Inlägg från: MochA |Visa alla inlägg
  • MochA

Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?

Ja min pappa ska överlämna mig!

Jag har varit på några svenska bröllop och har faktiskt alltid bevittnat brudöverlämningen!

Jag har en väninna, här i Sverige, som överlämnade sin kusin då kusinens far inte fanns tillgänglig.

Måste ha märklig umgängeskrets då det enligt denna tråd tydligen är väldigt ovanligt!!!!

Har även bott i USA och där är det ju en självklar del.

Jag tycker det är väldigt fint, dessutom vill jag gärna engagera min familj i min stora dag så mycket jag bara kan! Båda mina systrar är med så självklart ska pappa vara med! Funderar även på att göra "blom-grejen" med det två extra blommorna så att mamma och svärmor också blir extra uppmärksammade i kyrkan! (skrivit om det här
    maxiander.blogspot.com/2010/02/brollopsinspiration-blommor-och.html)

Och min blivande man ser verkligen fram mot att stå i kyrkan och förväntansfullt se mig skrida in ackompanjerad av näbbar och tärnor med min far.

maxiander.blogspot.com

• MochA

Kom på två frågor som började snurra i huvudet när jag skummat igenom denna långa långa tråd

1. Om brudparet går in tillsammans, när träffas de då? Vidhåller man traditionen att brudgummen inte får se bruden i hennes klänning eller skippar man allt sånt?

2. Om brudöverlämning anses kvinnofärnedrande, hur ska man då förhålla sig till frieri??? Att mannen bestämmer när han vill fråga om kvinnans hand, och egentligen innan dess ska ha bett hennes far om lov, måste ju var i princip ännu eländigare ur jämställdhetssynpunkt? Eller? Har hört att kvinnor bara får fria på skottdagen, var fjärde år, trodde det var gammal sed man kan ha fullkomligt fel. Ska paret då tillsammans bestämma ett förlovningsdatum och köpa ringarna tillsammans för att det inte ska riskera att stöta sig med släktingarna? (Min blivande man friade i alla fall, enligt mig, på ett sagolikt romantiskt sätt maxiander.blogspot.com/2010/01/forsta.html)

3. Om det ska var helt bröllopsjämställt så undrar jag var alla killar på detta forum är??? Varför ska det vara solklar majoritet av tjejer på ett bröllopsforum? Var är alla bröllopsjämställdhetssökares blivande män?

maxiander.blogspot.com

• MochA
    Duchess skrev 2010-02-22 09:41:40 följande:
    Jag väntar med spänning på den dag när en blivande brudgum kommer att skriva här på BT om sin stora dag. En dag när han såklart inte vill att bruden ska se honom innan vigsel, så därför kommer hans mamma (som han har en speciell relation till och vill hylla på bröllopsdagen) att leda in honom i kyrkan, medan den blivande bruden står längst fram i kyrkan med sina tärnor och väntar på honom.
    Jag väntar med spänning på den dag när en blivande brudgum överhuvudtaget ägnar sin tid åt att sitta på bröllopstorgets forum och diskutera jämställdhetssymbolik eller nyans på blommor, tärnklänningar och priser på muffins och bröllopstårtor! ;)
  • MochA
    Duchess skrev 2010-02-22 09:41:40 följande:
    Jag väntar med spänning på den dag när en blivande brudgum kommer att skriva här på BT om sin stora dag. En dag när han såklart inte vill att bruden ska se honom innan vigsel, så därför kommer hans mamma (som han har en speciell relation till och vill hylla på bröllopsdagen) att leda in honom i kyrkan, medan den blivande bruden står längst fram i kyrkan med sina tärnor och väntar på honom.
    Jag väntar med spänning på den dag när en blivande brudgum överhuvudtaget ägnar sin tid åt att sitta på bröllopstorgets forum och diskutera jämställdhetssymbolik eller nyans på blommor, tärnklänningar och priser på muffins och bröllopstårtor! ;)
  • MochA
    Dolly84 skrev 2010-02-22 09:58:42 följande:
    Jag ställer mig bakom MochA, jättebra skrivet!! :)
    Tackar :)
  • MochA
    Chris24 skrev 2010-02-22 10:05:21 följande:
    Samma här! =)
    Tack :)
  • MochA

