• Dolly84

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Jag har hört att vissa kyrkor inte går med på det eftersom det inte är en svensk tradition, men jag har alltid haft en bild i mitt huvud att jag vill ha det så. Har inte haft möte med prästen än och möjlighet att fråga. Men jag hoppas så innerligt... Någon som vet hur vanligt det är att få ett "nej" när det gäller det?

• Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?
  • MochA
    Duchess skrev 2010-02-22 09:41:40 följande:
    Jag väntar med spänning på den dag när en blivande brudgum kommer att skriva här på BT om sin stora dag. En dag när han såklart inte vill att bruden ska se honom innan vigsel, så därför kommer hans mamma (som han har en speciell relation till och vill hylla på bröllopsdagen) att leda in honom i kyrkan, medan den blivande bruden står längst fram i kyrkan med sina tärnor och väntar på honom.
    Jag väntar med spänning på den dag när en blivande brudgum överhuvudtaget ägnar sin tid åt att sitta på bröllopstorgets forum och diskutera jämställdhetssymbolik eller nyans på blommor, tärnklänningar och priser på muffins och bröllopstårtor! ;)
  • MochA
    Duchess skrev 2010-02-22 09:41:40 följande:
    Jag väntar med spänning på den dag när en blivande brudgum kommer att skriva här på BT om sin stora dag. En dag när han såklart inte vill att bruden ska se honom innan vigsel, så därför kommer hans mamma (som han har en speciell relation till och vill hylla på bröllopsdagen) att leda in honom i kyrkan, medan den blivande bruden står längst fram i kyrkan med sina tärnor och väntar på honom.
    Jag väntar med spänning på den dag när en blivande brudgum överhuvudtaget ägnar sin tid åt att sitta på bröllopstorgets forum och diskutera jämställdhetssymbolik eller nyans på blommor, tärnklänningar och priser på muffins och bröllopstårtor! ;)
  • Dolly84

Jag ställer mig bakom MochA, jättebra skrivet!! :)

• MochA
    Dolly84 skrev 2010-02-22 09:58:42 följande:
    Tackar :)
  • Chris24
    MochA skrev 2010-02-22 09:57:56 följande:
    Hahaha, samma här Längtar tills den dagen MIN blivande också kollar färgteman och små exakta detaljer samt går in med sina ääääälskade mamma! hahaha =)
  • Chris24
    Dolly84 skrev 2010-02-22 09:58:42 följande:
    Samma här! =)
  • MochA
    Chris24 skrev 2010-02-22 10:05:21 följande:
    Samma här! =)
    Tack :)
  • shakynose
    Chris24 skrev 2010-02-22 09:51:57 följande:
    ... Men kolla själv igenom vissa inlägg, vissa är bara för onödiga, anser jag fortfarande och vissa kommentarer är bara så otroligt dumma faktiskt.
    Denna åsikt delas nog av företrädare för båda sidor i denna fråga...
  • Duchess

Ja, det också! Men varför tror du att det alltid är bruden som leds in i kyrkan av sin far, och inte brudgummen som leds in av sin mor?

MochA skrev 2010-02-22 09:57:56 följande:
  • Chris24
    shakynose skrev 2010-02-22 10:20:59 följande:
    Denna åsikt delas nog av företrädare för båda sidor i denna fråga...
    Jag har aldrig sagt den ena är bättre än den andra men vissa är mer på än andra, från BÅDA sidorna. Vilket jag anser är onödigt.
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?