Inlägg från: Chris24 |Visa alla inlägg
  • Chris24

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

hahahahhahahaha. och, hahahhahahaha säger jag bara. Welcome back alla! saknat er =)

• Chris24
    Rufsas skrev 2010-02-21 13:10:08 följande:
    Jag håller med CeKe. Upplever inte att jag förespråkar något mer än att alla ska få tycka som de vill och att vi andra är glada för den personens skull. Det är egentligen det jag har mest emot när det gäller dessa trådarna.Det finns flera trådar där blivande brudar väljer saker som jag aldrig hade valt, men jag är uppriktigt glad för att det finns något för alla.Världen skulle vara en mycket trevligare plats om vi alla skulle glädjas lite mer åt varandra.
    Jag håller med CeKe och Rufsas också, aldrig hört något illa om det innan BT.
  • Chris24

Andreas flicka skrev 2010-02-21 13:05:23 följande:

Jag har varit på ganska många bröllop men aldrig sett en brudöverlämning, eller vad man nu ska kalla det. Iofs har jag ju aldrig varit på bröllop i USA. I Grekland träffas man utanför kyrkan och går in tillsammas. Där sker iofs en viss typ av brudöverlämning enligt följande.Brudgummen väntar utanför kyrkan med hela sin släkt och med buketten. Efter ett tag kommer bruden med hela sin släkt (gäster som inte är så nära står liksom vid sidan av, hon ställer sig nedanför trappan (om det finns en trappa) eller utanför kyrkomuren. Varpå brudparet börjar förhandla med varandra om vem som ska komma gå fram till till vem först. Typ: du får komma fram till mig, nej, du får komma och hämta mig... Det slutar med att man möts på mitten, hon får buketten de kysser varandra och går in i kyrkan. Väldigt roligt är det att titta på och lite synd att jag inte får vara med om det själv .
    Hahaha, så har vi också det i Libanon, pappa följer med mig hemifrån och fram till kyrkans port/trappa och sen kommer min blivande och fortsätter därifrån och in i kyrkan
  • Chris24
    Rufsas skrev 2010-02-22 08:08:36 följande:
    Att jämföra att man blir eskorterad av en förälder med en tjej i koppel är lite väl magstarkt och överdrivet. Med det inlägget fördummar och förlöjligar du alla brudar som vill ha en förälder vid sin sida. Inlägget säger mer om dig än någon annan.Sedan undrar jag var du bor någonstans där män går med sina tjejer i koppel på stan eller krogen?
    Nej,där håller jag också med dig Rufsas, det är därför jag inte gillar hur långt dessa trådar går alltid, nu vet vi att detta är verkligen ett hett ämne men jag läser också det som om vissa förlöjlar och idiotförklarar dem andra helt enkelt för att man har valt och göra något som anses vara förnedrande i andras ögon.

Det är dessutom inte alla i Sverige som anser som många gör här inne, som också är svenska tjejer och uppväxta på ett svenskt sätt, gifta i svenska kyrkan och ser det inte alls som en förnedring för kvinnan att gå in med sin pappa, eller känner kopplet runt halsen. Det är på BT som sagt som jag första gången hör det, innan dess var jag på bröllop (obs! svenska o utländska!) där dem gick in med sin pappa o ingen av gästerna sa något om hur illa det såg ut eller gjorde dem obehagliga.

För den delen, är det meningen du ska behaga dina gäster när det gäller om du vill gå in med din pappa eller inte i kyrkan på ens bröllop? är det inte symboliken, vad den innebär för just paret eller?