Jag har nog lite rosa-drömmar" ibland och det är jag väl medveten om. Jag tycker att det är mysigt med traditioner och anser att man bör vara medveten och kritiskt kunna reflektera kring sina val, men att man sedan kan välja det man tycker känns bäst för en själv. Anser inte mig själv som icke-jämställd pga av att jag tycker vissa bröllopsföreställningar är härliga och romantiska.

För mig handlar bröllopet om kärlek och jag skulle utan problem kunna åka iväg med min älskade och gifta oss helt otraditionellt utan några "mallar" alls. Men om bi nu ändå ska gifta oss i kyrkan i Sverige så blir det för mig självklart att ta in seder och bruk och bröllopsföreställningar, annars kan vi lika gärna göa det helt på vårat egna sätt...

Min blivande man är helt klart väldigt engagerad, och han tycker till lika mycket som mig. Brukar även vis han trådar här inne, men han får lixom ingen lust att vara inne här och skriva, vår blogg räcker för han. Sen tror jag vi fokuserar på olika saker också, han har starkare åsikt om musikvalet och jag om accentfärg.. Tur är väl det för på så vi slipper vi konflikt :)

Vi har båda bott i USA och är nog ganska präglade av både våra upplevelser där och av amerikansk film.

Att bli friad till var en enorm upplevelse för mig, och en fantastisk dag jag aldrig kommer glömma. Det jag menade när jag tog upp det var snarare att sådant mer traditionellt frieri också bör vara stötande då det anspelar på icke jämställda traditioner. En dyr förlovningsring symboliserar ju att manen ska kunna försörja sin kvinna. Om man vill undvika sådana förknippningar bör man ha likadana ringar som man köpt tillsammans och hur man gör med brudens andra ring, det vet jag inte. Om jag "gått och väntat" på ett frieri hade jag tagit tag i saken själv, men jag är glad att ha blivit friad till.

Jag tycker det är lite töntigt att se brudöverlämningen som något kvinnoförtryck då bruden valt det själv och de finns så otroligt många delar av ett bröllop som kan anses likvärdigt i det avseendet. Finns så många olika sätt att se på symboliken...
    Då kan man ju strunta i morgongåva också då det är symbolik för en "försäkring" för kvinnan om mannen dör. Vi har kvar morgongåvan men jag kommer även ge min älskling nått, älskar presenter, både att ge och att få!

Däremot avsaknaden av män på detta forum anser jag vara en mer jämställdhetsfåra än huruvida vissa tjejer vill engagera sin far i kyrkoakten eller ej...

Jaja alla är vi olika och tur är väl det!

• MochA

say yes skrev 2010-02-22 11:17:58 följande:

M och A: Bra skrivet!
    Tackar. Lite lång kan jag väl känna men men :)
  • MochA

say yes skrev 2010-02-22 11:22:56 följande:

oj, allt kom inte med där... Vi har bott utomlands massor i säkert 7 olika länder! självklart har det "färgat" oss, iallafall mig. Klart vi skall ha inslag från USA och Frankrike där vi bla har bott - det är ju en del av oss!
    Ja precis!
  • MochA

Gnistra mera skrev 2010-02-22 11:44:15 följande:

Min pappa kommer överlämna mig. Jag är brittisk och kommer gifta mig i den engelska kyrkan i göteborg. Varken jag, prästen eller pappa tycker det är konstigt, utan fint. Däremot tycker min sambo att det känns lite jobbigt. Han upplever det mer som en förolämpning till jämnställdighet.Men då det är viktigt för mig och säkert jätte viktigt för min pappa då jag är den enda dottern, kommer vi att göra så.
    Tycker också det är fint :)

maxiander.blogspot.com/
Svar på tråden Ni som gifter er i kyrkan- kommer eran pappa "överlämna" er?