hans far har varit frånvarande sen han var liten...
    Skall hans mamma leda honom till altaret då?
  • Oktoberbrud2010

nej min far ska inte överlämna mig. Den enda person jag kan tänka mig att gå fram till altaret med är min blivande.

För mig är det otänkbart att genomföra en ritual som har den symboliken. Det spelar för mig ingen roll att det inte är så i just mitt fall. Jag skulle tycka det kändes otroligt olustigt och som att jag faktiskt på nåt sätt godkände att man i andra delar av världen betraktar kvinnor som ägodelar. För det är ju faktiskt det symboliken säger, oavsett hur det faktiskt för håller sig.

Jag är glad att säga att på de bröllop jag har varit på, så har samtliga brudpar anammat den fina svenska traditionen att gå in tillsammans. Tycker det är så otroligt vackert att se ett brudpar komma gående ned längs altargången...

• say yes

Paja: fint skrivet i inlägg nr 28. Jag känner liknande inför att min pappa ev skall gå vid min sida fram till altaret. Min sambo o jag disskuterade om inte hans mamma skulle gå vid hans sida också eller kanske gå alla 4. Det finns massor av olika sätt man kan göra det på!

• Guldflickan

Jag tycker det är väldigt synd att vår otroligt fina, svenska, kyrkliga tradition där brudparet går in tillsammans av egen fri vilja och på lika villkor, tillskillnad från så många andra ställen i världen, håller på att försvinna. Många vet inte ens varför man gör på ena eller andra sättet, utan önskar sig bara brudöverlämning pga av alla romantiska fantasier man fått via Hollywood som liten.

Många pratar om de fina relationerna med sina föräldrar, men de fina relationerna med er blivande man då? Trodde det här var en dag man ville dela tillsammans..

• CeKe

Fast snälla rara, inte är det så att man inte delar dagen tillsammans bara för att man inte väljer att gå in längs altargången tillsammans??? Det kan ju bara vara ett annat sätt att dela det minnet på än så som vissa finner som det enda korrekta sättet.

Jag håller med om att det alltid är bra att göra medvetna val och jag vet att vigsel är en gudstjänst och att det finns regler och riktlinjer kring det, vilket jag respekterar! Samtidigt är jag rätt fascinerad över er som orkar hålla alla dessa trådar med information om vad brudöverlämning står för i grunden.. men ni gör ett bra jobb där Men om nu brudpar har frågat sina präster och de sagt ja, så låt dem göra som de bestämt med sina präster och klanka inte ner på dem för det.

Ingen blir glad av att dessa trådar blir hetska otrevliga diskussion och nej, alla kommer aldrig att bli överens i denna fråga.

• Rufsas

Herregud. Hålls det fortfarande på? Kan inte alla få göra som de vill?

• kikel

Jag kommer gå in med min far i kyrkan och prästen vi har valt har inget imot det alls.
    Och strunta i alla elake komentarer du kan få av att du går in med din far jag har struntat idom och det tror jag retar upp dom änu mer men det är mitt val inte deras så jag förstår inte varför de ska lägga sig i mitt bröllop jag har inte lagt mig i deras

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?