Och Aleta, det har faktiskt inget med åldern och göra, jag har då aldrig hakat upp mig på amerikanska drömmar eller bröllop, har sett många filmer men tyvärr har jag aldrig oavsett om jag är yngre än dig eller äldre, förknippat det med just förnedring av kvinnorna.
  • Chris24
    Aleta skrev 2010-02-22 09:33:13 följande:
    Chris24, jag har varit på ett bröllop med brudöverlämning, självklart så sa jag inte ett ord om vad jag tyckte om detta. Det finns väl inte en enda vettig person som skulle vara så elak att de säger något om detta till brudparet?Jag har dessutom råkat få höra eftersnacket efter ett bröllop med brudöverlämning. Jag har skrivit det förut, men det tål att upprepas.Det var två äldre damer som diskuterade vilket fint bröllop det var, men de kunde inte förstå hur det kom sig att bruden lämnades över av sin far. Vilken hemsk och tråkig symbolik tyckte de. "Ja, hon står ju nära sin far, men det vet ju alla redan. Jag kan verkligen inte förstå hur Xxx som är en så trevlig flicka kan göra något sådant här!"Sedan gav de sig på prästen som råkade var där och frågade varför han inte hade avrått. Han berättade att han hade försökt förklara att det var kvinnoförnedrande, att det inte kändes bra för honom att genomföra detta osv, men bruden hade vägrat lyssna. De gamla damerna däremot sa: "Du kan inte ha förklarat det tillräckligt tydligt! Xxx är en förnuftig och klok flicka och jag kan inte tänka mig att hon skulle ha gjort detta om hon hade förstått innebörden."Tror ni att Xxx någonsin får veta vad dessa damer tyckte?Nix, till henne sa de att det var ett underbart bröllop och de kom båda överens att aldrig nämna för henne vad de tycker om brudöverlämning.Jag är helt övertygad om att Xxx mycket väl visste innebörden men resonerade som flera här inne att det inte gällde henne samt att ingen hon känner skulle reagera. Detta tror hon givetvis fortfarande och kommer att fortsätta att tro och tur är väl det, för Xxx ÄR en mycket trevlig tjej och skulle faktiskt bli mycket ledsen om hon visste hur illa dessa damer (och säkerligen många fler) tog åt sig.Sedan spelar faktiskt åldern en mycket större roll än man tror när man själv är i 20-årsåldern. Lever man 20 år till så får man uppleva fler saker, möta fler människor och lära sig att tänka efter. Fast det är ingen idé att säga egentligen, är man yngre så blir man bara arg över att höra det.
    Det är ingen som blir arg Aleta, jag bara reagerar över att du nämner åldern som om bara för man var äldre så visste man allting bättre. Jag håller inte med där.

jag känner till din historia om det bröllopet, har läst det innan. Men, jag tycker dock att rent ut sagt, OCH? Om dem två tanterna tyckte så eller någon annan skulle tycka det, det jag menar är att om man väljer och gå in med sin pappa eller någon annan manlig förebild elelr hur det än är, så gör man det för man anser det vara något viktigt för en själv och sin familj osv. Om någon annan sen anser något annat så är ju det deras problem faktiskt, om prästen säger ja (obs, då menar jag INTE att bruden ska tjata sig till ett ja!) och brudparet är OK med detta och så dem vill ha det, så är det ju OK även i vissa svenska kyrkor? Och då ska det spela mindre roll om gästerna anser annat, tycker jag.

Sen tycker jag att även om man är äldre så på BT iaf, behöver det inte menas man vet bättre. Menar inte dig Aleta för jag tycker du är ganska vettig av dig
    Men kolla själv igenom vissa inlägg, vissa är bara för onödiga, anser jag fortfarande och vissa kommentarer är bara så otroligt dumma faktiskt.
  • Chris24
    MochA skrev 2010-02-22 09:57:56 följande:
    Jag väntar med spänning på den dag när en blivande brudgum överhuvudtaget ägnar sin tid åt att sitta på bröllopstorgets forum och diskutera jämställdhetssymbolik eller nyans på blommor, tärnklänningar och priser på muffins och bröllopstårtor! ;)
    Hahaha, samma här Längtar tills den dagen MIN blivande också kollar färgteman och små exakta detaljer samt går in med sina ääääälskade mamma! hahaha =)
  • Chris24
    Dolly84 skrev 2010-02-22 09:58:42 följande:
    Jag ställer mig bakom MochA, jättebra skrivet!! :)
    Samma här! =)
  • Chris24
    shakynose skrev 2010-02-22 10:20:59 följande:
    Denna åsikt delas nog av företrädare för båda sidor i denna fråga...
    Jag har aldrig sagt den ena är bättre än den andra men vissa är mer på än andra, från BÅDA sidorna. Vilket jag anser är onödigt.
  • Chris24
    shakynose skrev 2010-02-22 10:32:31 följande:
    Jag har en känsla av att det skulle bli en bättre diskussion om flera härinne lade ner defensiven, och vågade utforska vad det egentligen innebär att vi tycker olika om symboler och hur man bäst hanterar det. Just nu verkar det vara långt långt borta...
    Men saken är den att vissa tror defensiven kommer från en sida bara? Den kommer från olika håll, både för och emot. Dem onödiga kommentarerna är väl bara för att man ska helt enkelt jävlas, jag ser inte anledningen annars. Men det är ingen som blir varken arg just nu eller säger nåt tycker jag men däremot så har folk bara bett om lite respekt för vad man väljer för sitt bröllop, både gällande ingång med sin far eller barnfritt på ens bröllop.
  • Chris24
    Duchess skrev 2010-02-22 10:22:51 följande:
    Ja, det också! Men varför tror du att det alltid är bruden som leds in i kyrkan av sin far, och inte brudgummen som leds in av sin mor?
    Men det är ingen som har sagt att man tvunget måste som brud, bli "överlämnad" av sin far. Om nu mannen vill bli "överlämnad" av sin kära mamma så får man väl bestämma om det också som par helt enkelt. Och då kanske bruden står där och väntar sådär fint helt enkelt. Ingen som förespråkar att endast bruden måste gå in på ett visst sätt med en viss någon eller?
  • Chris24

