Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Det är roligt att höra att så många tjejer har en nära relation till sin far. Det finns annars alltför många exempel på frånvarande fäder.

Men... finns det inga brudgummar som har en nära relation till sin far eller mor? Och inga brudar som har en nära relation till sin mamma?

• Duchess

Ja, absolut - om man väljer borgerlig vigsel. Då får man utforma den precis som man vill, så länge man svarar ja

Väljer man att ha en vigselgudstjänst i kyrkan så är man också huvudpersoner i ett gudstjänstfirande. Då gör man inte som man vill.

Rufsas skrev 2010-02-18 17:17:41 följande:
    Herregud. Hålls det fortfarande på? Kan inte alla få göra som de vill?
  • Duchess

Det finns många präster som inte har något emot brudöverlämning. Det finns flera skäl till det. Ett av skälen kan vara att prästen själv har en relationssyn där kvinnan är underordnad mannen, och därför föredrar att brudparen väljer överlämning istället för att gå in tillsammans.

kikel skrev 2010-02-18 17:31:54 följande:
    Jag kommer gå in med min far i kyrkan och prästen vi har valt har inget imot det alls. Och strunta i alla elake komentarer du kan få av att du går in med din far jag har struntat idom och det tror jag retar upp dom änu mer men det är mitt val inte deras så jag förstår inte varför de ska lägga sig i mitt bröllop jag har inte lagt mig i deras
  • Duchess

Nej, jag är en tjurig rackare

Och nej, ni kommer inte att få göra som ni vill om ni väljer en kyrklig vigsel (om ni nu inte vill ha vigseln exakt som den kyrkliga handboken föreskriver, såklart). Varför inte välja en borgerlig vigsel om ni vill utforma vigselakten helt efter eget huvud?

kikel skrev 2010-02-18 18:25:20 följande:
    Du ger värkligen inte upp. Vi kommer göra som vi vill oavsett vad vissa tycker om det. Allt blir mordärare även kyrkan.
  • Duchess

Själv tycker jag nog att det är mer "stenålderstänk" att förespråka brudöverlämning än att gå in tillsammans i kyrkan.

Jag känner också flera par där mannen och kvinnan väljer att leva i en relation där kvinnan är underordnad mannen. Att några av dessa har haft brudöverlämning vid sin vigsel tycker jag är helt OK, för då stämmer symboliken överens med hur paret vill utforma sitt liv tillsammans. Så det stämmer inte att jag i alla sammanhang är emot brudöverlämning.

CeKe skrev 2010-02-18 18:28:11 följande:
    Eller att prästen kanske inte är kvar i ett stenålderstänk???Och jo, har prästen sagt ja, så kan man göra som man vill. Oavsett om det är en gudstjänst eller inte. Men jag håller också med om att man som brudpar absolut inte ska böna och be en präst om att gå med på "överlämning" om han/hon från början sagt nej.
  • Duchess

Du skrev "kan inte alla få göra som de vill?". Det var det jag syftade på när jag skrev att det var bättre att välja borgerlig vigsel om man inte vill behöva följa en på förhand given ritual.

Om prästen säger ja så är det ju en annan femma. Då är det prästen som gör avsteg från den kyrkliga traditionen (vilket jag tycker är illa, men det är ju prästens ansvar). Du vet ju inte heller varför prästen säger ja. Det finns ju som sagt många skäl till det.

Dolly84 skrev 2010-02-18 18:30:15 följande:
    Men VEM av oss har sagt att vi vill utforma "vigseln efter eget huvud"? Var står det någonstans? Om prästen säger ja, så är det väl inget mer med det? Eller har du fortfarande synpunkter då?
  • Duchess

Oavsett hur ni vill/får göra så är det bra att veta att detta är en laddad fråga, både här på BT och inom Svenska Kyrkan. Många människor - inklusive jag själv - tar illa vid oss av brudöverlämningar.

Och som sagt, väljer ni att gifta er i Svenska Kyrkan är det upp till er vigselpräst att bestämma om det är OK att ni gör något i er vigsel som går emot kyrkans vigseltradition och ritual.

sarafalk skrev 2010-02-18 18:31:12 följande:
    Oj visste inte att detta var ett ämne som väcker så mycket känslor!!!Tycker det är helt upp till brudparet att själva välja hur dom vill göra. För mig o min blivande lutar det åt att min far eller eventuellt yngsta bror kommer att gå med mig in i kyrkan. Jag tror att det kan bli väldigt fint :)Har inget att göra med att min far ska "lämna över" mig. Det har han nog redan gjort för länge sedan. Handlar mer om att jag vill gå in i kyrkan och få se min underbart snygga älskling stå där framme och vänta på mig och vår framtid tillsammans :)
  • Duchess
    shakynose skrev 2010-02-19 00:58:27 följande:
    Jag kan iofs tycka att detta är ett av de få argument som faktiskt håller i denna debatt. Däremot så kan man ju inte komma och kräva att ett religiöst samfund (som ju SK är) ska ändra sina värderingar och ritualer bara för att "det är vår dag". Vill man blanda in traditioner som bygger på helt andra värderingar i vigselakten, så får man helt enkelt vända sig till ett annat forum än Svenska Kyrkan. Svårare är det inte!
    Instämmer helt. Det finns ju många andra kyrkor än Svenska Kyrkan: alla våra frikyrkor, katolska kyrkan, ortodoxa kyrkan mfl. De flesta av dessa har inga invändningar mot brudöverlämning, såvitt jag vet. Och nej, jag säger inte så av respektlöshet - tvärtom. De som vill ha brudöverlämning i en kyrklig vigsel kanske inte har tänkt på att det finns många kyrkliga grenar.

Jag var själv gäst på en serbisk-ortodox vigsel förra året. Otroligt spännande! Den var olik en svenskkyrklig vigsel. Mycket liturgi, men också många symbolhandlingar. Blomsterkransar, sidenband och ljuständning, för att nämna tre av dem.
  • Duchess

Jag är nyfiken på _varför_ du vill bli överlämnad? Jag känner ju inte dig, så jag vet av förklarliga skäl ingenting om hur din och din blivande makes relation ser ut. Däremot kan jag dra slutsatsen utifrån det du skriver här att du är en tänkande och reflekterande person, och därför blir jag lite extra fundersam till motiven bakom överlämningen.

Dolly84 skrev 2010-02-19 10:45:08 följande:
    Men snälla du, ingen av oss här har skrivit att vi ska bryta mot reglerna i kyrkan. Allt började med att jag undrade om det var fler som skulle gå in med sin far, eller hur vanligt det är att få ett nej på den frågan. Sen har nästan allt helt plötsligt blivit omvänt till att vi är flera brudar som "tänker göra precis hur vi vill". Jag tänker fråga våran präst om det är ok, får jag ett nej så är det inte mer än så. Jag skrev att jag inte skulle skriva mer här, men kunde inte låta bli nu. Hoppas att alla förstår vad jag menade med min tråd, så slipper vi fler missförstånd.
  • Duchess

Är det ingen av er som funderat på att istället låta brudgummen ledas in i kyrkan av sin far eller mor?

Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?