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 10:47:43 följande:

Nej, kanske inte. Men varför tror du att vi hittills inte hört nån som gjort det valet?
    Vet inte, upplys mig om varför?
  • Chris24
    shakynose skrev 2010-02-22 10:50:59 följande:
    Det står iaf klart och tydligt "pappa" i rubriken.Visst "får man" bestämma om allt till sitt bröllop som par. Ingen har sagt något annat, men med den friheten så följer inte att alla måste vara glada för parets skull oavsett vilka dumheter de hittar på som par. Jag kan inte säga att jag har särskilt starka åsikter om brudöverlämningens vara eller icke vara, men jag tycker inte att den som har starka åsikter om det skall vara tyst och glädjas.Det finns en mycket verklig orsak till att diskussioner om denna sed blir hårda och folk känner sig påhoppade, den orsaken är att det för vissa är en symbol för värderingar som man helt enkelt inte kan accptera. När man som blivande brud sedan får veta att det man planerar och drömmer om är något som är helt oacceptabelt för så många, så är det klart att det blir obehagligt och man kanske till och med känner sig sårad: "Min pappa är ingen kvinnoförtryckare", liksom. Trots att argumenten egentligen är helt sakliga och helt utan påhopp.Men det får man helt enkelt ta, anser jag, det är en känslig diskussion och det går inte att ha det på något annat sätt!
    Nej men herregud, klart du inte kan tillfredställa alla, precis som inte alla kommer o va glada för att du valde ett barnfritt bröllop, den sortens mat eller alkohol, utan alkohol för din pappa är en gammal alkolist, det bandet eller dem lekarna eller den prästen eller dem sångerna. Det är ju så och kommer förbli så med just bröllop.

Det som ni som är emot säger är att bara vi som är för, känner oss påhoppade är ju av den anledningen som jag försöker förklara att när någon som är för "överlämning" skriver nåt, så skriver någon som är emot (inte alla) något inlägg som jag tycker, är en idiotförklaring för den människan för att hon valde just det valet.
    Att någon skriver " jag förstår inte hur man kan gnälla över småsaker som vilken färg man ska ha eller varför mannen inte har friat", är som en idiotförklaring till den personen. Alla väljer olika om allting och att du valde att ha dragspel på ditt bröllop är väl inte mer OK än den som valde värsta DJn till sitt bröllop? Förstår du vad jag försöker säga?

Att det tråkiga på BT är att vissa (fortf, inte alla) inte "tillåter" andra att ha sina egna åsikter eller tyken utan måste idiotförklara dem. Sen skriver man att "dem känner sig påhoppade" och värsta inlägget om en uppläxning och känner sig jätte duktig såklart meddans den andra personen inte ens menade så. Kanske det Rufsas och CeKe tex menade med att vem får bestämma vad som är rätt och fel?

Men ja,du har nog rätt i att det kommer alltid och vara såhär hetsig diskussion så egentligen.. varför fortsätter jag.
  • Chris24

anne på grönkulla skrev 2010-02-22 11:02:03 följande:

Nej, jag vet inte - men du säger ju att det inte är nödvändigt att det är just brudens pappa. Och då undrar jag om du också har en tanke om varför det hittills bara är just brudens pappa.
    Menar du varför bruden väljer att gå in med sin pappa eller varför brudgummen inte väljer o gå in med sin mamma tex?

För varför brudgummen inte väljer och gå in med sin mamma/pappa kan jag väl inte förklara, min blivande kommer inte överens med sin mamma och vill därför inte gå in med henne, han "bryr" sig inte om jag går in med pappa eller honom själv, han ser det väl inte på så sätt antar jag.

Det jag menar är att om man som brudgum väljer och gå in med sin mamma/pappa eller släkting så får man ju göra det, ingen som säger att bruden måste helt enkelt gå in med sin pappa?
  • Chris24

Rufsas, jag anmälde 2 inlägg här inne iaf, precis det jag pratade om och som alltid kommer upp, på samma vis och samma dumma kommentarer som alltid.

• Chris24
    Duchess skrev 2010-02-22 23:13:00 följande:
    Är det inte mer konstruktivt att bemöta inlägg istället för att anmäla dem?
    nej,det tycker jag inte, därav anmälningarna.
  • Chris24
    Heloise skrev 2010-02-22 23:18:19 följande:
    Du kanske skrev fel? För det där inlägget passar väl ändå bättre i hennes GB än i tråden?
    Nej,det tycker jag inte, därför jag skrev det här.
  • Chris24

Ni får som sagt tycka precis vad ni vill och känna hur ni vill om saken, jag gjorde det jag precis kände och tyckte om saken, precis som ni skrev att "alla tycker ju olika". Inte mer med det, punkt slut med andra ord.

Nej, jag hade inte brytt mig i vanliga fall heller men just nu är jag trött på vissa människor på BT och deras fantastiska inlägg konstant.

Omoget eller ej.

• Chris24
    Panzerfaust skrev 2010-02-23 13:41:44 följande:
    ja omoget är det tveklöst, det är bara synd att det är så enkelt att få kommentarer raderade för att man är en gnällig sate. Det för ofelbart tankarna till sandlådan och ungar som sitter och är störiga men springer och hämtar pappa så fort det hettar till lite.För mig är det dock uppenbart att du varken förtjänar respekt eller respons och förr eller senare tröttnar också "pappa" på dina dumheter.
    Hahaha, med det inlägget bevisar ju bara precis allt jag sa och gjorde. Så tack du mogna man, tur vi har dig här inne också som kan tala om för mig om sandlådan och min omogenhet, tack!
  • Chris24
    ElinDaniel skrev 2010-02-24 09:41:38 följande:
    Jag kan inte på några sätt förstå denna enorma uppståndelse kring att gå in med någon annan än sin blivande i kyrkan. Självklart handlar dagen om dem som ska gifta sig! Men vaf talar för att det är av ovilja man går dit med sin pappa tillexempel? Pratar man med dem i USA, England osv förstår de ingenting av dessa argument.Som jag sagt tidigare så är det många, många traditioner man tar från annat håll. Få av de saker vi äter, ser på, gör eller använder är från Sverige. Tvprogram, Tacos, julgranen osv. Jag har inte hört från ett enda bröllop där någon annan än brudgummen följt bruden till altaret, att någon oponerat sig. Kära nån, man gifter sig av kärlek och lycka. Ingen leder och sliter någon till altaret. Det är ett modigt val, att fira kärleken tillsammans med de man tycker om! Är det inte det bröllop handlar om? Att dela denna dagen med de man älskar. Få förhållandet välsignat och ha sina kära symboliskt i ryggen som stöder och är glada?Jag vet att det händer saker i andra världsdelar som jag inte tycker om. Krig, massmord och så vidare. Det finns även hörn av världen som lever efter gamla värderingar, inte minst då det gäller bröllop. I andra länder kanske det inte handlar om kärlek utom om ekonomi. Vi i västvärlden är "besatta" av kärleken, medan man i många länder väger in mycklet annat. Hörde just en debatt om detta. naturligtvis tycker jag att det är vidrigt att små tjejer gifts bort till en mycket äldre man. Men jag kan inte förstå paralellen med att just denna lilla detalj i vigselcermonin. Alla som äter tabletter är inte missbrukare, alla som äger en kniv är inte mördare... Jag tror att alla som har fri vilja har en önskan om att få bli accepterad för sina värderingar. Oavsett om det handlar om homosexuallitet, religion, politisk åsikt eller annat. Man vill få känna det man vill och göra det man vill.Jag lever efter att man får göra vad man vill, så länge man inte skadar någon annan med vilje. Det är ok att säga att brudöverlämning, om man nu föredrar det uttrycket, inte är något för en själv. Men att anklaga alla som vill ha det tycker jag inte är sjysst. Alla gör vad de vill med sina liv och vigselakter. En så stor händelse byggd på kärlek och hopp borde inte överrösas med så mkt oro eller anklagelser.Jag har läst om par där en hund, mormor eller mamma lämnat över också. Så det handlar inte om att det är mannen som bestämmer! I många förhållanden idag är det faktiskt tvärt om! :)Heja kärleken och låt glädje och förståelse stå i centrum!Ha en bra dag!
    Skitbra skrivet tjejen! Amen sister!
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?